  • 1. Data: 2002-09-16 12:38:27
    Temat: weksel własny "bez protestu"
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    zawierając umowę o abonament wystawiłem na rzecz operatora TV weksel na
    oznaczoną
    kwotę. Jest on "in blanco" bo nie ma daty zapłaty. Na wekslu jest klauzula
    "bez protestu".
    Mam prawo podejrzewać, że operator (posiadacz weksla) wykorzysta go w złej
    wierze. T.zn. mimo iż
    poprawnie wypowiedziałem im umowę o abonament (podnieśli cenę abonamentu i w
    zw. z tym mogłem wypowiedzieć umowę), nie chcą odebrać ode mnie sprzętu
    (wypożyczonego) i wysyłają nadal rachunki za abonament za kolejne miesiące
    (po
    dacie wygaśnięcia umowy).

    Deklaracja wekslowa, która określa w jakich warunkach i jak ma być weksel
    wyegzekwowany, określa, że weksel może być zrealizowany jeżeli - nie chcę im
    oddać sprzętu, zgubię go, utracę go, zepsuję sprzęt lub zalegam z
    abonamentem itp.

    Więc, jeżeli przyjdą do mnie z wekslem mimo iż sprzęt chcę im oddać i nie
    zalegam z abonamentem (bo moim zdaniem umowa wygasłą), muszę przyjąć weksel
    i zapłacić im kasę? Co oznacza klauzula
    "bez protestu" na wekslu? Czy weksel "na rzecz" operatora może on zbyć np.
    firmie windykatorskiej i czy tej firmie muszę najpierw zapłacić a potem
    dochodzić swoich spraw?
    Jest taki art (10), który mówi, że NIE MOŻNA zasłaniać się wobec posiadacza
    weksla wypełnieniem niezgodnym z umową, chyba, że posiadacz zrobił to w złej
    wierze -- Ale przykładowa firma windykatorska która nabyła weksel od
    poprzedniego posiadacza, jakie ma prawa? Kogo dotyczy deklaracja wekslowa?
    Jeżeli przyjdzie z wekslem windykator, to wobec kogo mam wnieść protest -
    wobec windykatora, czy operatora TV? Przecież deklarację wekslową podpisałem
    z operatorem, a nie z windykatorem!
    Jeszcze raz mam pytanie o to, co to znaczy "protest" w prawie wekslowym, bo
    prawo to jest swoistą mieszanką staropolskiego i łaciny i pewne określenia
    znaczą całkiem co innego niż by się wydawało.

    Aha, udowadniając, że mam rację - jeżeli mówgłbym nie przyjąć weksla -
    powinienem wykazać, że wypełniono weksel niezgodnie z deklaracją. Czy fakt,
    iż chciałem im oddać sprzęt (a oni go nie chcą przyjąć, bo dystrybutor C+
    odbierze odbierze ode mnie sprzęt mając formularz zwrotu wysłany od C+) mogę
    udowodnić oddając sprzęt w zastaw sądowy?

    Zaczynam łapać prawo wekslowe (życie mnie zmusiło - wyprzedzam zdarzenia i
    chę się przygotować), ale nie wiem nic o zastawach sądowych - również i w
    tym temacie proszę o poradę.

    Grzegorsz

  • 2. Data: 2002-09-16 14:30:03
    Temat: Re: weksel własny "bez protestu"
    Od: "Marcin" <d...@4...pl>

    Co do weksla z klauzula "bez protestu" nie moze on byc indosowany, czyli nie
    wchodzi w gre firma windykacyjna. Poza tym w przypadku weksla "in blanko"
    jest konieczne uzyskanie nakazu zaplaty. W tym celu wierzyciel uda sie do
    sadu, uzyska nakaz, Pan sie odwola wykazujac, ze weksel byl bezpodstawnie
    wypelniony (koszta itd Pana nie omina). Nie zmienia to faktu ze wierzyciel
    nastepnego dnia po otrzymaniu nakazu moze (i prawdopodobnie to zrobi) udac
    sie do komornika, ktory np. z panskiego konta zciagnie pieniadze.

