  • 1. Data: 2006-04-17 19:38:47
    Temat: [uchwala SN] OSNCP 1976, nr 2, poz. 19 - wytyczne w przedmiocie materialnej odpowiedzialności pracowników
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    Witam

    Moze ktos bedzie mi w stanie pomoc?

    Mianowicie potrzebuje uchwaly SN, a konkretnie:

    "Uchwała pełnego składu Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 29
    grudnia 1975r., V PZP 13/75 - wytyczne wymiaru sprawiedliwości i
    praktyki sądowej w przedmiocie materialnej odpowiedzialności
    pracowników, OSNCP 1976, nr 2, poz. 19."

    BTW - mozna to w ogole znalezc bezplatnie w internecie? (bo tylko tym w
    domu dysponuje)
    Na http://pub.sn.pl/ nie ma (albo ja zle szukam?), ale wydaje mi sie ze
    sa tylko rzeczy od 1990r., w googlach tez nic konkretnego nie wyskoczylo

    Za wszelka pomoc bede niezmiernie wdzieczny

    ps. mail na prv po poprawieniu, albo na "lukasz (at) polomski.pl"

    --
    pozdrawiam, lukasz

  • 2. Data: 2006-04-18 07:48:41
    Od: "Lookasik" <l...@p...o2.pl>

    poszlo na prv

  • 3. Data: 2006-04-20 07:25:23
    Od: "No Name" <a...@e...pl>

    Użytkownik "kauzyperda" <l...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:e20qd7$4oc$3@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    >
    > Za wszelka pomoc bede niezmiernie wdzieczny
    >

    > ps. mail na prv po poprawieniu, albo na "lukasz (at) polomski.pl"

    Uchwała Pełnego Składu Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu
    Najwyższego

    z dnia 29 grudnia 1975 r.

    V PZP 13/75

    OSNCP 1976/2 poz. 19

    Przewodniczący: Prezes SN F. Rusek.

    Sędziowie: E. Berutowicz, E. Brzeziński, A. Filcek (współsprawozdawca), W.
    Formański, T. Kasiński, J. Knap, M. Rafacz-Krzyżanowska, S. Perestaj, M.
    Piekarski, S. Rejman (sprawozdawca), Z. Stypułkowska, A. Szczurzewski, T.
    Szymanek, J. Wasilewski (współsprawozdawca), M. Wilewski, Z. Zaziemski, K.
    Zieliński.

    Sąd Najwyższy, z udziałem Podsekretarza Stanu w Ministerstwie
    Sprawiedliwości J. Szczerskiego oraz Zastępcy Prokuratora Generalnego PRL J.
    Krupińskiego, na wniosek Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego z dnia 26
    listopada 1975 r., na podstawie art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1962
    r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. 1962 r. Nr 11 poz. 54),

    uchwalił.

    Wytyczne wymiaru sprawiedliwości i praktyki sądowej w przedmiocie
    materialnej odpowiedzialności pracowników (art. 114, art. 115, art. 117 § 3,
    art. 119 § 1, art. 121, art. 122, art. 124, art. 126 § 2 i art. 127 kodeksu
    pracy).

    Kodeks pracy, w stosunku do stanu prawnego obowiązującego do dnia 1 stycznia
    1975 r., wprowadził szereg nowych unormowań. Na nowych zasadach oparta też
    została odpowiedzialność materialna pracowników. Przepisy kodeksu pracy,
    dostosowane do społeczno-gospodarczej sytuacji kraju, służą ochronie mienia
    społecznego i zabezpieczają słuszne interesy pracowników.

    W celu zapewnienia prawidłowego stosowania tych przepisów i w celu
    umocnienia - przez ujednolicenie orzecznictwa - socjalistycznych stosunków
    pracy Sąd Najwyższy ustala, co następuje:

    I. Kodeks pracy wyczerpująco normuje odpowiedzialność materialną
    pracowników, ustanawiając podstawy tej odpowiedzialności odmiennie od
    podstaw przyjętych w kodeksie cywilnym. Pracownik ponosi materialną
    odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną zakładowi pracy na zasadzie winy.

