  • 1. Data: 2020-12-11 13:31:50
    Temat: statut szkoły (katolickiej)
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Statut Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Świętej Rodziny z
    Nazaretu w Krakowie głosi:

    "Ucznia obowiązuje w szkole i poza nią bezwzględny zakaz podejmowania
    aktywności seksualnej, polegającej na odbyciu stosunku seksualnego, udziału
    w imprezach o charakterze erotycznym oraz pozowania do filmów i zdjęć
    pornograficznych, publicznym podejmowaniu zachowań o zabarwieniu
    erotycznym"

    Zabrania się również m.in. picia alkoholu, posiadania materiałów
    pornograficznych czy przynależności do organizacji, której założenia są
    sprzeczne z wartościami chrześcijańskimi.

    Z kolei w I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek w
    Rzeszowie:

    "Jeśli nauczyciel zauważy, że uczeń korzysta z telefonu komórkowego lub
    innego urządzenia elektronicznego w sposób niedozwolony, zabiera urządzenie
    do depozytu na tydzień. Jeśli sytuacja się powtórzy, czas depozytu wynosi
    2-4 tygodnie"

    https://www.edziecko.pl/starsze_dziecko/7,79351,2658
    2301,kontrowersyjne-punkty-w-statutach-szkol-katolic
    kich-godza-w.html

    Obie szkoły są publiczne, co oznacza, że dostają kasę od państwa.
    O to, dlaczego pełnoletni uczniowie nie mogą pic, palić i zjeżdżać po
    rynnie nawet nie pytam.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Niestety, jest to rząd."
    Woody Allen

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 2. Data: 2020-12-11 14:22:24
    Temat: Re: statut szkoły (katolickiej)
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Podrzuć nam dla porównania statuty najlepszych szkół szwajcarskich, brytyjskich i
    amerykańskich.
    I spytaj co robią, gdy na sprawdzianie/egzaminie ich uczeń w sposób niedozwolony
    używa komórki.

    -----

  • 3. Data: 2020-12-11 14:35:39
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.12.2020 o 13:31, Olin pisze:
    > Obie szkoły są publiczne, co oznacza, że dostają kasę od państwa.
    > O to, dlaczego pełnoletni uczniowie nie mogą pic, palić i zjeżdżać po
    > rynnie nawet nie pytam.

    Szkoły rządzą się swoimi prawami i bynajmniej nie uważam, że jest to
    mądre. Różnych dziwnych zakazów nie mających nie tylko podstawy prawnej,
    ale nawet zdroworozsądkowych, to ja już widziałem masę.

    Kilkanaście lat temu u nas było takie zdarzenie, że nauczycielka zabrała
    uczniowi "za karę" telefon komórkowy i położyła go na oknie obiecując
    oddać po lekcjach. Po lekcji okazało się, że telefonu nie ma. No i
    zaczął się problem. Szkoła wysłała pieszo ucznia na pobliską Komendę, by
    powiadomił Policję o kradzieży. Gdy policjanci udali się do szkoły, bo
    to było po południu, w szkole było kilka klas i rozsądnie rzecz ujmując
    pewnie któryś z tych uczniów (a najpewniej z tej klasy, w której była
    ofiara) miał telefon, to się okazało, że dyrektor szkoły wysyłając
    ofiarę pieszo na Policję (a mógł zadzwonić) zwolnił pozostałe klasy do domu.

    Potem były pretensje, że zawiadomienie od dziecka zostało przyjęte, ale
    o kradzieży telefonu na szkodę szkoły. W końcu we władaniu szkoły w
    chwili kradzieży był telefon. Przy okazji jest to jeden z nielicznych
    znanych mi przypadków, gdy dyrektorowi szkoły (wówczas dyżurującemu)
    przedstawiono zarzut z art. 231 kk w zw. z niepowiadomieniem organów
    ścigania o przestępstwie, o którym dowiedział się w związku ze
    sprawowaną funkcją oraz nie zabezpieczeniem w niezbędnym zakresie śladów
    i dowodów. Nie śledziłem tej sprawy dalej, ale dyrektorem szkoły
    przestał być krotko później, bo widziałem informacje w internecie.

    Wracając do przywołanego przez Ciebie zakazu podejmowania aktywności
    seksualnej, to nie wydaje się on mieć ani w obowiązującym prawie, ani
    zdrowym rozsądku i z całą pewnością nie przysparza chluby szkole, która
    ma takie zapisy. Nie to, bym był zwolennikiem podejmowana aktywności
    seksualnej przez każdego 16-to latka, ale widząc taki zapis w życiu bym
    tam dziecka nie posłał, bo to jak z tymi regulaminami do umów na 10
    stron. Z góry wiadomo, że jak umowa zamiast dwóch, ma 10 stron, to
    bedzie problem. Ciekawe, jak szkoła chce badać, czy chłopak odbywał
    stosunek seksualny. A może to była tylko inna czynność seksualna. Z
    dziewczynkami też łatwo nie pójdzie. Czy dyrektorz szkoły będzie robił
    badanie ginekologiczne? No i podobno jakaś tam część dziewczynek w
    wyniku pierwszego stosunku z uwagi na budowę nie odnosi żadnych widomych
    uszczerbków. Jestem przeciwnikiem wprowadzana idiotycznych i nie
    dających się wyegzekwować zakazów, bo z reguły prowadza one do
    niepotrzebnych zgrzytów.

