  • 1. Data: 2007-02-28 18:24:41
    Temat: eurotax-samochod z 1990
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    hej,
    powiedzcie mi prosze czy istnieje mozliwosc wyceny samochodu wg eurotaxu z
    1990 roku. Samochod to VW Multivan T3 Whitestar Hannover Edition, 1,6 TD.
    na eurotaxie istnieje mozliwosc wyceny aut max. 12 letnich.

    Problem jest mianowicie taki:
    kupilem poltora roku (2005) temu samochod przez komis, spieszylo mi sie i
    jako ze nie placilem podatku, kwota byla dla mnie nie wazna. Wpisali 2200,
    zaplacilem 13000.
    Teraz chcialbym zalozyc jednoosobowa dzialalnosc i wrzucic samochod do
    zamortyzowania, ale moge jedynie od kwoty 3500 netto.
    Doradca podatkowy powiedzial, ze jesli minelo juz tyle czasu to moge go
    wrzucic nie na podstawie faktury z komisu, tylko na podstawie wyceny z
    eurotaxu (wartosc na grudzien 2006).

    No i problem skad taka wziac, zeby w razie kontroli urzad skarbnowy sie nie
    doczepil...
    Co robi US nie mogac znalezc takiego samochodu w wykazie?

    a samochod to dokladnie taka wersja (http://tnij.com/Lqs)
    pzdr
    Anax

  • 2. Data: 2007-02-28 18:25:23
    Temat: Re: eurotax-samochod z 1990
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Anax WRC" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie doczepil...
    > Co robi US nie mogac znalezc takiego samochodu w wykazie?

    oj poszlo nie na te grupe, ale w sumie moze ktos rowniez bedzie widzial jak
    pomoc:)
    pzdr
    Anax

  • 3. Data: 2007-02-28 19:03:38
    Od: "kendy" <z...@...adres>

    Użytkownik "Anax WRC" <w...@i...pl> napisał w wiadomości

    o...siemana Anax ;D

    k.

  • 4. Data: 2007-02-28 19:08:38
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    Użytkownik "kendy" <z...@...adres> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Anax WRC" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
    >
    > o...siemana Anax ;D
    >
    > k.

    :)
    pozdrawiam
    Anax

  • 5. Data: 2007-02-28 20:05:28
    Od: "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

    > Teraz chcialbym zalozyc jednoosobowa dzialalnosc i wrzucic samochod do
    > zamortyzowania, ale moge jedynie od kwoty 3500 netto.

    Jesli to powiedział ksiegowy, to zmienić ksiegowego.
    Jesli Ty, to "normalny" ksiegowy powinien bez problemu Ci powiedzieć co i
    jak.

    >Doradca podatkowy powiedzial, ze jesli minelo juz tyle czasu to moge go
    >wrzucic nie na podstawie faktury z komisu, tylko na podstawie wyceny z
    >eurotaxu (wartosc na grudzien 2006).

    Hmm. Dziwnie powiedział. Powinno już być wg wartosci rynkowej. Nie musi to
    wcale być eurotax. Niektórzy uważaja, że wycena na podstawie ogłoszeń w
    prasie oraz aukcji allegro jest idealną wyceną pojazdu. Ale wg mnie
    posiadasz fakturę zakupu i ta wartosć powinna byc wartością początkową ŚT.

    Polecam lekturę art. 22g ustawy pdof.

    W ust. 1 masz:
    "1. wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych,
    z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    1) w razie nabycia w drodze kupna - *cenę ich nabycia*

    Czyli w Twoim wypadku 2200,00zł

    Ten dziwny doradca zasugerował tobie zapewne skorzystanie z punktu 8 w/w
    artykulu:

    "Jezeli *nie można* ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części
    nabytych
    przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu,
    o których mowa w art. 22n, wartość początkową tych środków przyjmuje się w
    wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem
    cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku
    poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i
    stopnia
    ich zużycia."

    W Twoim wypadku jednak zdecydowanie można ustalić taką wartość. Sam ją w
    końcu teraz podałes :)

    Wiem, że to do d..., ale sam zgodziłes się na zanizenie faktury zakupu.
    Komis oszukał za Twoja zgodą skarb państwa. Jak widzisz nie było warto było
    siena to godzić.

    pozdrawiam!

  • 6. Data: 2007-02-28 20:24:30
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    Użytkownik "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net> napisał w wiadomości

    > Jesli to powiedział ksiegowy, to zmienić ksiegowego.
    > Jesli Ty, to "normalny" ksiegowy powinien bez problemu Ci powiedzieć co i
    > jak.

