  • 1. Data: 2004-01-09 16:42:21
    Temat: stary system ubezpieczeń społecznych
    Od: "Artur" <t...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczow,

    Mam do was prosbe, czy ktos z was moglby mi pilnie ;) udostępnic informacje na
    temat systemu ubezpieczen spolecznych sprzed reformy w 1999r? jak wygladal
    jaki byl schemat dzialania jakie roznice co do nowego itp chodzi mo glownie o
    obrazowe przedstawienie.

    artur

  • 2. Data: 2004-01-09 23:14:21
    Temat: Re: stary system ubezpieczeń społecznych
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Artur" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > temat systemu ubezpieczen spolecznych sprzed reformy w 1999r? jak wygladal
    > jaki byl schemat dzialania jakie roznice co do nowego itp chodzi mo

    Pilnie i obrazowo trudno jest w poście przedstawić interesujący Cię temat,
    uregulowany w co najmniej kilkunastu ustawach i rozporządzeniach. Oto
    niektóre z nich:
    - ustawa z dnia 25.11.1986 r. o organizacji i finansowaniu ubezpieczeń
    społecznych (Dz. U. z 1989 r. Nr 25, poz. 137 z późn. zm.),
    - ustawa z dnia 19.12.1975 r. o o ubezpieczeniu społecznym osób wykonujących
    pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia (Dz. U. z 1995 Nr 65,
    poz. 333 z późn. zm.),
    - ustawa z dnia 18.12.1976 r. o ubezpieczeniu społecznym osób prowadzących
    działalność gospodarczą oraz ich rodzin (Dz. U. z 1989 r. Nr 46, poz. 250 z
    późn. zm.),
    - ustawa z dnia 14.12.1982 r. o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich
    rodzin (Dz. U. Nr 40, poz. 267 z późn. zm.),
    - ustawa z dnia 07.10.1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach
    ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 104,
    poz. 450).

    W pewnym okresie od wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę nie potrącano
    podatku. Płaca brutto = płaca netto.
    Pracodawca opłacał składkę na ubezpieczenia społeczne w wysokości ok. 45%
    wynagrodzenia.
    Podstawę wymiaru emerytur i rent ustalano z krótszych okresów, były dodatki
    z tytułu zatrudnienia w warunkach szkodliwych, za ordery i inne.

    wa