    Kodeks pracy zerwał z podziałem, znanym prawu cywilnemu na odpowiedzialność
    kontraktową i deliktową, co w konsekwencji eliminuje możliwość przyjęcia
    konstrukcji zbiegu podstaw odpowiedzialności. W rozdziale I działu V zawiera
    on przepisy dotyczące odpowiedzialności pracowniczej, która pochłonęła obie
    podstawy odpowiedzialności znane kodeksowi cywilnemu.

    W ramach odpowiedzialności pracowniczej kodeks pracy normuje
    odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną nieumyślnie wskutek niewykonania lub
    nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych odmiennie od
    odpowiedzialności za szkodę wynikłą z zagarnięcia mienia społecznego albo
    spowodowaną przez pracownika umyślnie w inny sposób. Odpowiedzialność
    pracownicza w tym drugim wypadku jest surowsza, ponieważ pracownik jest
    zobowiązany do naprawienia szkody w pełnej wysokości.

    System odpowiedzialności za mienie powierzone pracownikowi z obowiązkiem
    zwrotu albo do wyliczenia się jest unormowany w rozdziale II działu V. I w
    tym wypadku pracownik odpowiada w pełnej wysokości za szkodę powstałą w tym
    mieniu, chyba że udowodnił, iż powstała ona z przyczyn od niego
    niezależnych.

    O możliwości obniżenia odszkodowania za mienie powierzone, nie objęte
    przepisami art. 124 § 1 kp, jest mowa w pkt X.

    Wyczerpujące unormowanie w kodeksie pracy materialnej odpowiedzialności
    pracowników nie wyklucza możności odpowiedniego stosowania przepisów kodeksu
    cywilnego - nie wyłączając przepisów o czynach niedozwolonych - jeżeli nie
    są one sprzeczne z zasadami prawa pracy. Dotyczy to tylko kwestii nie
    unormowanych przepisami prawa pracy, np. solidarności, pomocnictwa, odsetek.
    Odpowiednie stosowanie przepisów kodeksu cywilnego z mocy art. 300 kp włącza
    wynikające z nich dyspozycje do przepisów prawa pracy.

    Umowa o pracę jest umową starannego działania, a nie rezultatu. Pracownik
    jest obowiązany wykonywać należycie swoje obowiązki (art. 12 kp), tzn. przy
    dołożeniu szczególnego stopnia staranności.

    Jedną z przesłanek materialnej odpowiedzialności pracownika za szkodę
    wyrządzoną zakładowi pracy jest wina, którą można przypisać pracownikowi
    tylko wówczas, gdy zostanie wykazane, że naruszył on umyślnie albo
    nieumyślnie swoje obowiązki wynikające z przepisów lub ogólnie przyjętych
    reguł postępowania.

    II. Na zakładzie pracy spoczywa ciężar wykazania, że szkoda powstała z winy
    pracownika.

    W razie powierzenia pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu albo do
    wyliczenia się wystarczy wykazanie przez zakład pracy, że szkoda jest
    następstwem nierozliczenia się pracownika. Nie odnosi się to do wypadków,
    gdy pracownik odpowiada na zasadach przewidzianych w art. 114-116 i 118 kp.

    Odpowiedzialność pracownicza ukształtowana jest na zasadzie winy. W razie
    dochodzenia od pracownika odszkodowania na zakładzie pracy spoczywa ciężar
    udowodnienia szkody, winy pracownika oraz normalnego związku przyczynowego
    pomiędzy powstaniem albo zwiększeniem szkody a zachowaniem się pracownika.
    Nieudowodnienie jednego z tych elementów skutkuje oddalenie powództwa.
    Natomiast przy mieniu powierzonym zakład pracy nie ma obowiązku udowodnienia
    winy pracownika i wystarczy wykazanie szkody. Wynika to z treści art. 124 §
    3 kp, a także z art. 127 kp, według którego przepis art. 116 kp, nakładający
    na zakład pracy obowiązek wykazania okoliczności uzasadniających
    odpowiedzialność pracownika, nie ma zastosowania do odpowiedzialności za
    powierzone mu mienie (rozdział II działu V).

