    From: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: testament na "w razie czego"
    Date: Sun, 19 Sep 2004 21:14:15 +0200

    Nasi (byli już niestety) znajomi mieli wypadek samochodowy. Zginęli w
    chwilę po, "na miejscu", ich jedyne dziecko zmarło kilka godzin później
    w szpitalu. Z zawiłej konstrukcji prawa spadkowego wyszło, że cały ich
    majątek przejął skarb państwa (gminy? czy jakoś tak, w każdym razie
    rodzina - rodzice - dowiedziała się, ze wszystko "przepadło"). Czy
    istnieje jakaś droga prawna, aby tego na przyszłość uniknąć i by to co
    po sobie rodzice zostawiają trafiło w ręce rodziny a nie "przepadło"?
    Czy, jeżeli napisalibyśmy testament, rozumiem, że każdy z nas, rodziców
    osobno, w którym cały majątek przepisujemy na mojego tatę (dziadek) to
    przy takim nieszczęśliwym splocie zdarzeń jaki trafił na naszych
    znajomych, ten majątek przeszedłby na dziadka czy też skarb państwa
    (gminy?) upomniałby się w imieniu dziecka (też zmarłego ale później) o
    zachówek, de facto dla siebie? Czy jednak za bardzo zagmatwałem?

    dotychczas nie zajmowałem się testamentem, uważając, że w razie naszej
    śmierci dziedziczyć majątek (ha, ha majątek, szumna nazwa majątek)
    będzie albo nasze dziecko, albo rodzice, no cóż, jak pokazało życie
    byłem w blędzie.

    andy_nek