  • 1. Data: 2003-10-20 19:50:45
    Temat: sprzedaż czy darowizna
    Od: "Neta" <n...@i...pl>

    Witam,

    Proszę o pomoc w następującej kwestii:

    Miałam samochód w kredycie, który to kredyt spłacił mój tata. Teraz
    chcę sprzedać samochód tacie (lub dać w postaci darowizny) jednakże chciałabym
    być współwłaścicielem auta. Tata ma duże zniżki przy ubezpieczeniu, ja
    natomiast mam zwyżki za wypadkowość.

    Co jest bardziej korzystne - sprzedaż czy darowizna? Wartość auta to ok.
    11 000 zł.

    Będę wdzięczna za odpowiedzi.

    pozdrawiam
    Aneta

  • 2. Data: 2003-10-20 21:38:13
    Temat: Re: sprzedaż czy darowizna
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Raczej darowizna, jeżeli chodzi o koszty. W rodzinie podatku nie
    zapłacicie. W efekcie powinno przejść, tylko nie wiem, jak na to będzie
    patrzył ubezpieczyciel. Czy czasem i tak nie będą na Tobie wisieć te
    zwyżki.

  • 3. Data: 2003-10-21 09:07:16
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > Co jest bardziej korzystne - sprzedaż czy darowizna? Wartość auta to ok.
    > 11 000 zł.
    >
    > Będę wdzięczna za odpowiedzi.

    W twoim przypadku to w zasadzie wszystko jedno. Mozesz darowac 1/2 udzialu w
    samochodzie bo nalezysz do 1 grupy podatkowej podatku od darowizny i
    wartosc darowizny do ok 9 tys zl (nie pamietam ile dokladnie) jest wolna od
    podatku. Przy sprzedazy tez podatku nie bedzie. Kwestia tylko podatku od
    czynnosci cywilnoprawnych w kwocie 2 % wartosci umowy ale to wystepuje tak
    przy sprzedazy jak i darowiznie.

    Dan

  • 4. Data: 2003-10-21 11:03:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Oct 2003, lablador wrote:
    [...]
    >+ podatku. Przy sprzedazy tez podatku nie bedzie. Kwestia tylko podatku od
    >+ czynnosci cywilnoprawnych w kwocie 2 % wartosci umowy ale to wystepuje tak
    >+ przy sprzedazy jak i darowiznie.

    A oświeć mnie ty, od kiedy to darowizna podlega pod dwa podatki
    jednocześnie[1] ?? Pod PCC może podlegać co najwyżej świadczenie
    wzajemne albo przejęcie zobowiązań:
    ++++++
    Art. 1. 1. Podatkowi podlegają:
    1) następujące czynności cywilnoprawne:
    a) umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
    d) umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez
    obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
    ------

    ...ale nie "właściwa" darowizna !!

    [1] - pomijając oczywiście przypadek kiedy może podlegać
    pod VAT. Może dałoby się i akcyzę nałożyć mocno dociągając
    stosowne przypadki ;> Darmowe świadczenie może jeszcze
    "podejść" pod dochodowy. Ale PCC i PoSiD naraz mnie nie
    przekonuje !
    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-10-21 20:30:13
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "lablador" <l...@p...fm> napisał w wiadomości

> [...]
    > czynnosci cywilnoprawnych w kwocie 2 % wartosci umowy ale to wystepuje tak

    Co do darowizny Gotryd się wypowiada poniżej ( z tradyzyjnym zestawem
    gwiazdek, krzyżyków i innych błyskotek - co to za program??? :-)). Ja tylko
    dodam, że nie jest konieczne abyś darowała akurat pół samochodu. Może to być
    to dowolny ułamek. Ta droga ma ten plus, że w razie potrzeby pozostaje
    większy limit wolnej od podatku darowizny, choc z doświadczenia wiem, że
    darowizny na rzecz wstępnych to raczej rzadkość :-)))

    Co do ubezpieczycieli, to podobno sa wyrozumiali, ale najlepiej po prostu
    ustal to zawczasu z przedstawicielem takowego, co zresztą jest ogólną
    zasada - pytac się u samych żródeł.

    Depi.

  • 6. Data: 2003-10-21 20:55:05
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > zapłacicie. W efekcie powinno przejść, tylko nie wiem, jak na to będzie
    > patrzył ubezpieczyciel. Czy czasem i tak nie będą na Tobie wisieć te

    Raczej nie - ale trzeba pamiętać, żeby przy współwłasności osoba z
    wypracowaną zniżką była PIERWSZA na dowodzie rejestracyjnym (pirata na
    4. stronę ;)) )

    --
    ================= Hrabia Mol ========================
    ================== Złe Jedi =========================

  • 7. Data: 2003-10-22 00:24:23
    Temat: OT: sprzedaż czy darowizna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Oct 2003, Marcin Olender wrote:
    [...]
    >+ Co do darowizny Gotryd się wypowiada poniżej ( z tradyzyjnym zestawem
    >+ gwiazdek, krzyżyków i innych błyskotek - co to za program??? :-))

    Hm... Nie wiem o jakich błyskotkach piszesz :), bo jeśli
    chodzi o oznaczniki cytowania w rodzaju:
    +++++ (na początek)
    ....(przy cięciach)
    ----- (na deser)

    ... to jest to sterowane manualnie :)
    Czytam (i skutkiem tego piszę) w trybie tekstowym, jakoś nie
    widzę możliwości osiągnięcia porównywalnej wydajności obróbki
    postów z użyciem "typowo Windowsowych mechanizmów" (próbowałem).
    Keyboard shortcut z niemożliwością doprowadzenia do konieczności
    klikania górą :)

    pozdrowienia, Gotfryd