    Z faktu bowiem, że mienie zostało prawidłowo powierzone, wypływa wniosek, iż
    ujawnione w nim braki są następstwem zaniedbań pracownika. Dlatego też gdy
    twierdzi on, że szkoda powstała z przyczyn, za które nie ponosi
    odpowiedzialności, na nim - w tym zakresie - spoczywa ciężar dowodu i jeżeli
    nie zdoła tego wykazać, ponosi odpowiedzialność materialną za szkodę. Odnosi
    się to do wypadków, które nie zostały objęte § 2 rozporządzenia Rady
    Ministrowi z dnia 10 października 1975 r. w sprawie warunków
    odpowiedzialności materialnej pracowników za szkodę w powierzonym mieniu
    (Dz. U. 1975 r. Nr 35 poz. 191). Prawidłowe powierzenie mienia istnieje
    tylko wówczas, gdy nastąpi oddanie go pracownikowi w okolicznościach
    umożliwiających mu - w tej dacie - zwrot albo wyliczenie się z niego.
    Wadliwe powierzenie mienia zakładu pracy pracownikowi powoduje jego
    odpowiedzialność za ujawnione braki na podstawie przepisów rozdziału I
    działu V. Nie wyklucza to możliwości późniejszego prawidłowego powierzenia
    pracownikowi mienia, w trakcie trwania łączącego strony stosunku pracy, np.
    przy kolejnym remanencie. Za szkodę, która ujawni się od tego dnia,
    pracownik odpowiada już na podstawie surowszego systemu, przewidującego
    obowiązek naprawienia szkody w pełnej wysokości. Może on wówczas uwolnić się
    od odpowiedzialności w całości lub w części, gdy wykaże, że szkoda powstała
    z przyczyn od niego niezależnych. Użyty w art. 124 § 3 kp zwrot "w
    szczególności" świadczy o tym, że wszystkie obiektywne okoliczności, które
    doprowadziły do powstania szkody, mogą uzasadniać zwolnienie pracownika od
    odpowiedzialności materialnej. W takim wypadku nie mają zastosowania
    przepisy rozdziału I działu V nie wymienione w art. 127 kp.

    W konsekwencji wysokość odszkodowania nie jest limitowana kwotą
    3-miesięcznego wynagrodzenia pracownika (art. 119 § 1 kp). Nie oznacza to,
    że w konkretnym wypadku nie może być ono niższe lub że pracownik nie może
    całkowicie uwolnić się od odpowiedzialności.

    III. Ilekroć kodeks pracy przewiduje odpowiedzialność w pełnej wysokości,
    rozumie się przez to odpowiedzialność w granicach rzeczywistej straty i
    utraconych korzyści.

    Kodeks pracy nie zna definicji pojęcia "rzeczywista strata" ani też nie
    wyjaśnia, co należy rozumieć przez naprawienie szkody "w pełnej wysokości".
    Dlatego też - w tym zakresie - należy odwołać się do zasad wykształconych w
    orzecznictwie.

    Rzeczywistą stratą jest uszczerbek majątkowy poniesiony przez zakład pracy w
    mieniu, które do niego należało przed wyrządzeniem mu szkody. W myśl art.
    115 kp pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę w granicach rzeczywistej
    straty zakładu wtedy, kiedy wynikła ona wskutek niewykonania lub
    nienależytego wykonania - z jego winy nieumyślnej - obowiązków pracowniczych
    (art. 114 kp). Jeżeli więc, ujmując rzecz przykładowo, zniszczeniu uległ
    surowiec w czasie produkcji, to rzeczywistą stratą zakładu pracy jest przede
    wszystkim wartość surowca, ale nie produktu, jaki by z niego powstał, gdyby
    surowiec nie uległ zniszczeniu.

