  • 1. Data: 2003-07-10 22:12:54
    Temat: śmierć kredytobiorcy???
    Od: "Dante" <d...@p...onet.pl>

    Pytałem o to wcześniej, ale zdawało mi się że powinno byc o tym w k.c.,
    ale (o ile dobrze sprawdziłem i nic nie przeoczyłem) nie ma tam o tym
    mowy... Więc zapytam jeszcze raz - jaki art. (ew. art. art.) i w jakim
    akcie prawnym mówi o tym, iż spadkobierca (w przyp. śmierci
    kreytobiorcy - spadkodawcy) przejmuje tylko samo zobowiązanie (kredyt) a
    bank nie ma prawa obciążać go odstetkami np. z tytułu zwłoki. A może
    bank ma prawo do takiej procedury???
    Bardzo proszę o pomoc!!!
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-07-11 09:33:33
    Temat: Re: śmierć kredytobiorcy???
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Dante" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kreytobiorcy - spadkodawcy) przejmuje tylko samo zobowiązanie (kredyt) a
    > bank nie ma prawa obciążać go odstetkami np. z tytułu zwłoki. A może

    Art. 1012.

    Spadkobierca może bądź przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności za
    długi

    (przyjęcie proste), bądź przyjąć spadek z ograniczeniem tej
    odpowiedzialności

    (przyjęcie z dobrodziejstwem inwentarza), bądź też spadek odrzucić.

    ----------------

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-07-11 20:38:50
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:bem02u$cqu$1@galaxy.uci.agh.edu.pl...

    > Art. 1012.
    >
    > Spadkobierca może bądź przyjąć spadek bez ograniczenia odpowiedzialności

    Hmm. Panu Bogusławowi chodzi zapewne o to, że podstawową ochroną przed zbyt
    dużymi obciążeniami z tytułu spadku jest "przyjęcie spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza". Musisz użyć tej formułki przyjmując spadek. Forma ta powoduje,
    że ew. długi wynikające ze spadku (np. związane z kredytem) nie mogą
    przekroczyć wartości tego, co odziedziczyłeś. Oznacza to, że odpowiadasz za
    długi spadkodawcy tylko do wysokości otrzymanego spadku. Nie ryzykujesz więc
    własnym majątkiem. Więcej niż otrzymałeś Ci nie odbiorą. Ale to i tak nie
    jest dokładna odpowiedź na Twoje pytanie.
    Niestety ja również nie potrafię Ci wprost powiedzieć, jak wygląda kwestia
    powiązanych z samochodem odsetek z tytułu opóźnień w spłacie kredytu.
    Obawiam się, że możesz odpowiadać i za nie, bo nie znam przepisu, który by
    tę opcję wykluczył.

    O odpowiedzialności za długi spadkowe mówią art. 1030-1034 kodeksu
    cywilnego. Na wszelki wypadek Ci je podaję, choć jak sam widzisz nie ma tam
    tego typu ograniczeń. Nie ma tam również definicji długów spadkowych, co
    pewnie mogłoby bardziej pomóc.
    Art. 1030. Do chwili przyjęcia spadku spadkobierca ponosi odpowiedzialność
    za długi spadkowe tylko ze spadku. Od chwili przyjęcia spadku ponosi
    odpowiedzialność za te długi z całego swego majątku.
    Art. 1031. § 1. W razie prostego przyjęcia spadku spadkobierca ponosi
    odpowiedzialność za długi spadkowe bez ograniczenia.
    § 2. W razie przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza spadkobierca
    ponosi odpowiedzialność za długi spadkowe tylko do wartości ustalonego w
    inwentarzu stanu czynnego spadku. Powyższe ograniczenie odpowiedzialności
    odpada, jeżeli spadkobierca podstępnie nie podał do inwentarza przedmiotów
    należących do spadku albo podał do inwentarza nie istniejące długi.
    Art. 1032. § 1. Jeżeli spadkobierca, który przyjął spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza, spłacił niektóre długi spadkowe nie wiedząc o istnieniu innych
    długów, ponosi on odpowiedzialność za nie spłacone długi tylko do wysokości
    różnicy między wartością w inwentarzu stanu czynnego spadku a wartością
    świadczeń spełnionych na zaspokojenie długów, które spłacił.
    § 2. Jeżeli spadkobierca, który przyjął spadek z dobrodziejstwem inwentarza,
    spłacając niektóre długi spadkowe wiedział o istnieniu innych długów
    spadkowych, ponosi on odpowiedzialność za te długi ponad wartość stanu
    czynnego spadku, jednakże tylko do takiej wysokości, w jakiej byłby
    obowiązany je zaspokoić, gdyby spłacał należycie wszystkie długi spadkowe.
    Art. 1033. Odpowiedzialność spadkobiercy z tytułu zapisów i poleceń
    ogranicza się zawsze do wartości stanu czynnego spadku.
    Art. 1034. § 1. Do chwili działu spadku spadkobiercy ponoszą solidarną
    odpowiedzialność za długi spadkowe. Jeżeli jeden ze spadkobierców spełnił
    świadczenie, może on żądać zwrotu od pozostałych spadkobierców w częściach,
    które odpowiadają wielkości udziałów.
    § 2. Od chwili działu spadku spadkobiercy ponoszą odpowiedzialność za długi
    spadkowe w stosunku do wielkości udziałów."

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 4. Data: 2003-07-11 22:07:57
    Od: "Dante" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    długi
    > spadkowe w stosunku do wielkości udziałów."

    Dziękuję serdecznie.
    Szkoda, że niewiele mi to pomogło, ale doceniam próbę pomocy. Dodam
    jeszcze, że ów kredyt był kredytem bez poręczenia... nie wiem czy to coś
    wnosi, ale może... Zastanawiam się czy prawo bankowe o tym nie mówi, ale
    o tym to nie mam kompletnie żadnego pojęcia.
    Pozdrawiam.