  • 1. Data: 2004-06-23 07:07:23
    Temat: testament szczególny?
    Od: "Dr.Kostek-Winnicki" <k...@o...pl>

    Zmarł brat mojej matki , który mieszkał ze mną od kilku lat. Nie utrzymywał
    kontaktu z moją matką. Zostawił w bankach sporo kasy na kontach. Nie
    zostawił testamentu.Jak prawnie i sprawnie załatwić sprawę, aby nikt inny
    nie dostał tej kasy ( siostra jego a moja matka i moje rodzeństwo )?
    Czy zastosowanie tutaj może mieć KC i testamenty szczególne?
    Proszę o pomoc.

  • 2. Data: 2004-06-23 08:13:34
    Temat: Re: testament szczególny?
    Od: "Lookasik" <l...@o...wytnijto.pl>

    > Czy zastosowanie tutaj może mieć KC i testamenty szczególne?
    > Proszę o pomoc.

    przepisy Kc jak najbardziej maja zastosowanie ale o dziedziczeniu ustawowym

    coz sam napisales, ze nie zostawil testamentu... chyba ,ze byl ustny ale to
    musza byc swiadkowie itd itp

    pozdr
    Łukasz

  • 3. Data: 2004-06-23 08:28:21
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Dr.Kostek-Winnicki" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie dostał tej kasy ( siostra jego a moja matka i moje rodzeństwo )?
    > Czy zastosowanie tutaj może mieć KC i testamenty szczególne?

    jaki testament szczególny? najpierw przeczytaj w kc warunki jakie musi
    spełniać testament szczególny żeby o nim mówić. przecież mówiłeś że nie ma
    żadnego testamentu. jeśli nie ma żadnego testamentu to do dziedziczenia w
    pierwszej grupie dochodzi jego żona oraz dzieci. jeśli takowych nie ma-
    rodzice i rodzeństwo.

    pozdr.
    b.

  • 4. Data: 2004-06-23 09:59:44
    Od: "Dr.Kostek-Winnicki" <k...@o...pl>

    a co w przypadku gdy np. na swoich urodzinach , w obecności postronnych
    świadków , oświadczył , że po smierci wszystko przekazuje mnie? Trzech
    świadków, którzy złożyliby oświadczenie w sądzie mam?

  • 5. Data: 2004-06-23 10:40:16
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    > a co w przypadku gdy np. na swoich urodzinach , w obecności postronnych
    > świadków , oświadczył , że po smierci wszystko przekazuje mnie? Trzech
    > świadków, którzy złożyliby oświadczenie w sądzie mam?

    wczytaj się uważnie w przepisy dot. testamentu ustnego! dziadek oświadczył
    na urodzinach- więc NAPEWNO nie było obawy rychłej śmierci. testamenty
    szczególne mają krótkie terminy ważności i ściśle okreslone przesłanki ich
    sporządzenia- w twoim przypadku było by bardzo łatwo obalić taki testament.
    Testament ustny należy jak najszybciej spisać przez świadków po jego
    "sporządzeniu".
    W twoim przypadku w chodzi w grę tylko dziedziczenie ustawowe.

    pozdr.
    b.

  • 6. Data: 2004-06-23 10:42:37
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

    > a co w przypadku gdy np. na swoich urodzinach , w obecności postronnych
    > świadków , oświadczył , że po smierci wszystko przekazuje mnie? Trzech
    > świadków, którzy złożyliby oświadczenie w sądzie mam?

    Szczerze proponuje zapoznac sie jednak z przepisami kc dot testamentow
    szczegolnych, jak to juz ktos przede mna proponowal.

    Sugerujesz ze mialby to byc testament ustny, jak sadze. Otoz - art. 952 kc
    okresla warunki takiego testamentu - musi byc obawa rychlej smierci /
    okolocznosci uniemozliwiajace albo utrudniajace sporzadzenie testamentu w
    zwyklej formie - ta przeslanka wylacza mozliwosc uczynienia z przedstawionej
    przez Ciebie sytuacji testamentu ustnego