    Szkoda zaś w pełnej wysokości obejmuje każdy uszczerbek majątkowy nie mający
    prawnego usprawiedliwienia, a więc tak rzeczywistą stratę, o której mowa w
    art. 115 kp, jak i utratę korzyści, której zakład pracy mógł się spodziewać,
    gdyby pracownik nie wyrządził mu szkody.

    Do naprawienia szkody w pełnej wysokości zobowiązany jest pracownik, który
    zagarnął mienie społeczne albo w inny sposób umyślnie wyrządził szkodę
    zakładowi pracy. Również pracownik, któremu powierzono mienie z obowiązkiem
    zwrotu albo do wyliczenia się, odpowiada za szkodę w pełnej wysokości, chyba
    że zachodzą przesłanki obniżenia odszkodowania na podstawie przepisów
    rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 października 1975 r. (Dz. U. 1975 r.
    Nr 35 poz. 191). Kodeks pracy nie daje odpowiedzi na pytanie, według jakach
    cen należy ustalać wysokość szkody. Dlatego poprzez art. 300 kp należy
    stosować odpowiednio art. 363 § 2 kc i śladem ukształtowanego w doktrynie i
    judykaturze poglądu przyjąć ceny detalicznie. Dlatego np. kierownik magazynu
    hurtowego ponosi odpowiedzialność za braki w powierzonym mu mieniu według
    cen detalicznych, a nie hurtowych.

    IV. Jeżeli się okaże, że część szkody nie obciąża pracownika, sąd może
    wezwać do udziału w sprawie kierownika lub innego pracownika
    odpowiedzialnego za przyczynienie się zakładu pracy do powstania lub
    zwiększenia szkody, mając jednak na uwadze, że nie ponoszą oni ryzyka
    związanego z działalnością zakładu.

    Pracownik odpowiada za szkodę poniesioną przez zakład pracy z jego winy,
    wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych
    (art. 114 kp). Nie ponosi on natomiast ryzyka związanego z działalnością
    zakładu (art. 117 § 2 kp) ani też odpowiedzialności za szkodę w takim
    zakresie, w jakim zakład pracy lub inna osoba przyczynili się do jej
    powstania lub zwiększenia (art. 117 § 1 kp). Wówczas więc szkoda nie
    zostanie naprawiona w całości przez danego pracownika, który odpowiada tylko
    za normalne następstwa swojego działania lub zaniechania (art. 115 kp).
    Jeżeli materiał dowodowy zebrany w sprawie wskazuje na to, że zakład pracy
    przyczynił się do powstania, a także - choć przepisy tego wyraźnie nie
    przewidują - do zwiększenia szkody, za jej część nie obciążającą pracownika
    może ponosić odpowiedzialność kierownik zakładu pracy lub inny pracownik.
    Wówczas sąd może wezwać te osoby do wzięcia udziału w sprawie. Podstawą
    prawną wezwania kierownika lub innego pracownika odpowiedzialnego za
    przyczynienie się zakładu pracy do powstania szkody jest art. 194 § 3 i 4
    kpc. Nie oznacza to jednak, że szkoda musi być zawsze naprawiona w całości,
    ponieważ pracownicy ci odpowiadają na zasadach określonych przepisami
    rozdziału I działu V kp (art. 117 § 3 kp).

    V. Odszkodowanie, o którym mowa w art. 119 § 1 kp, ustala się w wysokości
    wyrządzonej szkody, w granicach rzeczywistej straty zakładu pracy.
    Ograniczone jest ono do 3-miesięcznego wynagrodzenia pracownika.
    Wynagrodzenie pracownika ustala się na podstawie pobieranych przez niego
    zarobków w poszkodowanym zakładzie w dacie wyrządzenia szkody, według zasad
    obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop.

