  • 1. Data: 2005-10-21 20:39:24
    Temat: umowa najmu mieszkania - problem
    Od: "danek" <n...@g...pl>

    Witam.
    Wynająłem mieszkanie od 1.10 w którym zamierzam
    mieszkać do czerwca 2006.
    Wynajmujący chce żebym podpisał umowę w której są
    między innymi takie punkty:

    1. Niniejsza umowa zostaje zawarta na czas 01-10-2005r do 31-10-2006

    Wynajmujący twierdzi że istnieją przepisy które nie pozwalają wynajmować
    mieszkań na okres krótszy niż rok.
    Oraz punkt :

    3. NAJEMCA może wypowiedzieć umowę najmu najpóźniej na 2 miesiące naprzód na
    koniec miesiąca kalendarzowego.

    Tego to nawet nie rozumiem o co chodzi. Okres wypowiedzenia do końca
    miesiąca i 2 miesiące ???
    Czy jak podpiszę umowę zawierającą te punkty to zobowiązuję się do
    mieszkania tam do 31.10.06 ? Zaznaczam że muszę wpłacić kaucję i w
    przypadku niedotrzymania umowy kaucja przepada.
    Możecie poradzić czy podpisać?

    Pozdrawiam
    danek

  • 2. Data: 2005-10-22 08:10:04
    Temat: Re: umowa najmu mieszkania - problem
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    danek napisał(a):
    > 1. Niniejsza umowa zostaje zawarta na czas 01-10-2005r do 31-10-2006
    >
    > Wynajmujący twierdzi że istnieją przepisy które nie pozwalają wynajmować
    > mieszkań na okres krótszy niż rok.

    to niech je wskaże

    > Oraz punkt :
    >
    > 3. NAJEMCA może wypowiedzieć umowę najmu najpóźniej na 2 miesiące naprzód na
    > koniec miesiąca kalendarzowego.

    postanowienie jest nieważne, powinno przewidywać wypadki w jakich można
    wypowiedzieć umowę zawartą na czas oznaczony (art.673§3 kc)

    > Tego to nawet nie rozumiem o co chodzi. Okres wypowiedzenia do końca
    > miesiąca i 2 miesiące ???

    tak

    > Czy jak podpiszę umowę zawierającą te punkty to zobowiązuję się do
    > mieszkania tam do 31.10.06 ?

    tak

    KG

  • 3. Data: 2005-10-22 14:07:43
    Od: "daniel" <d...@z...szczecin.pl>

    > tak

    Czyli powinienem walczyc o zmanę zapisu w punkcie pierwszym np na:
    "1. Niniejsza umowa zostaje zawarta na czas nieoznaczony od 01-10-2005r "
    Punkt trzeci bez zmian.
    Wtedy mam okres wypowiedzenia do końca bieżącego miesiąca + 2 miesiące
    i jest po sprawie?

  • 4. Data: 2005-10-22 15:14:37
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    daniel napisał(a):
> [...]
    > Punkt trzeci bez zmian.
    > Wtedy mam okres wypowiedzenia do końca bieżącego miesiąca + 2 miesiące

    nie, bo wypowiedzenie jest trzymiesięczne (art.688 kc) i nie można tego
    terminu skrócić

    KG

  • 5. Data: 2005-10-22 15:49:08
    Od: "danek" <d...@z...szczecin.pl>

    > nie, bo wypowiedzenie jest trzymiesięczne (art.688 kc) i nie można tego
    > terminu skrócić

    A jak to się ma do art.673 który mówi:
    "Jeżeliczas trwania umowy nie jest oznaczony, zarówno wynajmujący,
    jak i najemca mogą wypowiedzieć najem z zachowaniem
    terminów umownych, a w ich braku z zachowaniem terminów ustawowych"

    W tym przypadku jeśli dokonam zmiany w punkcie pierwszym to będzie
    umowa na czas nieoznaczony. Dobrze kombinuję??
    No chyba ze jakieś nieobowiązujące przepisy tu cytuję.

    danek

  • 6. Data: 2005-10-22 16:08:40
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    danek napisał(a):
> [...]
    > umowa na czas nieoznaczony. Dobrze kombinuję??
    > No chyba ze jakieś nieobowiązujące przepisy tu cytuję.

    Obowiązujące, ale przepisy zawarte w kolejnym rozdziale o najmie lokali,
    a więc i art.688 kc, mają pierwszeństwo . Skoro art.688 kc ściśle
    oznacza termin wypowiedzenia, bez odesłania do możliwości ustalenia
    innego terminu w umowie, to nie może on być zmieniany przez strony.

    KG

  • 7. Data: 2005-10-22 16:23:13
    Od: "danek" <d...@z...szczecin.pl>

> [...]
    > termin wypowiedzenia, bez odesłania do możliwości ustalenia innego terminu
    > w umowie, to nie może on być zmieniany przez strony.

    Aha rozumiem.
    Dziękuję za odpowiedzi
    Pozdrawiam
    danek

  • 8. Data: 2005-10-23 08:08:18
    Od: " 666" <j...@i...pl>

    To postanowienie jest wygodne dla najemcy akurat.
    JaC