  • 1. Data: 2002-03-14 11:38:47
    Temat: ubezwłasnowolnienie?
    Od: "basik30" <b...@p...onet.pl>

    Witam!
    Czy można przejąć prawa osoby starszej (80l) po udarze mózgowym która nie ma
    kontaktu z otaczającym światem od 3 lat.(nie mówi, nie rozpoznaje
    najblizszych tj dziecko autystyczne).
    Chodzi mi głównie o problemy związane z załatwianiem spraw bieżących tj
    prowadzenie rachunków itp, oraz spraw majątkowych - a jest to osoba będąca
    współwłaścicielem domu.

    Pozdrawiam

    BK

  • 2. Data: 2002-03-14 16:48:44
    Temat: Re: ubezwłasnowolnienie?
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 14 Mar 2002, basik30 wrote:

    > Czy można przejąć prawa osoby starszej (80l) po udarze mózgowym która nie ma
    > kontaktu z otaczającym światem od 3 lat.(nie mówi, nie rozpoznaje
    > najblizszych tj dziecko autystyczne).

    Opiekun osoby ubezwłasnowolnionej nie przejmuje żadnych jej praw ani
    obowiązków, a jedynie je wykonuje za nią. Osoba ta nadal pozostaje np.
    właścicielem swojego majątku.

    > Chodzi mi głównie o problemy związane z załatwianiem spraw bieżących tj
    > prowadzenie rachunków itp, oraz spraw majątkowych - a jest to osoba będąca
    > współwłaścicielem domu.

    Miałoby się chrapkę na dom, co? Niestety opieka to nie taka fajna sprawa,
    jeśli podopieczny ma znaczny lub bardzo dochodowy majątek, sąd zobowiąże
    opiekuna do składania okresowego sprawozdania z zarządu nim.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-03-14 18:31:25
    Od: "news.faq.net.pl" <d...@w...pl>

    --
    Sandra

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

> [...]
    LotF]
    > Nie nazwałabym tego chrapką na dom ale ustawa reguluje dokładnie takie
    sytuacje ... Wniosek o ubezwłasnowolnienie całkowite bądz częsciowe składa
    sie bezposrednio do Sądu Okręgowego lub do Prokuratury Rejonowej /która
    pomoże w załatwieniu sprawy / osoba niepełnosprawna wymaga załatwienia wielu
    spraw w różnych urzędach a do tego trzeba posiadać pełnomocnictwo więc jest
    to uważam bardzo ważny problem .Sąd Okręgowy po ubezwłasnowolnieniu
    całkowitym bądź częściowym skieruje w dalszym ciagu sprawę do sądu
    rodzinnego w celu ustanowienia opieki prawnej dla całkowicie
    ubezwłasnowolnionego lub kuratora dla częsciowo ubezwlasnowolnionego
    .Opiekuna zobowiąże do składania sprawozdan z opieki i może zobowiązać do
    składania sprawozdan z zarządu majątkiem itp. Wszystkie stosowne informacje
    otrzymasz w prokuraturze bądz w sekretariacie sadu okregowego wydział
    cywilny ...Sandra

  • 4. Data: 2002-03-14 22:29:09
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 14 Mar 2002, news.faq.net.pl wrote:

    > sytuacje ... Wniosek o ubezwłasnowolnienie całkowite bądz częsciowe składa
    > sie bezposrednio do Sądu Okręgowego lub do Prokuratury Rejonowej /która

    Zdaje się że ta pani już jest ubezwłasnowolniona.

    > pomoże w załatwieniu sprawy / osoba niepełnosprawna wymaga załatwienia wielu
    > spraw w różnych urzędach a do tego trzeba posiadać pełnomocnictwo więc jest

    Osoba ubezwłasnowolniona niekoniecznie musi być niepełnosprawna (w sensie
    ustawy o rehabilitacji i zatrudnianiu ON), i na odwrót. Nawet dla osoby z
    całkowitą zdolnością do czynności prawnych można ustanowić kuratora jeśli
    wymaga tego jej ułomność - art. 183 KRO.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)