    Zakład pracy, który poniósł szkodę, powinien ustalić jej wysokość, mając na
    uwadze, że pracownik, który ją wyrządził nieumyślnie wskutek niewykonania
    lub nienależytego wykonania swoich obowiązków, ponosi odpowiedzialność tylko
    w granicach rzeczywistej straty.

    W przeciwieństwie do odszkodowania unormowanego w prawie cywilnym, gdzie
    posiada ono charakter kompensacyjny, odszkodowanie, o którym mowa w art. 119
    § 1 kp, ma przede wszystkim realizować założenia wychowawczo-prewencyjne.
    Dlatego jest ono limitowane granicą równą 3-miesięcznemu wynagrodzeniu
    pracownika. Dalsze obniżenie odszkodowania na podstawie art. 119 § 1 kp nie
    jest dopuszczalne. Przemawia za tym treść art. 121 § 1 i 2 kp, który określa
    zasady obniżenia wysokości odszkodowania. Przepisy te umieszczone są po
    przepisach normujących odpowiedzialność pracownika, który wskutek
    niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wyrządził szkodę
    zakładowi pracy. Prowadzi to do wniosku, że stanowią one jedyną ustawową
    podstawę do obniżenia odszkodowania. Dla ustalenia wysokości odszkodowania,
    o którym mowa w art. 119 § 1 kp, miarodajne jest wynagrodzenie pobierane
    przez pracownika w dacie wyrządzenia szkody. W myśl § 8 rozporządzenia
    Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 18 grudnia 1974 r. w sprawie
    obliczania wynagrodzenia za czas niewykonywania pracy, odszkodowań, dodatków
    wyrównawczych oraz niektórych innych należności ze stosunku pracy (Dz. U.
    1974 r. Nr 51 poz. 334) odszkodowanie oblicza się według zasad
    obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu za urlop w sposób określony w § 19
    rozporządzenia Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych z dnia 21
    października 1974 r. w sprawie pracowniczych urlopów wypoczynkowych (Dz. U.
    1974 r. Nr 43 poz. 259). Na takim stanowisku stanął Sąd Najwyższy w uchwale
    składu siedmiu sędziów z dnia 27 czerwca 1975 r. V PZP 4/75 OSNCP 1976/1
    poz. 2 stwierdzając, że: "Przewidziane w art. 119 § 1 kp odszkodowanie,
    ograniczone do trzymiesięcznego wynagrodzenia pracownika, ustala się na
    podstawie jego zarobków z daty wyrządzenia szkody według zasad
    obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop". Analogiczne
    rozwiązanie zostało przyjęte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10
    października 1975 r. (Dz. U. 1975 r. Nr 35 poz. 191), które w § 8 ust. 3
    stanowi: "Przy ustalaniu wysokości wynagrodzenia pracownika przyjmuje się
    wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu wyrządzenia szkody według
    zasad ustalania ekwiwalentu pieniężnego za urlop". Konsekwencją takiego
    stanowiska jest ograniczenie odszkodowania do 3-miesięcznego wynagrodzenia
    pracownika pobieranego w zakładzie, któremu wyrządził szkodę. W razie
    zatrudnienia pracownika w niepełnym wymiarze czasu, miarodajna jest wysokość
    pobieranego przez niego wynagrodzenia, a nie wynagrodzenia jakie by
    pobierał, gdyby był zatrudniony na pełnym etacie. Jeżeli w dniu wyrządzenia
    szkody był on zatrudniony w kilku zakładach, jego wynagrodzeń nie sumuje
    się.

