  • 1. Data: 2006-07-27 21:46:08
    Temat: spadek
    Od: "Kuba-RPM" <k...@l...pl (przed malpa tylko imie)>

    witam,

    Sytuacja jest następująca. Zmarli rodzice mojej babci, której chcę pomóc
    przy formalnościach spadkowych. Rodzice byli rozwiedzeni i każde z nich
    zostawiło po sobie niewielką działkę. Babcia ma tylko jednego brata.

    Z tego co czytałem w sieci i KPC należy zacząć od złożenia do miejscowego
    sądu rejonowego wniosku o stwierdzenie nabycia spadku. Teraz kilka
    wątpliwości:

    1. Ponieważ sąd ten jest dość daleko, rozumiem, że mogę poprosić już we
    wniosku o przeniesienie sprawy do sądu w naszym mieście?

    2. Czy do wniosku, oprócz aktu zgonu rodziców, urodzenia babci i jej brata
    muszę załączyć jakieś inne dokumenty? Akt ślubu / rozwodu rodziców,
    potwierdzenie posiadania przez rodziców w chwili śmierci działek?

    3. Czy ustaleniem i spisaniem inwentarza może zająć się sąd czy sam będę
    musiał gromadzić wszelkie dokumenty dotyczące działek? Sytuacja rodzinna
    była "specyficzna" i nie mamy pełnej wiedzy dotyczącej stanu posiadania
    rodziców babci.

    4. Czy może być prowadzona jedna sprawa (i wysłany jeden wniosek) o spadek
    po ojcu i matce babci na raz (byli rozwiedzeni)?

    5. Brat babci od lat mieszka na stałe za granicą i nie mamy jego pewnego
    adresu. Nawet jeśli otrzyma wezwanie na rozprawę to szczerze wątpie, że się
    stawi - mieszka na drugim końcu świata. Jak to zostanie rozwiązane?

    6. Czy p-kt 5 ma wpływ na podział spadku przez sąd? Czy jeśli brat w ogóle
    się nie stawi to może okazać się, że zostanie pominięty przy podziale
    spadku?

    Z góry dziękuję za pomoc :-)

    pozdrawiam,
    Jakub

  • 2. Data: 2006-07-27 22:37:34
    Temat: Re: spadek
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kuba-RPM" <k...@l...pl (przed malpa tylko imie)> napisał w
    wiadomości news:44c93425$1@news.home.net.pl...

    W wypadku stwierdzenia nabycia spadku zawartość spadku nie ma żadnego znaczenia
    i sąd się tym nie zajmuje. Sąd tylko i wyłącznie stwierdzi, że babcia dziedziczy
    załomy 50%, a jej brat drugie 50%. I teraz albo spadkobiercy sam8i się dogadają
    co do podziału (w wypadku nieruchomości, to trzeba tego dokonać przed
    notariuszem), albo jak się nie dogadają, to się sądzą.

  • 3. Data: 2006-07-28 07:16:11
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Kuba-RPM napisał(a):
    > 1. Ponieważ sąd ten jest dość daleko, rozumiem, że mogę poprosić już we
    > wniosku o przeniesienie sprawy do sądu w naszym mieście?

    tak

    > 2. Czy do wniosku, oprócz aktu zgonu rodziców, urodzenia babci i jej brata
    > muszę załączyć jakieś inne dokumenty? Akt ślubu / rozwodu rodziców,
    > potwierdzenie posiadania przez rodziców w chwili śmierci działek?

    jeśli z aktu urodzenia babci nie wynika jej obecne nazwisko, to akt
    małżeństwa

> [...]
    > musiał gromadzić wszelkie dokumenty dotyczące działek? Sytuacja rodzinna
    > była "specyficzna" i nie mamy pełnej wiedzy dotyczącej stanu posiadania

    dla sądu istotne może być tylko to, czy w skład spadku wchodzi
    gospodarstwo rolne
    reszta majątku i jego skład nie ma znaczenia
    jeżeli będzie (już po stwierdzeniu nabycia spadku) spis inwentarza, to
    robi go komornik

    > 4. Czy może być prowadzona jedna sprawa (i wysłany jeden wniosek) o spadek
    > po ojcu i matce babci na raz (byli rozwiedzeni)?

    jeśli ten sam sąd będzie właściwy, to tak

    > 5. Brat babci od lat mieszka na stałe za granicą i nie mamy jego pewnego
    > adresu. Nawet jeśli otrzyma wezwanie na rozprawę to szczerze wątpie, że się
    > stawi - mieszka na drugim końcu świata. Jak to zostanie rozwiązane?

    stawić się nie musi
    najprościej byłoby gdyby wyznaczył pełnomocnika do doręczeń
    a jeśli się nie uda, a wiadomo że żyje trzeba będzie wnieść o
    ustanowienie kuratora

    > 6. Czy p-kt 5 ma wpływ na podział spadku przez sąd? Czy jeśli brat w ogóle
    > się nie stawi to może okazać się, że zostanie pominięty przy podziale
    > spadku?

    pominięty przy podziale - nie
    a jego obecność nie jest niezbędna, o ile uda się doręczyć zawiadomienie

    KG