    --
    Robert Tomasik

  • 4. Data: 2020-12-11 14:41:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.12.2020 o 14:22, ąćęłńóśźż pisze:
    > Podrzuć nam dla porównania statuty najlepszych szkół szwajcarskich,
    > brytyjskich i amerykańskich.

    No ale tu używasz argument "od rzeczy". Kolega pyta o zakaz podejmowania
    aktywności seksualnej. Zakładam, że nie chodzi o taką aktywność w sali
    lekcyjnej podczas lekcji. O ile normowanie regulaminem zachowania ucznia
    w szkole, to jeszcze w rozsądnym zakresie da się uzasadnić potrzebą
    zapewnienia porządku, no to co szkole do tego, jak zachowuje się uczeń w
    domu? Oczywiście w ramach obowiązującego prawa, czy standardów. Nie
    piszą w regulaminie o zakazie zabijania, czy kradzieży. Sprawa
    podejmowania aktywności seksualnej jest unormowana w kilku ustawach i
    nie za bardzo widzę tu pole do popisu dla szkoły.

    > I spytaj co robią, gdy na sprawdzianie/egzaminie ich uczeń w sposób
    > niedozwolony używa komórki.

    Ale byłeś tu uprzejmy wskazać, że chodzi o sprawdzian, czy egzamin. Ja
    jeszcze rozumiem zakaz korzystania z telefonu w trakcie lekcji, bo po
    prostu narusza to porządek. Ale przykładowo podczas przerwy?

    --
    Robert Tomasik

  • 5. Data: 2020-12-11 14:50:23
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > uszczerbków. Jestem przeciwnikiem wprowadzana idiotycznych i nie
    > dających się wyegzekwować zakazów, bo z reguły prowadza one do

    Cynicznie: IMHO To najbardziej podkładka do wywalenia jak dyrektor
    będzie zmuszony pokazać że wie o "aktywności seksualnej" ucznia.
    A w praktyce: jak uczeń zostanie za to wywalony to wywalczenie po sądach
    przywrócenia do szkoły (IMHO są na to średnie szanse) będzie niemal
    zawsze "surową i okrutną karą" dla przywróconego ucznia jak z
    wywalczonego prawa skorzysta a nie będzie tylko dochodzić odszkodowania.

    --
    A. Filip

  • 6. Data: 2020-12-11 14:54:26
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    A "zatrudnię niepalącego"? (Nie)legalne chyba tak samo, w ogłoszeniach
    się zdarza, nie słyszałem o próbach sądowej walki z takimi ogłoszeniami,
    ale też nie słyszałem, żeby kogoś za palenie poza pracą wyrzucono z
    roboty...

    MJ

  • 7. Data: 2020-12-11 15:14:20
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Fri, 11 Dec 2020 14:35:39 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Szkoły rządzą się swoimi prawami i bynajmniej nie uważam, że jest to
    > mądre. Różnych dziwnych zakazów nie mających nie tylko podstawy prawnej,
    > ale nawet zdroworozsądkowych, to ja już widziałem masę.

    No właśnie, a równocześnie takie placówki oświatowe są finansowane przez
    państwo, chociaż wydają kuriozalne, sprzeczne z prawem zakazy.

    Sprawa zostanie przekazana do Małopolskiego Kuratora Oświaty, czyli słynnej
    Barbary Nowak. Już się nie mogę doczekać, co wymyśli ta intelektualistka.

  • 8. Data: 2020-12-11 16:16:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

> [...]

    >słynnej
    >Barbary Nowak. Już się nie mogę doczekać, co wymyśli ta

    Zawsze moze powiedziec, ze nie widzi nic zlego w stawianiu wysokich
    wymagan moralnych przez prywatna szkole, do ktorej uczniowie
    dobrowolnie chodzą.
    I ze wiekszosc uczniow jest przeciez niepelnoletnia ..

    Aczkolwiek ... czy tam nie sa naruszane konstytucyjne wolnosci ?

    J.

  • 9. Data: 2020-12-11 17:23:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.12.2020 o 14:50, A. Filip pisze:
    > Cynicznie: IMHO To najbardziej podkładka do wywalenia jak dyrektor
    > będzie zmuszony pokazać że wie o "aktywności seksualnej" ucznia.

    Już samo prowadzenie postępowania w celu ustalenia tej aktywności bardzo
    szybko może szkołę wprowadzić na "pole minowe". Jest szereg przepisów
    chroniących tę drażliwą kwestię.

> [...]
    > zawsze "surową i okrutną karą" dla przywróconego ucznia jak z
    > wywalczonego prawa skorzysta a nie będzie tylko dochodzić odszkodowania.

    Odszkodowania? Tu grozi odpowiedzialność karna dla tego, kto to będzie
    badał. Odszkodowanie, to najmniejszy w tym problem.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2020-12-11 17:26:04
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 11.12.2020 o 15:14, Olin pisze:
    > No właśnie, a równocześnie takie placówki oświatowe są finansowane przez
    > państwo, chociaż wydają kuriozalne, sprzeczne z prawem zakazy.

    Finansowanie szkoły jest uzależnione od ilości uczniów. Jeśli z powodu
    idiotycznego regulaminu uczniowie zaczną wybierać inną szkołę, to
    finansowania nie będzie. Tym, którzy się tam zapisują widać regulamin
    pasuje. Ja bym się tak o to nie pieniaczył. Moim zdaniem martwy zapis i
    niemożliwy do wyegzekwowania w praktyce. Po prostu źle świadczy o
    autorze takiego regulaminu i tyle.

    --
    Robert Tomasik