  • 1. Data: 2003-03-20 13:37:15
    Temat: umowa
    Od: "Dosia" <dosia[usun]@poczta.onet.pl>

    Czy dwie osoby nie prowadzace dzial. gosp. moga zawrzec miedzy soba umowe o
    dzielo. Np. zlecam artyscie plastykowi namalowanie obrazu. Jaka umowe moge z
    nim zawrzec?

    Dosia

  • 2. Data: 2003-03-20 13:45:04
    Temat: Re: umowa
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Dosia" <dosia[usun]@poczta.onet.pl> wrote in message
    > Czy dwie osoby nie prowadzace dzial. gosp. moga zawrzec miedzy soba umowe
    > dzielo. Np. zlecam artyscie plastykowi namalowanie obrazu. Jaka umowe moge
    > nim zawrzec?

    Mozesz. Wlasnie taka.

    pozdrawiam

    --
    Depi.

  • 3. Data: 2003-03-20 13:58:54
    Od: "Dosia" <dosia[usun]@poczta.onet.pl>

[...]

    :
    : pozdrawiam
    :
    : --
    : Depi.

    Dzieki, a jak jest z podatkiem w takim wypadku? Kto go oplaca, czy ja mam
    zaplacic rachunek brutto, a zleceniobiorca sam odprowadzi podatek dochodowy?

    Dosia

  • 4. Data: 2003-03-20 14:17:54
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

> [...]
    >
    > Dzieki, a jak jest z podatkiem w takim wypadku? Kto go oplaca, czy ja mam
    > zaplacic rachunek brutto, a zleceniobiorca sam odprowadzi podatek

    Uuuu... To juz z tym do podatkowców. Jako prawnik staram sie w tym szambie
    nie nurzac ;-))) Z tego co wiem, to Ty sie nie musisz martwic niczym -
    placisz sumke i tyle. Ale tak naprawde, to nigdy nic nie wiadomo - inwencja
    ministerstwa i sejmu w niszczeniu kilku tysiecy lat prawniczej tradycji jest
    niezmierzona. Poczekaj tu albo na .podatki.

    Depi.

  • 5. Data: 2003-03-20 14:22:31
    Od: "Dosia" <dosia[usun]@poczta.onet.pl>

[...]

    Dziekuje ci bardzo za odpowiedz, na podatkach tez zadalam pytanie, moze
    jakas dobra duszyczka udzieli mi odpowiedzi :-)

    pozdrowka
    Dosia

  • 6. Data: 2003-03-20 14:55:19
    Od: Michal Kwiatkowski <m...@p...com>

    Marcin Olender wrote:

> [...]
    > inwencja ministerstwa i sejmu w niszczeniu kilku tysiecy lat prawniczej
    > tradycji jest niezmierzona. Poczekaj tu albo na .podatki.

    Prawnikiem nie jestem, ale robiłem w ten sposób, że w umowie zawierałem
    klauzulę o tym, że zleceniobiorca ponosi wszelkie koszty. (podobnie jak w
    przypadku umowy kupna-sprzedaży samochodu) ZTCW powinien wykazać to jako
    przychód na corocznym PIT i to wszystko (jeśli jest osobą cywilną). Można
    też po wykonaniu i odbiorze dzieła po prostu oddać mu oryginał umowy i już
    :-) Rozliczanie z fiskusem to sprawa jego sumienia :-)

    --
    pozdrawiam;
    Michał Kwiatkowski

  • 7. Data: 2003-03-20 15:43:53
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Dosia" <dosia[usun]@poczta.onet.pl> popełnił 20 mar 2003 na
    pl.soc.prawo utwór news:b5cg70$12v$1@atlantis.news.tpi.pl:

    > Czy dwie osoby nie prowadzace dzial. gosp. moga zawrzec miedzy soba
    > umowe o dzielo. Np. zlecam artyscie plastykowi namalowanie obrazu.
    > Jaka umowe moge z nim zawrzec?
    Na odpowiedzialność US w ktorym zadalem onegdaj prawie identyczne pytanie:
    "Nie może osoba fizyczna z osobom fizycznom zawrzeć umowy zlecenia/o dzieło
    bo osoba fizyczna może wykonywać działalność świadczonom osobiście i
    rozliczać się z US bez działalności gosp. jedynie jeżeli takich
    usług/czynności nie świadczy dla ludności a jedynie dla podmniotów
    gospodarczych"
    uff!!

