  • 1. Data: 2011-04-01 08:01:50
    Temat: "testamentowa" opieka nad dziećmi
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    tak mi wczoraj przyszło do głowy i chciałem się zapytać znawców tematu

    czy polskie prawo umożliwia rodzicom wskazanie w testamencie prawnych
    opiekunów swoich dzieci, przy założeniu, że są oni zupełnie niespokrewnieni?

    jeśli tak, to czy może to być, singiel/ka, para, czy małżeństwo?

    ewentualnie drugie założenie, że są spokrewnieni?

    generalnie jaka jest praktyka w polsce, kiedy dziecko/dzieci zostają
    osierocone?

  • 2. Data: 2011-04-01 08:18:46
    Temat: Re: "testamentowa" opieka nad dziećmi
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2011-04-01 10:01, szerszen pisze:
> [...]
    >
    > czy polskie prawo umożliwia rodzicom wskazanie w testamencie prawnych
    > opiekunów swoich dzieci, przy założeniu, że są oni zupełnie

    Nie. Testament jest od majątku. Od spraw opiekuńczych są sady rodzinne.

  • 3. Data: 2011-04-01 09:31:00
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@s...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:in41p8$d3l$...@n...onet.pl...

    > Nie. Testament jest od majątku. Od spraw opiekuńczych są sady rodzinne.

    czyli jednym słowem sąd wie lepiej od rodziców, co jest lepsze dla ich
    dzieci?

  • 4. Data: 2011-04-01 10:04:37
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    W dniu 2011-04-01 11:31, szerszen pisze:

> [...]
    > wiadomości grup dyskusyjnych:in41p8$d3l$...@n...onet.pl...

    > czyli jednym słowem sąd wie lepiej od rodziców, co jest lepsze dla ich

    Oczywiście, że tak. Na tym jest oparte całe sądownictwo rodzinne w tych
    sprawach. Jakbym Ci opowiedział kilka kwiatków z praktyki..., ale nei
    opowiem, zbyt drastyczne

  • 5. Data: 2011-04-01 10:07:12
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Fri, 1 Apr 2011 11:31:00 +0200, szerszen napisał(a):

    > czyli jednym słowem sąd wie lepiej od rodziców, co jest lepsze dla ich
    > dzieci?

    Na pewno lepiej niż martwi rodzice.

    Henry

  • 6. Data: 2011-04-01 11:11:38
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "IYIS" <m...@o...SRAM.SPAM.pl> napisał w wiadomości grup

    > A to testament sporządza się PO śmierci?

    na to wygląda ;)

  • 7. Data: 2011-04-01 11:44:31
    Od: "IYIS" <m...@o...SRAM.SPAM.pl>

    > Na pewno lepiej niż martwi rodzice.

    A to testament sporządza się PO śmierci?

    IYIS

  • 8. Data: 2011-04-01 12:07:15
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Art. 149. § 1. Gdy wzgląd na dobro pozostającego pod opieką nie stoi
    temu na przeszkodzie, opiekunem małoletniego powinna być ustanowiona
    przede wszystkim osoba wskazana przez ojca lub matkę, jeżeli nie byli
    pozbawieni władzy rodzicielskiej.

    Z tego wynika, że można taką osobę wskazać - oczywiście za życia, bo
    po śmierci byłoby trudno. W jakiej to powinno być formie - nie wiem.

    A, i jeszcze to:
    Art. 146. Opiekę sprawuje opiekun. Wspólne sprawowanie opieki nad
    dzieckiem sąd może powierzyć tylko małżonkom.

    Oczywiście taki opiekun może byc singlem albo mieć
    partnera/kochankę/whatever, ale opiekunem będzie tylko on.

    MJ

  • 9. Data: 2011-04-01 12:30:06
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości grup

    > Z tego wynika, że można taką osobę wskazać - oczywiście za życia, bo
    > po śmierci byłoby trudno. W jakiej to powinno być formie - nie wiem.

    pytanie tylko, jak to wygląda w praktyce, na ile sądy ingerują w wybory
    rodziców

  • 10. Data: 2011-04-01 13:26:06
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "szerszen" <s...@t...pl> writes:

    > pytanie tylko, jak to wygląda w praktyce, na ile sądy ingerują w
    > wybory rodziców

    Nie wiem. I nie wiem, jak często rodzice w ogóle dokonują takiego
    wyboru przed śmiercią. Mogę się tylko domyślać, że rzadko.

    MJ