  • 1. Data: 2002-03-14 09:57:10
    Temat: Kary za niegospodarnosc
    Od: "tek" <t...@s...com.pl>

    Czy istnieje cos takiego jak karanie za dzialanie na szkode zakladu pracy i
    kary za niegospodarnosc? Chodzi mi o wielka spolka, ktora nieststy w
    wiekszosci jest juz w rekach paru osob, a skarb panstwa ma niewielki procent
    udzialow. Prezesi dzialaja tak aby doprowadzic do upadku. Szastaja
    niegospodarnie pieniedzy i nachapanie dla siebie pensji ile wlezie, mimo, ze
    spolka nie ma juz na nic pieniedzy. Jakie sa dalsze ich plany? Przypuszczam,
    ze sprzedaz kapitalowi obcemu.
    Ale spolka i spolki ktore sie z niej wydzielily maja wielkie dlugi u innych
    firm. Niektore na pewno to puscilo z torbami. Prezesi nie znaja sie na
    gospodarnosci, a spolke traktuja jak zabawke do rzadzenia. No i oczywiscie
    jeszcze moga troche pieniazkow wywlec z firmy. Oczywiscie bardziej im sie
    oplaca jej upadek, bo jeszcze cos na niej zarobia ze sprzedazy tego co
    zostalo. A majatek spolki glownej byl odprowadzany do podspolek, zeby
    wycyckac tych u ktorych brali dlugi. Spolka nie odpowiada za dlugo
    "podspolek". A "podspolki" za dlugi spolki glownej.
    Prezesi sa pracownikami kontraktowymi. Czy to znaczy, ze nie ponosza zadnej
    odpowiedzialnosci za swoje czyny? I czy wolno im tak jawnie okradac
    wszystkich dookola i dzialac na niekorzysc spolki?
    Czy za to co sie dzieje ktos nie powinien beknac?
    T. T.

  • 2. Data: 2002-03-14 16:57:51
    Temat: Re: Kary za niegospodarnosc
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 14 Mar 2002, tek wrote:

    > Czy istnieje cos takiego jak karanie za dzialanie na szkode zakladu pracy i
    > kary za niegospodarnosc? Chodzi mi o wielka spolka, ktora nieststy w

    Owszem, istnieje możliwość pociągnięcia pracownika do odpowiedzialności
    materialnej za szkodę wyrządzoną zakładowi pracy, ale jest ona
    nieskuteczna o tyle że nie może przekraczać trzykrotności przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia. W przypadku osób z zarządu spółki lepiej
    skorzystać z art. 585 KSH i zgłosić przestępstwo, co oczywiście nie
    wyklucza dochodzenia odszkodowania w postępowaniu adhezyjnym.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-03-15 13:19:33
    Od: "tek" <t...@s...com.pl>

    > W przypadku osób z zarządu spółki lepiej skorzystać z art. 585 KSH i
    zgłosić przestępstwo, co oczywiście nie wyklucza dochodzenia odszkodowania
    w postępowaniu adhezyjnym.

    Dzieki za zainteresowanie tematem. Nie jestem prawnikiem i nie mam pojecia
    gdzie szukac artykulu 585 (jak sie domyslam kodeksu handlowego). Czy moge
    gdzies to znalezc?
    A dla jednego zaplacenie kary trzykrotnej pensji to smierc glodowa. A dla
    prezesow w Stoczni Szczecinskiej i prezesow spolek stoczniowych, to jakies
    kilkaset tysiecy nowych zlotych (dobrze czytacie prezes holdingu zarabia
    jakies 300 tys. nowych zlotych, czyli 3 mld. starych - i to spolki lezacej
    na dnie) ale przy ich pensjach zabezpieczyli finansowo juz kilka nastepnych
    pokolen ze swojej rodziny.
    Oczywiscie nie bede sie procesowal z prezesami stoczni ale dziwie sie, ze
    jeszcze nikt nikogo nie pociagnal do odpowiedzialnosci karnej za to co sie
    tu dzialo i jak swiadomie dazy sie do upadku firmy, zeby na koniec rozgrabic
    jeszcze troche z tego co zostalo.
    Niestety przy takich pieniadzach panowie prezesi moga wykupic pol Szczecina,
    nie mowiac juz o dobrych adwokatach.
    T.T.