    VI. Jeżeli pracownik wyrządził odrębnymi czynami kilka szkód, odpowiada za
    każdą z nich oddzielnie.

    Jeżeli pracownik wyrządził zakładowi pracy szkody w wyniku kilku różnych
    czynów, to należne od niego odszkodowanie trzeba obliczyć w stosunku do
    każdej z tych szkód osobno. Można to zilustrować następującym przykładem:
    Kierowca uszkodził towar w czasie dwóch kolejnych kursów; wówczas
    odszkodowanie oblicza się dla każdego z tych zdarzeń oddzielnie, a żadne z
    tych odszkodowań nie może przekraczać 3-miesięcztnego wynagrodzenia
    pracownika. Jeżeli natomiast kierowca, na skutek nieuwagi, uszkodził
    samochód i znajdujący się w nim towar, to wówczas odszkodowanie zarówno za
    uszkodzony samochód, jak i za uszkodzony towar nie może przekraczać
    3-miesięcznego wynagrodzenia pracownika. To samo należy odnieść do
    przypadku, gdy zakład pracy dochodzi od pracownika odszkodowania za szkodę
    spowodowaną tym samym zdarzeniem (np. wypadkiem samochodowym) w mieniu
    własnym oraz - w drodze regresu - w mieniu osoby trzeciej.

    Jeżeli szkoda została wyrządzona czynem ciągłym, np. brakiem nadzoru, to
    ciągłość tego czynu przerywa ujawnienie go wobec sprawcy szkody.

    VII. Odszkodowanie określone z mocy art. 119 § 1 kp w wysokości
    3-miesięcznego wynagrodzenia pracownika może być obniżone na podstawie art.
    121 kp. Na podstawie tego przepisu może być także obniżone odszkodowanie za
    szkodę w mieniu powierzonym.

    Kodeks pracy popiera ugodowe załatwianie sporów pracowniczych. Gdy strony
    zawierają ugodę, zgodnie z art. 121 kp wysokość odszkodowania może być
    obniżona, nie więcej jednak niż o jedną trzecią. Możliwość taka uzależniona
    jest od całokształtu okoliczności, które przykładowo są wymienione w tym
    przepisie. Przede wszystkim o możliwości zawarcia ugody i obniżenia
    odszkodowania decyduje stopień winy pracownika. Ponieważ w razie umyślnego
    wyrządzenia szkody pracownik jest obowiązany do naprawienia szkody w pełnej
    wysokości, obniżenie odszkodowania może nastąpić jedynie w zasięgu winy
    nieumyślnej. Stopień jej m.in. zależy od stanu psychicznego pracownika w
    chwili wyrządzenia szkody i od natężenia naganności jego postępowania. W
    takim samym bowiem zachowaniu się pracownika, w zależności od wskazanych
    czynników, przejawia się różny stopień winy. Jeżeliby np. do szkody doszło
    wskutek niedyspozycji pracownika spowodowanej tym, że poprzedniego dnia
    uczestniczył on w libacji, to w takiej sytuacji musiał się on liczyć z
    własną niedyspozycją, a jego postępowanie cechuje duży stopień szkodliwości
    społecznej.

    Kierując się tymi kryteriami, sąd może w wyroku obniżyć odszkodowanie nie
    więcej niż o jedną piątą albo skłonić strony do zawarcia tej treści ugody
    sądowej.

    Niezbędną przesłanką obniżenia odszkodowania jest właściwy stosunek
    pracownika do powierzonych mu obowiązków.

    Przy obniżeniu odszkodowania na podstawie art. 121 kp należy mieć na uwadze
    wszystkie okoliczności sprawy, a m.in. stan rodzinny i majątkowy sprawcy
    szkody.

    W świetle przepisów art. 12 i art. 100 kp pracownik obowiązany jest
    wykonywać swoje obowiązki sumiennie i starannie, przestrzegać dyscypliny
    pracy i dążyć do uzyskania jak najlepszych wyników. Dlatego prawomocne
    skazanie pracownika za rażące niedopełnienie obowiązków pracowniczych
    wyłącza możliwość obniżenia odszkodowania przez sąd na podstawie art. 121 §
    2 kp.

