  • 1. Data: 2004-05-20 20:18:20
    Temat: spadek/podzial majatku, nie wiem.
    Od: "AmatorZielonychJablek" <a...@b...pl>

    Witam,

    Jestem w goracym okresie ,s zukalem przez gogle tylko na szybko i nie wpadlo
    mi w rece, wiec pytam na grupie.

    Jest taka sytuacja, ze tesc nie zyje. Pozostala tesciowa, dorosly syn z
    rodzina i dorosla corka z rodzina. Majatek to mieszkanie wlasnosciowe, garaz
    i samochod. Jak najszybciej zalatwic sprawy i co zrobic zeby mozna bylo
    pozbyc sie samochodu (sprzedac),ktory byl zarejestrowany na zmarlego i zeby
    wszystko przeszlo na tesciowa? Podobno dzieci powinny sie zrzec spadku, ale
    nie wiem do konca czy tak. Jak ewentualnie to zrobic i czy rzeczywiscie
    nalezy tak postapic? Ile to bedzie kosztowalo i jak dlugo potrwa?

    TIA

    Pozdrawiam AZJ

  • 2. Data: 2004-05-20 20:20:26
    Temat: Re: spadek/podzial majatku, nie wiem.
    Od: "AmatorZielonychJablek" <a...@b...pl>

    Dodam tylko, bo moze nie dokladnie sie wyrazilem: nie bylo testamentu.

  • 3. Data: 2004-05-20 20:23:53
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    AmatorZielonychJablek wrote:

> [...]
    > wszystko przeszlo na tesciowa? Podobno dzieci powinny sie zrzec spadku, ale

    Nie do końca, bo jeśli dzieci zrzekną się (odrzucą) spadek, to w ich
    miejsce wejdą wnuki. Te też musiałyby odrzucić, ale jesli są małoletnie,
    to bez zgody sądu nie będą mogły tego zrobić.
    Tak czy inaczej należy złożyć w sądzie rejonowym miejsca zamieszkania
    tescia wniosek o stwierdzenie nabycia spadku wskazując w nim jako
    uczestników teściową i dzieci. Ewentualne oświadczenia można złozyć
    przed sądem.

    KG

  • 4. Data: 2004-05-20 20:54:05
    Od: "AmatorZielonychJablek" <a...@b...pl>

    > Nie do końca, bo jeśli dzieci zrzekną się (odrzucą) spadek, to w ich
    > miejsce wejdą wnuki. Te też musiałyby odrzucić, ale jesli są małoletnie,
    > to bez zgody sądu nie będą mogły tego zrobić.

    TAk sa maloletnie, czyli nie zrzekac sie ok.

    > Tak czy inaczej należy złożyć w sądzie rejonowym miejsca zamieszkania
    > tescia wniosek o stwierdzenie nabycia spadku wskazując w nim jako
    > uczestników teściową i dzieci.

    Tzn , ze sami wskazujemy uczestnikow, a nie robi tego jakis organ? W koncu
    nie musimy znac sie na prawie (nawet nie wiedzialem o tych wnukach).
    I co, sad dokonuje podzialu majatku na czesci przynalezne uczestnikom? Jak
    to sie odbywa, czy moze okresla wartosc majatku? Czy to sad okresli co sie
    komu nalezy?

    >Ewentualne oświadczenia można złozyć
    > przed sądem.

    Jakie oswiadczenia? Ile srednio trwa zalatwienie tych wszystkich formalnosci
    zwiazanych ze spadkiem czy podzialem majatku, nawet nie wiem jak to sie
    nazywa.

    pzdr AZJ

  • 5. Data: 2004-05-21 19:03:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 May 2004, AmatorZielonychJablek wrote:
    [...]
    >+ W koncu nie musimy znac sie na prawie

    Nie krzycz na mnie, ale to nie jest prawda.
    Nieważne czy przejdziesz na czerwonym świetle, czy nie zapłacisz
    podatku, czy nie dopatrzysz procedury spadkowej - w każdym przypadku
    jak zrobisz coś "nie tak" to TY jesteś winien :(
    Czasem karnie, czasem tylko stracisz majątkowo... ale prawo stanowi
    że masz się znać na prawie :] !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-05-21 21:03:09
    Od: "AmatorZielonychJablek" <a...@b...pl>

    [...]
    >... ale prawo stanowi
    > że masz się znać na prawie :] !
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Dlatego przed wizyta w sadzie chce sie czegos dowiedziec :o)

    pzdr AZJ

  • 7. Data: 2004-05-21 21:14:13
    Od: lukasz_p <l...@W...pl>

    Użytkownik AmatorZielonychJablek napisał:

    > TAk sa maloletnie, czyli nie zrzekac sie ok.

    Inaczej: w tym przypadku odrzucenie spadku przez niektorych
    spadkobiercow moze tylko niepotrzebnie skomplikowac sprawe

    > Tzn , ze sami wskazujemy uczestnikow, a nie robi tego jakis organ?

    To jest po prostu dziedziczenie ustawowe i takie sa reguly ziedziczenia.