    Wyraziłem wprawdzie wątpliwości biurwie czy faktycznie dwie osoby fiz. nie
    mogą zawierać ze sobą umów o dzieło/zleceń wobec tego co napisano w kc...
    Zrezygnowałem. Zasięnąłem info u doradcy podatkowego - faktycznie, podmioty
    gosp. ewidencjonują wydatki - US ma kontrolę nad tym.
    A ja uczciwie podatek chciałem odprowadzić...
    Ostatecznie klient otrzymał rachunek, podatek został odprowadzony -
    tyle że większy niżby należało, więcej papierów,
    a za wszystko zapłacił i tak klient.
    Jeżeli się mylę bardzo proszę o sprostowanie.

    --
    pozdro
    poreba

  • 8. Data: 2003-03-20 16:04:25
    Od: Flower <m...@0...000p000l>

    poreba <d...@p...com> dnia pieknego 20 mar 2003 na
    pl.soc.prawo zapodał:

> [...]
    > papierów, a za wszystko zapłacił i tak klient.
    > Jeżeli się mylę bardzo proszę o sprostowanie.

    Kochanie, jak Ty pieknie piszesz!!! I na pewno masz racje!!!

    --
    //\\ mgp
    /| /| // // ale nie wp

  • 9. Data: 2003-03-21 00:33:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Mar 2003, Michal Kwiatkowski wrote:
    [...]
    >+ Prawnikiem nie jestem, ale robiłem w ten sposób, że w umowie zawierałem
    >+ klauzulę o tym, że zleceniobiorca ponosi wszelkie koszty. (podobnie jak w
    >+ przypadku umowy kupna-sprzedaży samochodu)

    Problem w tym, że przypadek sprzedaży samochodu jest opisany
    w ustawie. Świadczenia OF - OF (bez DG) nie ma.
    A jednocześnie definicje ustaw podatkowych odbiegają od określeń
    z KC - np. fakt zawarcia umowy o dzieło wcale nie przeszkadza
    rozliczeniu jej (o ile są podstawy) jako "sprzedaży wartości
    intelektualnej".
    Powszechnie spotykane komentarze są dość jednolite: taką
    usługą może być tylko coś co ustawa jawnie wyłącza z opodatkowania
    (zbieranie grzybów na przykład) lub kiedy pozwala na rozliczenie
    umowy między OF (np. na rzecz posiadacza nieruchomości).
    W innym przypadku może dać się "podciągać" pod DG :(

    >+ ZTCW powinien wykazać to jako
    >+ przychód na corocznym PIT i to wszystko

    A jak było w twoim przypadku ?? ;)

    pzdr, Gotfryd
    (który zna więcej nierozstrzygniętych ustawowo pytań na takie
    przypadki :[)

  • 10. Data: 2003-03-21 12:04:11
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    jan.zabrze.pl...
    > On Thu, 20 Mar 2003, Michal Kwiatkowski wrote:
    > [...]
    >
    > Problem w tym, że przypadek sprzedaży samochodu jest opisany
    > w ustawie. Świadczenia OF - OF (bez DG) nie ma.

    Moment - o jakiej ustawie mówisz?

> [...]
    > umowy między OF (np. na rzecz posiadacza nieruchomości).
    > W innym przypadku może dać się "podciągać" pod DG :(

    Wybacz, ale nie mam pojęcia o czym piszesz. Czy sugerujesz, że OFy nie
    korzystają ze swobody zawierania umów?

    Depi.