    Możliwość tę wyłącza np. wyrok skazujący pracownika za niedopełnienie
    obowiązków w zakresie nadzoru nad mieniem społecznym, jego ochrony lub
    gospodarowania nim, za wprowadzenie do sprzedaży towarów obcych, za
    ukrywanie niedoboru przez nieobciążenie się fakturami itp. Także picie
    alkoholu w czasie pracy wyklucza możliwość obniżenia przez sąd wysokości
    odszkodowania na podstawie art. 121 § 2 w zw. z art. 127 kp.

    Powierzenie pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu albo do wyliczenia się
    nie wyłącza możliwości obniżenia odszkodowania na podstawie art. 121 kp. W
    myśl bowiem art. 127 kp do odpowiedzialności określonej w art. 124-125 kp
    przepis ten ma odpowiednie zastosowanie.

    VIII. Umyślne wyrządzenie szkody w rozumieniu art. 122 kp zachodzi wówczas,
    gdy pracownik objął następstwa swego czynu zamiarem bezpośrednim lub
    ewentualnym.

    Ograniczona odpowiedzialność pracownika została wyłączona między innymi
    wówczas, gdy zagarnął on mienie społeczne albo w inny sposób umyślnie
    wyrządził szkodę. Nie chodzi tu o umyślne działanie, które w konsekwencji
    doprowadziło do szkody, ale o takie umyślne działanie, którego skutek jest
    objęty zamiarem sprawcy. Przykładem umyślnego wyrządzenia szkody z zamiarem
    bezpośrednim jest uszkodzenie maszyny w celu jej unieruchomienia. W pełnej
    wysokości odpowiada też pracownik, który wprawdzie nie chce wyrządzić szkody
    zakładowi pracy, ale podejmuje określone działanie (zaniechanie)
    przewidując, że szkoda może nastąpić i na to się godzi. Pracownik obowiązany
    jest do wykonywania swoich obowiązków ze szczególną starannością. Jeżeli
    więc przewiduje możliwość wyrządzenia szkody zakładowi pracy i na to się
    godzi, to takie postępowanie ma znamiona umyślnego wyrządzenia szkody (art.
    122 kp).

    IX. Jeżeli szkodę, w sposób określony w art. 122 kp, spowodowało kilku
    pracowników lub pracownik wraz z inną osobą - odpowiedzialność ich jest
    solidarna.

    Gdy za wspólnie wyrządzoną szkodę jeden sprawca ponosi odpowiedzialność w
    pełnej wysokości, a pracownik w ramach winy nieumyślnej w ograniczonym
    zakresie (art. 119 § 1 kp), to naprawienie szkody przez któregokolwiek z
    nich zwalnia wobec zakładu pracy pozostałych dłużników.

    Kodeks pracy nie daje wyraźnej odpowiedzi na pytanie, jak kształtuje się
    odpowiedzialność kilku pracowników wówczas, gdy zagarnęli oni mienie
    społecznie albo w inny sposób umyślnie wyrządzili szkodę zakładowi pracy. W
    szczególności chodzi o odpowiedź na pytanie, czy ponoszą oni
    odpowiedzialność na zasadzie przewidzianej w art. 118 kp, czy też
    odpowiedzialność ich jest solidarna. Dotyczy to również takiej sytuacji, gdy
    szkodę wyrządzili pracownicy wspólnie z osobami nie zatrudnionymi w tym
    zakładzie. Za trafną w tym przedmiocie należy uznać uchwałę składu siedmiu
    sędziów Sądu Najwyższego z dnia 30 maja 1975 r. V PZP 3/75 (OSNCP 1975/10-11
    poz. 143), w myśl której: "W razie zagarnięcia mienia lub wyrządzenia szkody
    zakładowi pracy w inny umyślny sposób przez kilku pracowników lub przez
    pracowników z innymi osobami odpowiedzialność sprawców szkody jest
    solidarna". Wobec tego, że kodeks pracy tego wypadku nie normuje, stosuje
    się do niego, z mocy art. 300 kp, przepisy o solidarności z czynów
    niedozwolonych (art. 441 kc).

