  • 1. Data: 2003-10-25 11:22:05
    Temat: ( POMOCY ! ) Zabezpieczenie roszczenia przed wydaniem wyroku ...
    Od: " D.V.P." <d...@N...gazeta.pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów .
    Proszę o pomoc !!!
    Jestem w trakcie procesu o zapłatę . Wszystko wskazuje , że skończy się dla
    mnie pomyślnie . Pozwany jest trochę przerażony i obawiam się , że jedyną
    wartościową rzecz jaką posiada ( nieruchomość ) może przed ogłoszeniem wyroku
    przepisać na kogoś innego . Czy jest jakiś sposób na to , aby uchronić się
    przed takim manewrem oszusta . Może jakiś wniosek do sądu o zabezpieczenie
    roszczenia ? Czy można występować z czymś takim w trakcie niezakończonej
    sprawy ? Czy ew. można domagać się unieważnienia transakcji gdy pozwany w
    trakcie sprawy , ze strachu przeniesie własność na inną osobę ?
    CO ROBIĆ ???

    Z góry serdecznie dziękuję za fachowe sugestie ...

    Pozdrawiam .

    Sebastian.

  • 2. Data: 2003-10-25 14:26:05
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-10-25 13:22 D.V.P. napisał(a):

> [...]
    > sprawy ? Czy ew. można domagać się unieważnienia transakcji gdy pozwany w
    > trakcie sprawy , ze strachu przeniesie własność na inną osobę ?

    Do wydania wyroku pozwany nie jest Ci nic winny, w związku z tym może
    robić ze swoją własnością co chce...
    - Szwejk

    --
    www.republika.pl/portfoljo (o mnie)
    www.wielkawojna.prv.pl (1914-18)

    Ceterum censeo Carthaginem esse delendam! (Cato)

  • 3. Data: 2003-10-25 15:14:43
    Od: kam <X...@X...plX>

    Wojtek Szweicer wrote:
    > Do wydania wyroku pozwany nie jest Ci nic winny

    Czyli teraz nie jest winny, a potem sąd sobie wymyśli, że jest?

    KG

  • 4. Data: 2003-10-25 16:13:47
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-10-25 17:14 kam napisał(a):

    > Czyli teraz nie jest winny, a potem sąd sobie wymyśli, że jest?

    Jeśli czepiasz się słówek, to Ci nie powiem, czy jest winny, czy jest
    winny, ale nie orzeknięto winy, czy jaki jest jego status. Aż do wydania
    wyroku orzekającego o winie Autor Wątku nie może zabronić tej osobie
    sprzedaży nieruchomości.
    - Szwejk

  • 5. Data: 2003-10-25 16:32:36
    Od: kam <X...@X...plX>

    Wojtek Szweicer wrote:
> [...]
    > winny, ale nie orzeknięto winy, czy jaki jest jego status. Aż do wydania
    > wyroku orzekającego o winie Autor Wątku nie może zabronić tej osobie

    Nie zaplątałeś się?

    Przede wszystkim to jest proces cywilny. Tu nie ma domniemania
    niewinności, bo i raczej nie orzeka się o winie. Poza tym może
    rzeczywiście się czepiam, ale sąd zazwyczaj nie tworzy nowego obowiązku
    zapłaty, tylko ustala że on istniał.
    Sprzedaży nieruchomości autor na pewno nie może zabronić, sąd już tak.
    Polecam art.730-757 kpc ze szczególnym uwzględnieniem art.747 co do
    możliwych sposobów zabezpieczenia.

    KG

  • 6. Data: 2003-10-25 16:34:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Wniosek do sądu o wydanie tymczasowego zabezpieczenia poprzez przymusowy
    wpis do hipoteki wskazanej przez Ciebie nieruchomości. Będzie mógł to
    sprzedać, ale Ty będziesz mógł dochodzić należności również od nabywcy.
    Tylko musisz wykazać, że pozwany nie posiada żadnego innego majątku.

  • 7. Data: 2003-10-25 16:51:37
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Wojtek Szweicer" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Dnia 2003-10-25 13:22 D.V.P. napisał(a):
    >

    > Do wydania wyroku pozwany nie jest Ci nic winny, w związku z tym może
    > robić ze swoją własnością co chce...
    > - Szwejk

    Ale odpowiedź. Gratuluję. Nie dość, że niemądra, to jeszcze niepoprawna.

    Większość wyroków ma de facto charakter deklaratoryjny, więc powany jest
    zobowiązany ( zwracam uwaga na słownictwo ) jest jak najbardziej i przed
    wyrokiem. Proces służy jedynie realizacji prawa podmiotowego za pomocą
    państwowego przymusu. To raz.
    Dwa - oczywiście istnieje możliwość zabezpieczenia powództwa - poprzez
    wydanie przez sąd zarządzenia tymczasowego, gdy istnieje niebezpieczeństwo
    pozbawienia wierzyciela zaspokojenia lub wykonalności orzeczenia po jego
    wykonaniu. Mówi o tym artykuł 730 kpc. Można zgłosic taki wniosek w dowolnym
    momencie i sąd musi bezzwłocznie go rozpoznać. Jednym ze sposobów
    zabiezpieczenia roszczenia pieniężnego jest ustanowienie hipoteki
    przymusowej na nieruchomości dłużnika (pozwanego) lub zakaz jej zbywania-
    art. 747 pkt 2) i 3).
    Trzy - polecam art. 527 i nast. kc czyli "ochronę wierzyciela w wypadku
    niewypłacalności dłużnika" aka actio pauliana. Jeśli dłużnik dokona
    czynności prawnej na szkodę wierzycieli ci mogą uznać ją za bezskuteczna
    wstosunku do nich. Co do szczegółów odsyłam da kodeksu - art. 517-534.
    Cztery - takie samo uprawnienie służy wierzycielowi na podstawie art. 59 Kc.

    I tak to mniej więcej wygląda. Naprawde, a nie zdaniem Szwejka.

    Depi.

  • 8. Data: 2003-10-25 16:53:00
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

> [...]
    > winny, ale nie orzeknięto winy, czy jaki jest jego status. Aż do wydania
    > wyroku orzekającego o winie Autor Wątku nie może zabronić tej osobie

    Aha. Czyli jest to proces karny tak? I ktos ma tu status "niewinnego"?
    Pewnie jeszcze do czasu udowodnienia mu winy? Hmmm...

    Co do reszty polecam mój post obok.

    --
    Depi.

  • 9. Data: 2003-10-25 23:47:29
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-10-25 18:51 Marcin Olender napisał(a):

> [...]
    > zobowiązany ( zwracam uwaga na słownictwo ) jest jak najbardziej i przed
    > wyrokiem. Proces służy jedynie realizacji prawa podmiotowego za pomocą

    Czegoś tu nie rozumiem. A jeśli sąd np. uzna, że zawarta umowa była od
    początku nieważna? Po co w ogóle jest proces, skoro już wiadomo z góry,
    jak się skończy?
    - Szwejk

  • 10. Data: 2003-10-26 00:30:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Po to, by mieć wyrok. pamiętaj: do sądu nie idzie się po sprawiedliwość
    tylko po wyrok.

    Jak Ci pożyczę 100 zł, a Ty nie będziesz mi chciał oddać, to dokąd nie
    dostanę tytułu wykonawczego, to żaden komornik nie kiwnie palcem. A
    przecież z góry można przypuszczać, że sąd to zasądzi.