    Ksiegowy powiedzial jedynie o mozliwosci wziecia wyceny z grudnia
    poprzedniego roku. Jesli cvhodzi o 3500 to potraktowalem samochod jako
    srodek trwaly, a taki moze byc amortyzowany dopiero od 3500 netto. Widocznie
    samochod jest traktowany na innych zasadach:)

> [...]
    > prasie oraz aukcji allegro jest idealną wyceną pojazdu. Ale wg mnie
    > posiadasz fakturę zakupu i ta wartosć powinna byc wartością początkową ŚT.

    Dopytam sie dokladnie w US.

> [...]
    > i stopnia
    > ich zużycia."
    >
    > W Twoim wypadku jednak zdecydowanie można ustalić taką wartość. Sam ją w

    no fakt, a co w przypadku jak powiem ze nie moge znalezc umowy
    kupna-sprzedazy? i nie pamietam ile zaplacilem?
    ale ze kupowalem od komisu, samochod zostal oczywiscie zarejestrowany na
    podstawie umowy, ale ja posialem od tego czasu:)

    > Wiem, że to do d..., ale sam zgodziłes się na zanizenie faktury zakupu.
    > Komis oszukał za Twoja zgodą skarb państwa. Jak widzisz nie było warto
    > było siena to godzić.

    moj blad, wszystko sie dzialo za szybko, mi wtedy byla zbedna wyzsza kwota
    na umowie...
    nie myslalem o wlasnej dzialalnosci:)

    w kazdym razie dziekuje bardzo za pomoc

    pzdr
    Anax

  • 7. Data: 2007-02-28 21:11:47
    Od: "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

> [...]
    > srodek trwaly, a taki moze byc amortyzowany dopiero od 3500 netto.
    > Widocznie samochod jest traktowany na innych zasadach:)

    Moja skromna wiedza mówi, że samochod jest traktowany tak samo jak komputer
    czy inne sprzęty.
    W EŚT należy obowiazkowo wpisać "sprzet", jeśli wartość przekracza 3500zł.
    Nie jest mi jednak znany przepis zabraniajacy umieszczać tam sprzęty o
    nizszej wartosci. Ba, takie umieszczenie może byc czasami wskazane (o ile
    wiem, przy zamykaniu działalnosci EŚT nie wchodzi w skład remamentu
    likwidacyjnego)
    Dodatkowo, przy wartości ŚT ponizej 3500 mozesz skorzystać z jednorazowej
    amortyzacji.

> [...]
    > ale ze kupowalem od komisu, samochod zostal oczywiscie zarejestrowany na
    > podstawie umowy, ale ja posialem od tego czasu:)

    Hmm, powiedziałbym krótką masz pamieć :) A i dokumenty szybko wyrzucasz....
    Trudno ocenić, jak zachowałby się kontrolujacy. Ale myslę, że mógłby
    zaryzykować zarzut zawyzenia wartości środka trwałego, a właściwie błedne
    ustalenie wartosci początkowej. W końcu zawsze mozesz wystapić do komisu o
    duplikat faktury nabycia pojazdu.

  • 8. Data: 2007-02-28 21:26:30
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 28.02.2007 Anax WRC <w...@i...pl> napisał/a:

> [...]
    > srodek trwaly, a taki moze byc amortyzowany dopiero od 3500 netto. Widocznie
    > samochod jest traktowany na innych zasadach:)

    Albo go źle zrozumiałeś, albo ten księgowy jest *naprawdę* do dupy. Da się
    'odliczyć' (kolokwialnie mówiąc) każdy samochód. Jest o ile pamiętam
    ograniczenie maksymalnej kwoty, ale Ciebie ono nie dotyczy ;-) Natomiast w
    dół nie ma problemu. I jak samochód jest tani, to nawet lepiej się odlicza,
    bo w całości, a jak jest >3500, to trzeba po kawałku przez wiele miesięcy.

    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 9. Data: 2007-02-28 22:19:58
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    .

> [...]
    > odlicza,
    > bo w całości, a jak jest >3500, to trzeba po kawałku przez wiele miesięcy.

    hmm to pewnie zle go zrozumialem, myslalem ze amortyzacja bedzie
    korzystniejsza niz jednorazowe odliczenie...
    Ale jesli tak mozna, to czemu nie:) Dowiem sie dokladnie, teraz wiem o co
    pytac:)))

    pzdr
    Anax