  • 1. Data: 2008-08-25 20:27:37
    Temat: testament, spadkobiercy
    Od: "Marx" <m...@g...com>

    Hej,

    mam pytanie o to, czy sporzadzony u notariusza zapis w stylu (parafraza)
    "testament", "upowazniam do calego mojego spadku wnuka X. Y." ma jakas
    konkretna moc prawna?
    Moc na pewno ma, ale naczytalem sie, ze rodzina moze spokojnie zaskarzyc
    taki zapis, a nawet jesli nie zaskarzyc to nalezy im sie jakis kawalek
    spadku po smierci osoby...
    Rzuccie jakims haslem do googli, zebym mogl to konkretnie sprawdzic, bo poki
    co to czytam po omacku.
    Oczywiscie wizyta u notariusza sie odbedzie, ale to za jakis czas. Poki co
    chcialbym wiedziec na czym stoje. Czy jest w ogole sens pokazywac ten
    papierek rodzinie, skoro moze sie okazac, ze oni i tak swoja czesc wywalcza
    w sadzie, jak sie upra...
    Nie ma tam zapisu o wydziedziczeniu kogokolwiek...

    Z gory dzieki.
    M.

  • 2. Data: 2008-08-25 21:01:50
    Temat: Re: testament, spadkobiercy
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Marx wrote:
> [...]
    > w sadzie, jak sie upra...
    > Nie ma tam zapisu o wydziedziczeniu kogokolwiek...

    testament można podważyć jeśli ktoś ma jakieś dowody, że np. został
    sporządzony pod przymusem, osoba nie była w pełni świadoma tego co robi
    itp itd.
    oczywiscie testament sporządzony notarialnie podważyć jest trudniej, bo
    zadaniem notariusza jest upewnić się ze odbyło się to "swiadomie i
    dobrowolnie".

    Testeament sprządzony samodzilenie czy u notariusza niczym więcej się
    nie różni. Jak w testamencie dla rodziny nic nie będzie to znaczy , że
    nic nie będzie i zaden sad tu nie pomoze.
    TO o czym piszesz ot zapewne zachowek, który sie nalezy tym co "dostali
    mniej nizby dostali jakby testamentu nie bylo".
    To nie jest kawałek spadku, tylko "wynagrodzenie" za "niedoszły kawałek
    spadku". Beda mogli dochodzic np. gotówki, ale nie (tez np. ) prawa do
    domu czy tez samochodu i takie tam inne.
    Wnuk po prostu będzie musiał odpalic trochę kasy tym co zostali "z niczym".

  • 3. Data: 2008-08-27 14:24:29
    Od: "Marx" <m...@g...com>

    Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał:

> [...]
    > domu czy tez samochodu i takie tam inne.
    > Wnuk po prostu będzie musiał odpalic trochę kasy tym co zostali "z

    Dzieki za odpowiedz, poczytam jeszcze w necie pod haslem "zachowek", bo
    rzeczywiscie to mialem na mysli.

    M.