    Jeżeli szkoda jest wynikiem np. zagarnięcia mienia społecznego przez jednego
    pracownika, do czego przyczynił się inny pracownik przez nienależyte
    wykonanie swoich obowiązków, to wówczas każdy z nich odpowiada na innej
    podstawie prawnej. Ten, który zagarnął mienie społeczne - na podstawie art.
    122 kp, a ten, kto ze swej winy przez zaniedbanie obowiązków pracowniczych
    przyczynił się do powstania szkody - na podstawie art. 114-119 i art. 121
    kp. Poszkodowany nie może jednak otrzymać odszkodowania w wysokości
    przewyższającej jego szkodę. Dlatego naprawienie jej w całości albo w części
    przez któregokolwiek z dłużników zwalnia z długu pozostałych dłużników w
    odpowiednim zakresie.

    X. Wysokość odszkodowania, o której mowa w § 6 i 7 rozporządzenia Rady
    Ministrów z dnia 10 października 1975 r. (Dz. U. 1975 r. Nr 35 poz. 191),
    podlega - w razie sporu - kontroli sądu.

    Odszkodowanie, jeżeli zachodzą przesłanki przewidziane w § 6 i 7
    rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 października 1975 r., ustala
    kierownik zakładu pracy po wysłuchaniu pracownika i po zasięgnięciu opinii
    rady zakładowej (§ 9 ust. 1). Wprawdzie rozporządzenie stanowi, że obniżenie
    odszkodowania "może nastąpić", ale zwrot ten należy rozumieć jako obowiązek
    kierownika zakładu pracy, jeżeli są spełnione przesłanki, od których
    przepisy rozporządzenia uzależniają obniżenie odszkodowania. Obniżenie może
    nastąpić do wysokości od 6 do 12, a w szczególnych wypadkach od 3 do
    6-miesięcznego wynagrodzenia pracownika (§ 8 ust. 1 i 2), przysługującego mu
    w dniu wyrządzenia szkody, a obliczonego według zasad obowiązujących przy
    ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za urlop (§ 8 ust. 3). Z mocy art. 126 § 2
    kp Rada Ministrów została upoważniona do określenia, po porozumieniu z
    Centralną Radą Związków Zawodowych, warunków odpowiedzialności za szkodę w
    mieniu, o którym, mowa w art. 124 § 2 i art. 125 kp - w ograniczonej
    wysokości, ustalonej tym rozporządzeniem, oraz na zasadach przewidzianych w
    art. 114-116 i 118 kp. Rada Ministrów skorzystała z tej delegacji w
    granicach upoważnienia ustawowego, które nie dotyczy kognicji sądów
    powszechnych.

    Przepisy rozporządzenia Rady Ministrów nie wyłączają - w razie sporu -
    kontroli przez sąd prawidłowości określenia wysokości odszkodowania
    należnego zakładowi pracy. Wobec tego, że obniżenie odszkodowania za szkody
    w mieniu powierzonym pracownikowi nie następuje z mocy ustawy, ustalenie
    jego wysokości zostało zlecone kierownikowi zakładu pracy. Z tego jednak nie
    wynika, że w razie sporu pracownik nie może przed sądem, wykazywać, iż
    wysokość odszkodowania została ustalona wadliwie.

    Z reguły natomiast w tych wypadkach, kiedy kierownik zakładu pracy rozważy
    przesłanki, o których mowa w § 8 cyt. rozporządzenia i obniży odszkodowanie,
    ale w stopniu nie zadowalającym pracownika, jego żądanie dodatkowego
    obniżenia odszkodowania będzie pozbawione podstawy prawnej.

    Wniesienie pozwu albo popieranie powództwa o odszkodowanie, bez
    uwzględnienia przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 października
    1975 r., wskazuje na to, że kierownik zakładu pracy nie znalazł podstaw do
    obniżenia odszkodowania, o którym mowa w § 6 i 7. W takiej sytuacji o
    odszkodowaniu orzeka sąd.