  • 1. Data: 2003-10-25 14:11:00
    Temat: spadek
    Od: "Jo" <jole.ro(usuń)@wp.pl>

    Witam
    Już raz zadawałam te pytania, może tym razem znajdzie się ktoś kto mi
    podpowie?
    Przepraszam, że tych pytań aż tyle.
    Krótki opis - umiera matka, po niej spadek odziedziczył syn (
    jest postanowienie sądu o nabyciu przez niego spadku, urząd skarbowy
    naliczył podatek i rozłożył go na
    raty); syn spłacił część rat i zmarł. Dziedziczą po nim żona i córka.
    1 pyt. - czy będą musiały zapłacić nie spłaconą część podatku od spadku
    naliczoną ojcu?
    pyt. 2 - czy ma tu znaczenie przyjęcie spadku wprost lub z dobrodziejstwem
    inwentarza? Jeszcze nie odbyła się sprawa o nabycie praw do spadku.
    pyt. 3 - jeżeli żona nie chce dziedziczyć po mężu - czy jest jakiś określony
    czas od śmierci męża kiedy może dokonać odrzucenia spadku?
    pyt. 4 - czy jest jakiś obligatoryjny przepis nakazujący przeprowadzenie
    sprawy spadkowej w określonym terminie od śmierci lub powzięcia wiadomości o
    śmierci spadkodawcy?

  • 2. Data: 2003-10-25 14:24:22
    Temat: Re: spadek
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    dobrodziejstwem
    > inwentarza? Jeszcze nie odbyła się sprawa o nabycie praw do spadku.

    Co do zasady tak. Zajrzyj do ustawy Ordynacja podatkowa (w okolice
    art. 96)

    > pyt. 3 - jeżeli żona nie chce dziedziczyć po mężu - czy jest jakiś
    określony
    > czas od śmierci męża kiedy może dokonać odrzucenia spadku?

    Art. 1015. § 1. kodeksu cywilnego: Oświadczenie o przyjęciu lub o
    odrzuceniu spadku może być złożone w ciągu sześciu miesięcy od
    dnia, w którym spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania.
    § 2. Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest
    jednoznaczny z prostym przyjęciem spadku. Jednakże gdy
    spadkobiercą jest osoba nie mająca pełnej zdolności do czynności
    prawnych albo osoba, co do której istnieje podstawa do jej całkowitego
    ubezwłasnowolnienia, albo osoba prawna, brak oświadczenia
    spadkobiercy w terminie jest jednoznaczny z przyjęciem spadku z
> [...]

    przeprowadzenie
    > sprawy spadkowej w określonym terminie od śmierci lub powzięcia

    Nie. To jest prawo spadkobierców (i leży to w ich interesie żeby nie
    było bałaganu i problemów w przyszłości) a nie obowiązek.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-10-25 18:15:26
    Od: "Jo" <jole.ro(usuń)@wp.pl>

    Wielkie dzięki za tak wyczerpującą odpowiedź
    pozdrawiam JO