  • 3. Data: 2002-09-16 21:54:24
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    Jaki jest zatem sens mojego odwołania, skoro przychodzi do mnie posiadacz
    weksla z sadowym nakazem zapłaty? Czy sąd wydając nakaz zapłaty analizuje,
    czy posiadacz weksla wypełnił go zgodnie z deklaracją wekslową?
    Moja umowa wekslowa mówi m.in. o tym, że "w razie opóźnienia z jakimkolwiek
    świadczeniem, do którego Abonent zobowiązany jest umową o abonament,
    Operator ma prawo wpisać datę wystawienia weksla oraz datę zapłaty weksla i
    przystąpić do jego realizacji". Załóżmy, że jestem wobec operatora OK, z
    niczym nie zalegam itp. a on niezgodnie ze stanem faktycznym wypełnia weksel
    i idzie z nim do sądu. Czy sąd bada, czy rzeczywiście z czymś zalegam, czy
    sprawdza tylko formalną poprawność i nadaje nakaz zapłaty?

    Grzegorz
    GG# 59513
    g...@p...onet.pl
    g...@y...co.uk

  • 4. Data: 2002-09-17 07:09:11
    Od: "lidmar" <l...@g...pl>

    > Co do weksla z klauzula "bez protestu" nie moze on byc indosowany, czyli
    nie
    > wchodzi w gre firma windykacyjna.
    znaczenie kaluzuli bez protestu wyjaśnia przepis
    Art. 46. Prawa wekslowego; Wystawca, indosant albo poręczyciel przez
    zastrzeżenie "bez kosztów", "bez protestu" lub przez inne równoznaczne,
    napisane na wekslu i podpisane, mogą zwolnić posiadacza wekslu od protestu
    spowodu nieprzyjęcia lub niezapłacenia, jako warunku zwrotnego poszukiwania.

    Zastrzeżenie takie nie zwalnia posiadacza ani od przedstawienia wekslu w
    przepisanym terminie, ani od obowiązku zawiadomienia. Dowód niezachowania
    terminu przedstawienia ciąży na tym, kto się na tę okoliczność powołuje
    wobec posiadacza.

    Zastrzeżenie, pochodzące od wystawcy, skuteczne jest wobec wszystkich
    dłużników wekslowych; jeżeli pochodzi od indosanta lub od poręczyciela, ma
    skutek tylko wobec niego. Gdy mimo zastrzeżenia, pochodzącego od wystawcy,
    posiadacz dokonał protestu, sam ponosi koszty. Jeżeli zastrzeżenie pochodzi
    od indosanta lub od poręczyciela, koszty dokonanego protestu obciążają
    wszystkich dłużników wekslowych.

    czyli nie jest to zakaz indosowania. zakaz ten osiąga się umieszczając w
    wekslu wyrazy "nie na zlecenie" lub inne zastrzeżenie równoznaczne. Weksel
    taki jest okreslany jako weksel imienny lub rekta weksel.

    Poza tym w przypadku weksla "in blanko"
    > jest konieczne uzyskanie nakazu zaplaty.

    Niekoniecznie, jezeli dłużnik spełni świaczenie dobrowolnie, to nie ma
    takiej konieczności.

    pzdr

    marek

  • 5. Data: 2002-09-17 08:21:13
    Od: "Grzegorz L." <g...@p...onet.pl>

    Dzięki za wyjaśnienia.
    Rozumiem, jakie informacje powinny być umieszczone na wekslu - m.in. data
    wystawienia, data zapłaty itp.
    Załóżmy, że mamy weksel własny in blanko - jest kwota, jest remitent, itp.
    ale nie ma daty wystawienia i daty zapłaty.
    Podpisano jednak deklarację wekslową, w której piszę, że datę wystawienia i
    datę zapłaty wpisuje posiadacz weksla, gdy wystawca weksla nie wywiąże się
    np. z umowy handlowej (np. nie zapłaci za towar).
    Deklarację taką spisano ponieważ nie wiadomo kiedy będzie potrzeba
    skorzystania z tego weksla, więc trudno przewidzieć datę zapłaty - stąd
    powinno się wystawić weksel "na żądanie", czyli a'vista. Ponieważ jednak
    weksle a'vista są ważne przez rok od daty ich wystawienia, wystawca i
    remitent umówili się w deklaracji wekslowej, że remitent wpisze datę
    wystawienia weksla, gdy będzie go wypełniał i chciał go zrealizować.
    I teraz moje pytanie - skoro deklaracja wekslowa dotyczy wystawcy i
    remitenta (konjretna osoba), to zanim remitent indosuje swój weksel powinien
    go wypełnić?
    I drugie pytanie - czy absolutnie dowolnie można się umawiać w deklracjach
    wekslowych co do sposobu wypełnienia weksla ... (z zastrzeżeniem oczywiście
    klauzul obojętnych i unieważniających oraz wymogów formalnych zawartości
    weksla) ? Wydaje mi się, że przynajmniej data wystawienia weksla powinna być
    wpisana w dniu podpisania weksla przez wystawcę. Czy można innymi słowy
    wystawić weksel bez umieszczenia daty wystawienia?

