  • 1. Data: 2005-09-11 22:38:21
    Temat: statut osoby fizycznej a prawnej
    Od: "adamno" <a...@a...wp.pl>

    witam
    Czym się różni statut osoby fizycznej os statutu os. prawnej??

    --
    gg: 1070853
    adamno

  • 2. Data: 2005-09-11 22:52:22
    Temat: Re: statut osoby fizycznej a prawnej
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "adamno" <a...@a...wp.pl> napisał w wiadomości
    > witam
    > Czym się różni statut osoby fizycznej os statutu os. prawnej??

    A czasem nie chodzi Ci o "status"?

  • 3. Data: 2005-09-12 00:24:48
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Mon, 12 Sep 2005 00:38:21 +0200, *adamno* <news:dg2blg$2qok$1@news.mm.pl>
    napisał(a):

    > witam
    > Czym się różni statut osoby fizycznej os statutu os. prawnej??

    Może status?

    Osoba fizyczna to jesteś Ty, a osoba prawna to jest firma/instytucja itp.

    --
    Kaja

  • 4. Data: 2005-09-12 05:22:44
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    > witam
    > Czym się różni statut osoby fizycznej os statutu os. prawnej??

    Osoba fizyczna (firma osoby fizycznej)powstaje w chwili narodzin człowieka i
    z jego smiercią się "rozwiązuje".
    Osoba prawna "rodzi się", gdy tak postanowią inne osoby fizyczne lub prawne
    i przestaje istnieć, gdy te osoby tak zdecydują. "Akuszerem" osoby prawnej
    jest sąd rejestrowy.

    vertret

  • 5. Data: 2005-09-12 06:23:18
    Od: g...@p...onet.pl

    > Osoba prawna "rodzi się", gdy tak postanowią inne osoby fizyczne lub prawne
    > i przestaje istnieć, gdy te osoby tak zdecydują

    Albo za nich zadecyduje sąd.

  • 6. Data: 2005-09-12 07:55:27
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    vertret <vertret@@@op.pl> dosć niespodziewanie napisał(a):

    > Osoba fizyczna (firma osoby fizycznej)powstaje w chwili narodzin
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > człowieka i z jego smiercią się "rozwiązuje".

    Możesz wyjaśnić tę ciekawa myśl? A zwłaszcza przybliżyć czym jest firma
    osoby fizycznej?

    > Osoba prawna "rodzi się", gdy tak postanowią inne osoby fizyczne lub
    > prawne i przestaje istnieć, gdy te osoby tak zdecydują. "Akuszerem"
    > osoby prawnej jest sąd rejestrowy.

    Tu też jest parę ciekawostek...

    Roman Rumpel
    --
    W ogole dyskusja jest bezprzedmiotowa i zakrawa na trolowanie z racji
    wyjatkowo prostej solucji poruszanego problemu.

    (C)T.Francuz.

  • 7. Data: 2005-09-12 08:06:52
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > A zwłaszcza przybliżyć czym jest firma osoby fizycznej?

    W uproszczeniu jest to DG.
    Ta informacja jest dla osób, które nigdy nie zrozumią, że ich DG to oni
    sami.

    A które konkretnie?

    vertret

  • 8. Data: 2005-09-12 08:44:45
    Od: "Kazimierz Kotowicz" <k...@p...tp.pl>

    > witam
    > Czym się różni statut osoby fizycznej os statutu os. prawnej??

> [...]
    Zapewne chodzi ci o status osoby fiz. i prawnej.

    Otóż,;
    Status osoby fizycznej precyzują art.8 i nast. k.c.
    Art. 8 kc. - Każdy człowiek od chwili urodzenia ma zdolność prawną
    Jednakże, jest to zagadnienie o wiele szersze i poważniejsze aniżeli to
    uważają dyskutanci, gdyż
    -według powołanego już przepisu art. 8 k.c. człowiek nabywa zdolność prawną
    z chwilą urodzenia, tj. chwilą odłączenia od ciała matki, przy czym
    konieczną przesłanką nabycia zdolności prawnej jest, aby dziecko w chwili
    urodzenia żyło; bez znaczenia jest natomiast, czy jest ono zdolne do życia,
    gdyż wchodzi tu domniemanie z art.9 k.c.