    > W koncu nie musimy znac sie na prawie (nawet nie wiedzialem o tych wnukach)

    Musiec nie trzeba, ale - dla wlasnego dobra - warto miec chociaz
    minimalne o nim pojecie

    > I co, sad dokonuje podzialu majatku na czesci przynalezne uczestnikom? Jak
    > to sie odbywa, czy moze okresla wartosc majatku? Czy to sad okresli co sie
    > komu nalezy?

    Sad przede wszystkim - na wniosek spadkobiercow - stwierdza nabycie spadku.

    Podzial spadku moze byc dokonany:
    a) poprzez samych spadkobiercow w drodze umowy (jesli wszyscy sa zgodni
    co do podzialu spadku - zdaje sie tak jest w tym przypadku)
    b) przez sad (jezeli spadkobiercy nie moga sie dogadac)

    > Jakie oswiadczenia?

    Oswiadczenia o przyjeciu spadku (prostym albo z dobrodziejstwem
    inwentarza) lub o odrzuceniu spadku.
    Przyjecie proste powoduje przyjecie spadku ze wszystkmi dlugami
    spadkowymi, przyjecie z dobrodziejstem inwentarza ogranicza ta
    odpowiedzialnosc do wysokosci spadku.

    Te oswiadczenia sklada sie przed sadem.

    Ile srednio trwa zalatwienie tych wszystkich formalnosci
    > zwiazanych ze spadkiem czy podzialem majatku, nawet nie wiem jak to sie
    > nazywa.

    Srednio nie mam pojecia ;-)
    Zalezy pewnie od sadu. To nie jest jakas bardzo skomplikowana sprawa
    wiec nie powinna sie specjalnie przeciagac. Sadowy dzial spadku moze
    przedluzyc postepowanie.

    --
    pozdrawiam
    lukasz

  • 8. Data: 2004-05-22 11:37:54
    Od: "AmatorZielonychJablek" <a...@b...pl>

    [...]
> [...]
    > a) poprzez samych spadkobiercow w drodze umowy (jesli wszyscy sa zgodni
    > co do podzialu spadku - zdaje sie tak jest w tym przypadku)

    Czyli jesli chcemy zeby wszystko zostalo u tesciowej to idziemy do sadu i
    skladamy oswiadczenia w tym temacie, czy spisujemy jakies umowy, ale jakie,
    jak to powinno wygladac?

    [...]

> [...]
    > Przyjecie proste powoduje przyjecie spadku ze wszystkmi dlugami
    > spadkowymi, przyjecie z dobrodziejstem inwentarza ogranicza ta

    J.w. kiedy skladamy oswiadczenia , a kiedy spisujemy umowe?
    Jakie sa korzysci z przyjecia prostego, lepiej chyba przyjac z
    dobrodziejstwem inwentarza.

    Czy spadek pociaga za soba konsekwencje finansowe (podatki ipt.)nie mam na
    mysli ewentualnych dlugow spadkodawcy.

    pzdr AZJ

    P.S. Najbardziej zalezy nam na tym zeby jak najszybciej mozna bylo sprzedac
    samochod.

  • 9. Data: 2004-05-22 18:29:43
    Od: lukasz_p <l...@W...pl>

> [...]

    > J.w. kiedy skladamy oswiadczenia , a kiedy spisujemy umowe?
    > Jakie sa korzysci z przyjecia prostego, lepiej chyba przyjac z

    Po kolei:
    Przede wszystkim przed sadem sklada sie oswiadczenie o przyjeciu (lub
    odrzuceniu) spadku na co sad wydaje postanowienie stwierdzajace nabycie
    spadku, gdzie bedzie napisane kto po kim co dziedziczy.
    (btw - to oswiadczenie mozna zlozyc tez przed notariuszem, ale to tak w
    kwestii uzupelnienia)

    Ta umowa miedzy spadkobiercami dotyczy dzialu spadku, jak sie juz
    nabedzie spadek /trzeba miec co dzielic/
    (skoro mozecie sie bez problemu dogadac to lepiej zawrzec umowe, niz -
    jak pisalem wczesniej - przeprowadzac sadowy dzial spadku)

    > Czy spadek pociaga za soba konsekwencje finansowe (podatki ipt.)nie mam na
    > mysli ewentualnych dlugow spadkodawcy.

    Podatek od spadku: http://tinyurl.com/28h35
    Poza tym dojda jakies koszty sadowe i notariusz (poniewaz w spadku jest
    mieszkanie)

    > P.S. Najbardziej zalezy nam na tym zeby jak najszybciej mozna bylo sprzedac
    > samochod.

    Najpierw trzeba spadek nabyc i podzielic i mozecie robic z nim co
    chcecie. ;-)

    --
    pozdrawiam
    lukasz

  • 10. Data: 2004-05-22 22:19:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 May 2004, AmatorZielonychJablek wrote:
    [...]
    >+ Dlatego przed wizyta w sadzie chce sie czegos dowiedziec :o)

    Słusznie, słusznie :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nie prawnik !)