  • 1. Data: 2007-02-28 21:05:47
    Temat: umowa najmu lokalu a Kc a Ustawa o ochronie praw lokatorów
    Od: "Kuba" <p...@o...pl>

    Witam,

    Mam następujący problem - nie wiem, które przepisy znajdują w poniższej
    sytuacji zastosowanie:

    W umowie najmu lokalu (zawarta na czas nieoznaczony) jest napisane: Umowa
    może zostać rozwiązana z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia ze
    skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego.

    Mamy w Kc taki przepis: Art. 673. § 1. Jeżeli czas trwania najmu nie jest
    oznaczony, zarówno wynajmujący, jak i najemca mogą wypowiedzieć najem z
    zachowaniem terminów umownych, a w ich braku z zachowaniem terminów
    ustawowych.

    Czy wyraża on zasadę bezwzględnego pierwszeństwa umowy nad ustawą? I czy
    wyrażenie ,,terminów ustawowych'' odnosi się tylko do terminów, o których
    mowa w ust. 2 tego artykułu, czy także do innych terminów (np. do tych o
    których mowa w dalszej części Kc lub w ustawie o ochronie praw lokatorów - o
    tym dalej)

    Art. 688 Kc (przepisy o najmie lokalu) mówi: Jeżeli czas trwania najmu
    lokalu nie jest oznaczony, a czynsz jest płatny miesięcznie, najem można
    wypowiedzieć najpóźniej na trzy miesiące naprzód na koniec miesiąca
    kalendarzowego.

    Ta sytuacja byłaby korzystniejsza dla najemcy. Tylko czy z tego przepisu
    wynika norma bezwzględnie wiążąca, czy może wola stron będzie miala przed
    tym przepisem pierwszeństwo (Co wynikałoby moim zdaniem z art. 673 -
    terminów umownych, A W ICH BRAKU z zachowaniem terminów ustawowych). Czy
    może powinniśmy stosować art. 688, uzasadniając że jest to przepis
    szczególny w stosunku do art. 673?

    Do tego dochodzi ustawa o ochronie praw lokatorów, w której najemca zyskuje
    duużo dalej idącą ochronę niż w Kc. Konkretnie chodzi mi o Art. 11 ust. 1,
    który brzmi następująco:

    Jeżeli lokator jest uprawniony do odpłatnego używania lokalu, wypowiedzenie
    przez właściciela stosunku prawnego może nastąpić tylko z przyczyn
    określonych w ust. 2-5 oraz w art. 21 ust. 4 i 5 niniejszej ustawy.
    Wypowiedzenie powinno być pod rygorem nieważności dokonane na piśmie oraz
    określać przyczynę wypowiedzenia.

    Taka regulacja oznaczałaby, że lokator jest praktycznie nieusuwalny. Które
    przepisy odnośnie terminów wypowiedzienia mają w tej sytuacji według Was
    pierwszeństwo: umowy, kodeksu cywilnego czy ustawy?

    --
    Serdecznie pozdrawiam
    Kuba

  • 2. Data: 2007-02-28 21:09:23
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Kuba napisał(a):
    > Taka regulacja oznaczałaby, że lokator jest praktycznie nieusuwalny. Które
    > przepisy odnośnie terminów wypowiedzienia mają w tej sytuacji według Was
    > pierwszeństwo: umowy, kodeksu cywilnego czy ustawy?

    zależy od okoliczności
    ale jeśli w ogóle stosuje się ustawę, to ma ona pierwszeństwo
    potem przepisy o najmie lokalu, a na końcu ogólne o najmie odsyłające do
    umowy

    KG

  • 3. Data: 2007-02-28 21:41:22
    Od: "Joanna" <j...@w...pl>

    Witam,
    mam podobny problem dotyczacy najmu, wczesiej wydawalo mi sie ze nadrzedne
    znaczenie ma umowa, a nastepnie KC, zreszta ja w swojej umowie najmu mam
    paragraf, ze w kwestiach nie ujetych w umowie regulacje zgodnie z KC.

    Myslalam, aby trzymac sie zasady miesiecznego wypoiwedzenia, ale poniewaz
    mam tak beznadziejnych lokatorow, to z checia sie ich pozbede wczesniej.

    W ogole te regulacje wydaja mi sie dziwne i rodzace wiele watpiwosci i
    dwuznacznosci.

    J.

  • 4. Data: 2007-02-28 22:05:53
    Od: "Kuba" <p...@o...pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > zależy od okoliczności
    > ale jeśli w ogóle stosuje się ustawę, to ma ona pierwszeństwo

    Czy masz na myśli inne ograniczenia w stosowaniu ustawy niż wynikające z
    art. 3 ust. 1 (najem okazjonalny)? A jeśli tak to gdzie ich szukać?

    Z góry dzięki :)

    --
    Kuba