    Natomiast, zagadnienie , czy płód w łonie matki ma zdolność prawną, wzbudza
    wiele kontrowersji, gdyż jest to problem nie tylko prawny ale i moralny. Czy
    można mu nadać status osoby fiz./odsyłam do literatury w tym przedmiocie/
    Rzecz bowiem w tym, że szereg przepisów chroni człowieka jeszcze nie
    urodzonego w sposób podobny do tego, jaki jest przyjęty co do praw już
    istniejącego podmiotu prawa
    min sprawy spadkowe art. 927 & 2 k.c.-Jednakże dziecko w chwili otwarcia
    spadku już poczęte może być spadkobiercą, jeżeli urodzi się żywe. -
    A więc , jeżeli ten warunek się ziści, uważa się w drodze fikcji prawnej,
    że żyło ono w chwili otwarcia spadku.
    Ojcostwo co dziecka poczętego, lecz jeszcze nie urodzonego może być
    ustalone przez uznanie -art. 75 k.r. i op. oraz szereg innych unormowań
    prawnych
    Jest to zagadnienie o wiele szersze , lecz z uwagi na miejsce i czas
    przedstawiam to skrótowo.

    Natomiast osobę prawną określają przepisy .
    Art. 33 k.c.-Osobami prawnymi są Sk. Państwa i jednostki
    organizacyjne,którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.
    Nie jest to dowolne uznanie jak sądzą niektórzy dyskutanci .
    Inaczej ujmując za osobę prawną należy uznać jednostkę organizacyjną, która
    została przez normę prawną wyposażona w zdolność prawną, a tym samym która
    to jedn. może być podmiotem stosunków cywilnoprawnych
    Jest to również zagadnie obszerne
    Aczkolwiek w konkluzji można by stwierdzić, że wg. aktualnie w Polsce
    obowiązującego prawa cywilnego osobowość prawną mają tylko te jednostki
    organizacyjne, którym wyraźny przepis prawa , przyznaje ten przymiot, oraz ,
    że jednak oprócz osób fizycznych i osób prawnych pewną zdolność prawną, w
    większym lub mniejszym zakresie, mają również także jednostki
    organizacyjne, które nie zostały uznane za osoby prawne

    Generalnie art.35. k.c. - Powstanie,ustrój i ustanie osób prawnych określają
    właściwe przepisy, w wypadkach i w zakresie w przepisach tych przewidzianych
    organizację i sposób działania osoby prawnej reguluje także jej statut
    Należy podkreślić, iż w doktrynie dominuje pogląd o rozszerzenie pojęcia
    osób prawnych -liberalizowanie dot. przepisów

    Jak już wspominałem na wstępie i nadal podkreślam , że jest to jedynie
    telegraficzny skrót przedmiotowego zagadnienia.
    Co do wypowiedzi i wiedzy prawnej niektórych dyskutantów -pozostawiam bez
    komentarza.
    Pozdrowienia KK

  • 9. Data: 2005-09-12 09:11:10
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    vertret <vertret@@@op.pl> dosć niespodziewanie napisał(a):
    > Użytkownik "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl> napisał w
    > wiadomości news:dg3cag$d7s$1@inews.gazeta.pl...

    > W uproszczeniu jest to DG.

    Aha - to czemu napisałeś wcześniej, że "powstaje w chwili narodzin człowieka
    z jego smiercią się "rozwiązuje". Dzialalność gospodarcza powstaje z chwilą
    narodzin? Dalej ciekawe...

    Mieszanie potocznego znaczenia słowa "firma" ze znaczeniem prawnym jest
    częste, ale częstotliwość występowania tego błędu nie powoduje, że przestaje
    to być błedem rodzącym takie właśnie, jak Twoje, niekonsekwencje.

    > A które konkretnie?

    Masz wyjaśnienie ponizej w mailu Kazimierza Kotowicza. Twoje słowa
    pozwoliłyby uznać spółkę jawną za osobę prawną.

    Pozdr
    Romek

  • 10. Data: 2005-09-12 09:32:06
    Od: "vertret" <vertret@@@op.pl>

    > Aha - to czemu napisałeś wcześniej, że "powstaje w chwili narodzin
    człowieka
    > z jego smiercią się "rozwiązuje".

    Tak napisalem, bo tak jest, ale z ciekawości przeczytam co według ciebie
    jest początkiem i koncem osoby fizycznej?

    > Dzialalność gospodarcza powstaje z chwilą
    > narodzin? Dalej ciekawe...

    Daj cytat gdzie tak napisałem.

> [...]
    przestaje
    > to być błedem rodzącym takie właśnie, jak Twoje, niekonsekwencje.

    Przypominam, że inicjator wątku chciał wiedzieć czym sie różni osoba
    fizyczna od prawnej.
    Nic mi nie wiadomo, aby interesowały go róznice w prawnym a potocznym
    pojęciu słowa "firma".

    vertret