  • 1. Data: 2002-12-03 07:13:43
    Temat: sprzęt ciężki a rękojmia
    Od: "aruncio" <a...@s...com.pl>

    Witam,
    Nabyłem sprzęt (komplet wypoczynkowy typu wersalka itp ;-), ale uszkodził
    się w trzecim dniu użytkowania
    Czy składając reklamację z tytułu rękojmi muszę sam osobiście dostarczyć
    sprzęt do miejsca zakupu, czy też w tym samym dniu, w którym składam
    reklamację sprzedawca zobowiązany jest do odebrania towaru z mojego
    mieszkania?

    BTW: Sprzedawca powiedział mi, że producent będzie u niego za jakieś 10 dni,
    to wtedy przyjmie zgłoszenie

    pozdr,

  • 2. Data: 2002-12-03 08:38:34
    Temat: Re: sprzęt ciężki a rękojmia
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Ma 7 dni na zbadanie sprzętu w miejscu, w którym stoi (§18), nie daj
    odwlekać przyjęcia reklamacji, jeśli sprzedawca nie chce jej przyjąć
    wyślij ją listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.

    KG

    Rozporzadzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie
    szczególowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedazy miedzy
    przedsiebiorcami a konsumentami
    (Dz. U. Nr 96 z 1 lipca 2002 r., poz. 851)

    §14. 1. Do odpowiedzialnosci sprzedawcy za wady towaru (nienalezyta
    jakosc towaru) oraz uprawnien konsumenta z tego tytulu stosuje sie
    przepisy Kodeksu cywilnego o rekojmi za wady (art. 556-576).
    2. W celu realizacji przyslugujacych uprawnien konsument zawiadamia
    sprzedawce o wadzie towaru pisemnie, ustnie lub przy wykorzystaniu
    srodków porozumiewania sie na odleglosc i dostarcza sprzedawcy
    reklamowany towar, z zastrzezeniem §18.
    3. Zawiadomienie (reklamacja), o którym mowa w ust. 2, powinno wskazywac
    wade fizyczna towaru oraz okreslac zadanie konsumenta wynikajace z
    rekojmi.
    §15. Sprzedawca jest obowiazany przyjac i zalatwic reklamacje dotyczaca
    towaru, w terminie miesiaca od dnia wykrycia wady przez konsumenta, nie
    pózniej jednak niz w terminie roku od dnia wydania towaru, a w razie gdy
    dla danego towaru byl ustalony skrócony okres trwalosci - nie pózniej
    niz przed uplywem tego okresu, chyba ze chodzi o wade powstala nie w
    zwiazku z uplywem czasu.
    §16. 1. W przypadku gdy sprzedawca nie zalatwia reklamacji niezwlocznie,
    powinien potwierdzic jej przyjecie na pismie i poinformowac konsumenta o
    sposobie jej zalatwienia.
    2. Sprzedawca nie moze odmówic przyjecia reklamacji, zadajac, aby
    konsument zglosil ja producentowi lub dostawcy. Odmowa taka jest
    bezskuteczna.
    §17. Sprzedawca jest obowiazany zalatwic reklamacje w miejscu sprzedazy
    towaru lub w innym wybranym przez konsumenta punkcie handlowym
    sprzedawcy.
    §18. 1. Konsument nie ma obowiazku dostarczenia reklamowanego towaru o
    wadze powyzej 10 kg, o duzych rozmiarach, urzadzen oraz innych towarów
    wbudowanych lub zainstalowanych na stale.
    2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, konsument wskazuje miejsce, w
    którym towar sie znajduje, a przyjmujacy reklamacje, w uzgodnieniu z
    konsumentem, ustala termin ogledzin lub odbioru przez sprzedawce
    reklamowanego towaru; termin ten nie moze byc dluzszy niz 7 dni od dnia
    zgloszenia reklamacji.
    §19. 1. Jezeli strony nie postanowily inaczej, przyjmuje sie, ze czas
    niezbedny do prawidlowego zalatwienia reklamacji, z zastrzezeniem ust.
    4, nie moze przekroczyc 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia
    towaru lub od dnia dokonania ogledzin.
    2. Jezeli w terminie okreslonym w ust. 1 sprzedawca nie ustosunkuje sie
    do zgloszonej reklamacji, uwaza sie, ze reklamacje uznal z obowiazkiem
    zalatwienia zgodnie z zadaniem konsumenta.
    3. W razie nieuwzglednienia reklamacji sprzedawca powinien o tym
    pisemnie zawiadomic konsumenta z podaniem uzasadnienia oraz zwrócic mu
    dostarczony towar.
    4. Jezeli zalatwienie reklamacji wymaga wydania opinii rzeczoznawcy lub
    badania w miejscu uzywania towaru, lub podjecia innych koniecznych
    dzialan, sprzedawca powinien reklamacje zalatwic w terminie niezbednym
    do wydania opinii, przeprowadzenia badania lub podjecia innych
    czynnosci; jezeli strony nie postanowily inaczej, termin ten nie moze
    byc dluzszy niz 21 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru.
    5. Reklamacje dotyczace wad artykulów zywnosciowych oraz niebudzace
    watpliwosci reklamacje wad artykulów niezywnosciowych, w wyniku których
    nastepuje obnizenie ceny, zwrot ceny albo wymiana towaru na znajdujacy
    sie w punkcie sprzedazy towar wolny od wad - powinny byc zalatwiane
    niezwlocznie.
    §20. 1. Do wymiany za towar wadliwy moze byc uzyty przez sprzedawce
    wylacznie towar fabrycznie nowy. Przepis ten nie dotyczy przypadku, gdy
    przedmiotem sprzedazy byla rzecz uzywana.
    2. Przy wymianie towaru wadliwego na fabrycznie nowy lub w razie
    odstapienia przez konsumenta od umowy z powodu wad w towarze nie stosuje
    sie potracenia z ceny za skutki normalnego zuzycia towaru, stanowiacego
    przedmiot uznanej reklamacji.
    §21. Obnizenie ceny towaru powinno nastapic w takim stosunku, w jakim
    wartosc (uzytecznosc) tego towaru ulegla, z powodu uznanych wad,
    obnizeniu w porównaniu do wartosci tego towaru bez wad.
    §22. Jezeli w celu wymiany lub zwrotu towaru, jak tez w celu usuniecia
    wady, towar zostal dostarczony staraniem konsumenta, zalatwiajacy
    reklamacje, na zadanie konsumenta, zwróci mu poniesione przez niego
    koszty z tym zwiazane (koszty transportu, demontazu, ponownego
    zainstalowania towaru, ubezpieczenia itp.).

  • 3. Data: 2002-12-03 09:08:06
    Od: "Alki" <a...@b...gnet.pl>

    http://www.federacja-konsumentow.org.pl

    Jesli macie jakies watpliwosci zajrzyjcie na te strone, zostana one rozwiane
    w 99%.
    znajduja sie tam odpowiedzi na dosc znaczna ilosc pytan przychodzacych na
    liste.

    ALki