  • 1. Data: 2003-07-07 16:16:35
    Temat: tylko dla prawników:) dot.zasiedzenia
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

    stan faktyczny:
    W 1968 r. rodzice kupili od skarbu państa działkę 12arów, którą ogrodzono i
    zabudowano.
    W latach 90-tych dokonano pomiarów geodezyjnych i okazało sie, że faktycznie
    rodzice władaja działką 14 arową-nałożono więc większy podatek od
    nieruchomości, który rodzice zgodzili się płacić, bo faktycznie posiadali
    działkę większa o 2 ary niż pow. figurujaca w ksiegach wieczystych.
    W 1991r. mój tata zmarł-postępowania spadkowego jeszcze nie było.
    Obecnie staramy sie o nabycie na własność tych 2 arów.
    Jak to najszybciej i najtaniej przeprowadzić?
    a/ wnieść o zasiedzenie
    - problem kto ma złożyć wniosek-czy tylko mama-bo jedynie ona mieszkała tam
    przez cały okres, a wiec tylko ona faktycznie władała tą nieruchomością,
    - jak liczyć terminy zasiedzenia, zważywszy na fakt, ze przed 1990r.
    nieruchomości skarbu państwa nie można bylo zasiedzieć:( Można więc by tylko
    zaliczyć połowę okresu posiadania za latach 1968-1990...+ od 1990-2003.
    Starczy więc tego tylko na dobrą wiarę...a jak ją wykazuje sie w
    sądzie-wystarczą zeznania mamy o tym, że do czasu nowych pomiarów działki
    rodzice byli przekonani o tym że użytkują grunt o pow. 12arów?
    b/ może mamy jakieś roszczenie o wykup tego kawałka-to wąski pasek grunty
    przylegający bezpośrednio do dzialki kumunalnej. O dziwo ten kawałek-
    figuruje w ewidencji gruntów jako skarbu państawa, a sasiednia
    działka-skomunalizowana została.
    No nie wiem jakby to szybko i tanio załatwić- jakieś sugestie proszę
    -Renata.

  • 2. Data: 2003-07-07 17:44:47
    Temat: Re: tylko dla prawników:) dot.zasiedzenia
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Ja bym spróbował zupełnie inaczej. Wyprowadzić geodetę i dokonać
    sprostowania danych o działkach wg stanu faktycznego. Po prostu Twoja
    działka zmieni swój rozmiar i tyle. Pozostanie działką o tym samym numerze i
    kwita. Własność nie ulegnie zmianie. Tylko ta sąsiednia działka ewentualnie
    się zmniejszy. Na pewno działa w praktyce, gdy właścicielem zubożonej
    działki jest osoba fizyczna. Trenowałem w praktyce, jak się okazało, że
    sąsiad jakimś dziwnym trafem ma kawałek chałupy na mojej działce.
    Dogadaliśmy się po swojemu i bez sądów, a przyszedł geodeta i ponanosił nowe
    granice działek. Moja zwiększyła się o 1 ar, zaś inna która jest
    współwłasnością moją i ojca zmniejszyła o 1 ar i nikt nie protestował.

    Może i w Twoim przypadku to zadziała. Po prostu nanieść aktualne granice na
    mapki i nie rozpętywać burzy.

    Zresztą podejrzewam, że roszczenie gminy o zapłatę wyższej ceny za działkę
    przedawniło się dawno. Ale to pod warunkiem, że Wy nie zajęliście sąsiedniej
    działki, tylko oni pomylili się w ustaleniu wielkości Wam sprzedanej.

    Podstawa prawna: art. 153 kc oraz rozdział 6 ustawy z dnia 17 maja 1989 r.
    Prawo geodezyjne i kartograficzne.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 3. Data: 2003-07-08 08:23:50
    Temat: Odp: tylko dla prawników:) dot.zasiedzenia
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

    Użytkownik Robert Tomasik <r...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:beckav$5jk$...@i...gazeta.pl...
    > Ja bym spróbował zupełnie inaczej. Wyprowadzić geodetę i dokonać
    > sprostowania danych o działkach wg stanu faktycznego
    Dzięki za radę...sęk w tym, że to gmina po 30 latach -szykując sie chyba do
    podatku katastralnego-zrobiła wreszcie porządek w ewidencji gruntów..no i
    podzielili naszą działkę na 254/1-tą 12 ar, której jesteśmy właścicielami i
    254/2 -ta 2ar-skarbu Państwa. Tak więc teraz żadne prostowanie z naszej
    strony nie wchodzi w grę, bo oni sami już to sprostowali-a moja mama starsza
    i nie znająca się na tym osoba-podpisała wszyskie pomiary geodezyjne. Wydaje
    mi się wiec, że w grę wchodzi tylko zasiedzenie, albo wykup....

  • 4. Data: 2003-07-08 11:22:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    A na jakiej podstawie oni podzielili Waszą działkę? To może i ja bym se coś
    podzielił?

  • 5. Data: 2003-07-08 12:28:29
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

    > A na jakiej podstawie oni podzielili Waszą działkę? To może i ja bym se
    coś
    > podzielił?

    No na takiej, że częsć jest naszą własnością wpisaną do ksiąg wieczystych a
    część nie-było wszczęte postępowania administracyjne i mama została
    poinformowana o zmianie oznaczenia działki w ewidencji gruntów. W praktyce
    uzytkuje nadal całą działkę jak posiadacz samoistyny-bo jest ogrodzona i
    zagospodarowana. Płaci też od całej powierzchni podatek od nieruchomości.
    ale jakbyśmy chcieli postępowanie spadkowe po tacie przeprowadzić, a kiedys
    sprzedać działkę-no to możemy tylko te 12 arów sprzedawać a nie 14! Z tego
    powodu chcemy tę sprawę uporządkować w KW.
    -Renata

  • 6. Data: 2003-07-08 22:55:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Było się zażalić na to administracyjne podzielenie.