    Grzegorz

  • 6. Data: 2002-09-17 09:23:58
    Od: "lidmar" <l...@g...pl>

    > I teraz moje pytanie - skoro deklaracja wekslowa dotyczy wystawcy i
    > remitenta (konkretna osoba), to zanim remitent indosuje swój weksel
    powinien
    > go wypełnić?
    Jeżeli go nie wypełni, to taki indos będzie miał skutki zwykłego przelewu w
    rozumieniu przepisów k.c. i dlatego nabywcy weksla niezupełnego nie będą
    przysługiwały prawa określone w przepisach art. 17 i 47 prawa wekslowego;
    Art. 17. Osoby, przeciw którym dochodzi się praw z wekslu, nie mogą wobec
    posiadacza zasłaniać się zarzutami, opartemi na swych stosunkach osobistych
    z wystawcą lub z posiadaczami poprzednimi, chyba że posiadacz, nabywając
    weksel, działał świadomie na szkodę dłużnika.
    Art. 47. Kto weksel wystawił, przyjął, indosował lub zań poręczył, odpowiada
    wobec posiadacza solidarnie.

    Posiadacz może dochodzić roszczeń przeciw jednemu, kilku lub wszystkim
    dłużnikom bez potrzeby zachowania porządku, w jakim się zobowiązali.

    Takie samo prawo ma każdy dłużnik wekslowy, który weksel wykupił.

    Dochodzenie sądowe roszczeń przeciw jednemu dłużnikowi nie tamuje
    dochodzenia przeciw innym dłużnikom, nawet następującym po dłużniku, przeciw
    któremu wpierw skierowano dochodzenie sądowe.

> [...]
    > wpisana w dniu podpisania weksla przez wystawcę. Czy można innymi słowy
    > wystawić weksel bez umieszczenia daty wystawienia?

    można, bowiem najprostszą formą weksla in blanco jest złożenie podpisu na
    zupełnie niewypełnionym dokumencie, jeżeli nastąpiło z zamiarem zaciągnięcia
    zobowiązania wekslowego. Co do daty wystawienia weksla in blanco, jak podaje
    doktryna (Czarnecki, Bagińska prawo wekslowe i czekowe Komentarz, 2 wyd. CH
    BECK, 2000r, str.178-179) nie ma datąd jednolitego stanowiska. Nie można
    uzupełnić weksla datą późniejsza niż rzeczywista data wystawienia, ale nie
    jest rozstrzygnięte, czy posiadacz weksla niezupełnego ma wpisać datę
    wystawienia zgodnie z momentem wystawienia weksla czy też z momentem jego
    otrzymania. Prof . Szpunar pisze w kom. do art. 1 (
    SZPUNAR Adam Komentarz do prawa wekslowego i czekowego Warszawa 2001
    Wydawnictwo Prawnicze (wydanie III) ) m.in. : na ważność weksla nie wpływa
    zasadniczo okoliczność, że podana w nim data była nieprawdziwa, ponieważ nie
    ogranicza to jego funkcji obiegowej. Terminy biegną od daty podanej w
    dokumencie, nie zaś od prawdziwej. Ale zdolność wekslową danej osoby należy
    oceniać według dnia, w którym rzeczywiście podpisała weksel (S. Wróblewski:
    Prawo wekslowe i czekowe. Komentarz, Kraków 1936, s. 33). Od podanej zasady
    zachodzi jednak wyjątek. Podana w dokumencie data musi być prawdopodobna
    (np. nieważny będzie weksel wystawiony z datą 30 lutego). Wyłania się
    pytanie, jak należy rozstrzygnąć, jeżeli płatność weksla została oznaczona
    przed datą wystawienia. W grę wchodzi wówczas ocena weksla postdatowanego.
    Będzie on w tym wypadku nieważny, choćby podanie terminu płatności było
    wynikiem pomyłki przy pisaniu. Inaczej wypadnie ocena weksla antydatowanego,
    który jest zasadniczo ważny. Dodajmy, że jest rzeczą obojętną, gdzie data
    wystawienia została zamieszczona.