    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 2 Dec 2013 11:03:45 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: utajnianie twarzy podejrzanych i przestepcow

    On Sun, 1 Dec 2013, Stivi wrote:

    > Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...com> napisał

    > Dobrze, mówisz to z pamięci, albo jesteś prawnikiem, ja proszę o konkretne
    > paragrafy.

    No ja nie jestem prawnikiem, masz na początek:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,204,,,us
    tawa-z-dnia-23041964-r-kodeks-cywilny1.html
    +++
    Art. 23. Dobra osobiste człowieka, jak w szczególnoœci zdrowie, wolnoœć,
    czeœć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica
    korespondencji, nietykalnoœć mieszkania, twórczoœć naukowa, artystyczna,
    wynalazcza i racjonalizatorska, pozostajš pod ochronš prawa cywilnego
    niezależnie od ochrony przewidzianej w innych przepisach.
    Art. 24.
    § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może żšdać
    zaniechania tego działania, chyba że nie jest ono bezprawne.
    [...]
    § 3. Przepisy powyższe nie uchybiajš uprawnieniom przewidzianym w innych
    przepisach, w szczególnoœci w prawie autorskim oraz w prawie wynalazczym.
    ---

    Tak w ogóle, KC sobie cały przeczytaj :)

    > Co to ma być Katarzyna Wu, albo wczoraj na portalu miejskim szukali sprawcy
    > napadu na bank, była jakaś tam jego fotka, a dziś jest zapikselowana, bo go
    > złapali, toż to jakiś debilizm.

    Nie, patrz wyżej.
    Dopóki był "poszukiwany", to obowiązywało wyłączenie bo "nie było
    bezprawne". Jak już został zlokalizowany, jest pod ochroną przepisu
    wyżej.
    I teraz kwiatek o który Ci chodzi: kolejne "nie było bezprawne"
    może pojawić się po wyroku, w którym sąd pozwoli na upublicznienie
    danych *skazanego*.
    Żeby było śmieszniej, jak toczy się sprawa karna, to "w zasadzie"
    (jeśli sąd nie wyłączy jawności) możesz na nią iść, a chyba również
    można zapodać przeciwko komu ona jest.
    Ale to nie to samo, co upublicznienie oskarżenia, które może
    być bezzasadne - i naruszać "dobra osobiste" j.w.

    Co do ochrony wizerunku:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa%29
    +++
    Art. 81.
    1. Rozpowszechnianie wizerunku wymaga zezwolenia osoby na nim
    przedstawionej. W braku wyraŸnego zastrzeżenia zezwolenie nie jest
    wymagane, jeżeli osoba ta otrzymała umówionš zapłatę za pozowanie.
    2. Zezwolenia nie wymaga rozpowszechnianie wizerunku:
    1) osoby powszechnie znanej, jeżeli wizerunek wykonano w zwišzku
    z pełnieniem przez niš funkcji publicznych [...]
    2) osoby stanowišcej jedynie szczegół całoœci [...]
    ---

    pzdr, Gotfryd