  • 1. Data: 2007-02-05 12:20:21
    Temat: służbowy laptop
    Od: "Herman" <h...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam pytanie:
    Pracowniku został użyczony laptop służbowy, podpisany protokół odbioru,
    odpowiedzialność za laptop ponosi pracownik. Czy jak skradną laptop u
    pracownika, pracodawca może go ścigać by zapłacił za użyczony sprzęt?

    Pozdrawiam,

  • 2. Data: 2007-02-05 12:28:43
    Temat: Re: służbowy laptop
    Od: Jasek' <j...@p...onet.pl>

    Herman wrote:

    acowniku został użyczony laptop służbowy, podpisany protokół odbioru,
    > odpowiedzialność za laptop ponosi pracownik. Czy jak skradną laptop u
    > pracownika, pracodawca może go ścigać by zapłacił za użyczony sprzęt?

    Tak, to wysokosci 3 jego pensji. Chyba ze zniszenie/strata laptopa
    zostala spowodowana zaniedbaniem lub zla wola pracownika.

    Jacek

  • 3. Data: 2007-02-05 12:38:57
    Od: "Herman" <h...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Jasek'" napisal w wiadomosci

    Ok, a odwolanie do podstawy prawnej??

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2007-02-05 12:52:23
    Od: Maciej Lankowski <b...@p...onet.pl>

    In pl.soc.prawo you wrote:

    >Pracowniku został użyczony laptop służbowy, podpisany protokół odbioru,
    >odpowiedzialność za laptop ponosi pracownik. Czy jak skradną laptop u
    >pracownika, pracodawca może go ścigać by zapłacił za użyczony sprzęt?

    Jeżeli laptop "skradną" z terenu firmy, to moim zdaniem nie ma podstaw
    aby od pracownika żądać odszkodowania, chyba, że dokonał rażącego
    zaniedbania (np. nie zamknął drzwi na klucz i wyszedł z pokoju).

    Czy Pana firma jest ubezpieczona od kradzieży sprzętu przechowywanego
    w firmie / poza nią?

    berberek

  • 5. Data: 2007-02-05 12:57:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jasek' napisał(a):

    > acowniku został użyczony laptop służbowy, podpisany protokół odbioru,
    >
    > Tak, to wysokosci 3 jego pensji. Chyba ze zniszenie/strata laptopa
    > zostala spowodowana zaniedbaniem lub zla wola pracownika.

    Nieprawda.
    Za mienie powierzone odpowiada się co do zasady w pełnej wysokości -
    art. 124 kp.
    Od odpowiedzialności tej pracownik może się uwolnić gdy wykaże "że
    szkoda powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności
    wskutek niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających
    zabezpieczenie powierzonego mienia".

    --
    @2007 Johnson

  • 6. Data: 2007-02-05 13:18:01
    Od: "Herman" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciej Lankowski" napisał w wiadomości

    > Jeżeli laptop "skradną" z terenu firmy, to moim zdaniem nie ma podstaw
    > aby od pracownika żądać odszkodowania, chyba, że dokonał rażącego
    > zaniedbania (np. nie zamknął drzwi na klucz i wyszedł z pokoju).

    Nie chodzi o teren firmy, poza terenem, np. podczas delegacji, wyjazdu, poza
    pracą...

    > Czy Pana firma jest ubezpieczona od kradzieży sprzętu przechowywanego
    > w firmie / poza nią?

    Jeszcze badamy taką możliwość, to z pewnością jest drogie...

    Pozdrawiam,
    Herman

  • 7. Data: 2007-02-05 13:20:17
    Od: "Herman" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" napisał w wiadomości

> [...]
    > powstała z przyczyn od niego niezależnych, a w szczególności wskutek
    > niezapewnienia przez pracodawcę warunków umożliwiających zabezpieczenie

    A jakie są te warunki, które pracodawca ma zapewnić w podróży służbowej,
    delegacji, poza pracą? Ochroniaż? Ubezpieczenie? Broń? Samochód służbowy?

    Pozdrawiam,
    Herman

  • 8. Data: 2007-02-05 13:38:15
    Od: Maciej Lankowski <b...@p...onet.pl>

    In pl.soc.prawo you wrote:

    >Jeszcze badamy taką możliwość, to z pewnością jest drogie...

    Może i drogie, ale decydując się na działalność gospodarczą czy
    założenie spółki należy chyba sporządzić chociaż podstawowy business
    plan? Bo takie przenoszenie odpowiedzialności na pracownika niezbyt mi
    się podoba.

    Pomijam tutaj oczywiście rażące zaniedbanie, ale jeżeli pracodawca
    wymaga, aby pracownik miał laptopa poza firmą i jeżeli wtedy - przy
    wykonywaniu obowiązków służbowych - ten laptop zostanie skradziony w
    wyniku np. napadu (na co będzie stosowny protokół policyjny) -
    pracownik nie powinien za to odpowiadać. Podejrzewam, że w sądzie by
    się łatwo wybronił.

    berberek

  • 9. Data: 2007-02-05 13:50:54
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Herman* na tej grupie:

    > Jeszcze badamy taką możliwość, to z pewnością jest drogie...

    Z pewnością tańsze niż wartość skradzionego/utraconego sprzętu.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    listel ==> olgierdr+usenet (maupa) googlemail (dot) com

  • 10. Data: 2007-02-05 13:52:26
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Maciej Lankowski* na tej grupie:

> [...]
    > wyniku np. napadu (na co będzie stosowny protokół policyjny) -
    > pracownik nie powinien za to odpowiadać. Podejrzewam, że w sądzie by

    Dobrze podejrzewasz, pisał o tym Johnson.
    Dopóki nie zostawi go w zaparkowanym aucie albo w szatni w restauracji to
    na gorszym polu jest raczej pracodawca.