  • 1. Data: 2007-12-30 12:49:02
    Temat: skrecanie w lewo i zjazd z ronda - egzamin na pj
    Od: "marek" <m...@o...pl>

    jade droga jednokierunkowa i skrecam w droge jednokierunkowa o 2 pasach
    ruchu. ktory pas moge zajac po skrecie? tylko prawy?, czy moge zajac lewy
    lub prawy?

    i drugie pytanie: jest rondo o 2 i 3 wyznaczonych pasach ruchu. z jakiego
    pasa dozwolony jest zjazd? czy tylko z prawego pasa? czy moge takze - po
    upewnieniu sie, ze nikomu nie zagrazam - zjechac ze srodkowego lub lewego
    pasa ?
    dzieki
    marko

  • 2. Data: 2007-12-30 13:42:27
    Temat: Re: skrecanie w lewo i zjazd z ronda - egzamin na pj
    Od: Sarpedon <f...@b...cy>

    marek pisze:

    > jade droga jednokierunkowa i skrecam w droge jednokierunkowa o 2 pasach
    > ruchu. ktory pas moge zajac po skrecie? tylko prawy?, czy moge zajac lewy
    > lub prawy?

    mozesz dowolny, ale na egzaminie egzaminator sprawdza czy trzymasz sie
    prawej prawedzi jezdni, wiec zajmij prawy. jesli jednak dostaniesz
    polecenie, ze zaraz po tym skrecie musisz jeszcze raz skrecic w lewo
    albo ten prawy pas jest jakis "specyficzny", czyli np. zwezajacy sie lub
    dla busow lub jeszcze cos innego, to oczywiscie zajmij lewy.

> [...]
    > upewnieniu sie, ze nikomu nie zagrazam - zjechac ze srodkowego lub lewego

    to zalezy z jakiej ulicy jedziesz i na ktora ulice wjezdzasz. jesli na
    pierwsza z prawej to zajmuj zewnetrzny pas. jesli na pierwsza z lewej
    (czyli np. 3 z prawej przy czterech ulicach wychodzacych z ronda) to
    mnie uczono, ze wjezdzasz na wewnetrzny na rondzie i przy zjezdzie, po
    przejechaniu ostatniej ulicy, ktora masz minac, zjezdzasz na zewnetrzny
    pas. inna opcja jest takze, jesli jezdnia, na ktora chcesz zjechac
    posiada dwa pasy w "twoim" kierunku. zdania jednak tutaj sa podzielone -
    instruktorzy swoje, egzaminatorzy swoje, policja swoje a straz miejska
    swoje (przerabialem ten problem na przykladzie koszalinskiego ronda
    solidarnosci)

  • 3. Data: 2007-12-30 13:55:23
    Od: "marek" <m...@o...pl>

    czy moge zajac lewy

> [...]
    > ten prawy pas jest jakis "specyficzny", czyli np. zwezajacy sie lub dla
    > busow lub jeszcze cos innego, to oczywiscie zajmij lewy.

    dzieki, czyli jesli zajme lewy i zjade na prawo to jest oki?

> [...]
    > uczono, ze wjezdzasz na wewnetrzny na rondzie i przy zjezdzie, po
    > przejechaniu ostatniej ulicy, ktora masz minac, zjezdzasz na zewnetrzny

    zakladam, ze np chodzi o 3 zjazd. wjezdzam na wewnetrzny, czy moge do konca
    jechac wewnetrznym i z tego wewnetrznego zjechac? /zakladajac, ze nie
    zagrazam nikomu/, czy tez najpierw wczesniej powinienem zjechac na
    zewnetrzny i z zewnetrznego zjechac. i jedna i duga wersja jest przez
    instruktorow podawana jako dobra/oczywiscie kazdy instruktor trzyma sie
    swojego:-((/
    pozdr

  • 4. Data: 2007-12-30 14:11:32
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    marek pisze:
    > jade droga jednokierunkowa i skrecam w droge jednokierunkowa o 2 pasach
    > ruchu. ktory pas moge zajac po skrecie? tylko prawy?, czy moge zajac lewy
    > lub prawy?

    Przyjmujac najprostsze rozwiazanie, po skrecie, mozesz zajac prawy i
    lewy pas.

> [...]
    > upewnieniu sie, ze nikomu nie zagrazam - zjechac ze srodkowego lub lewego

    I tu takze, jesli przyjmiemy najprostsze rozwiazanie (czyli rondo bez
    wydzielonych pasow do skretu itp) to zjazd dozwolony jest tylko z pasa
    prawego, najbardziej skrajnego.
    Rondo to zwykle skrzyzowanie i nalezy sie na nim zachowywac tak jak
    wszedzie. Czyli jesli jedziesz pasem srodkowym badz wewnetrznym to aby
    skrecic nalezy najpierw zajac odpowiedni pas

    Jacek

  • 5. Data: 2007-12-30 14:14:16
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    Sarpedon pisze:

    > mozesz dowolny, ale na egzaminie egzaminator sprawdza czy trzymasz sie
    > prawej prawedzi jezdni, wiec zajmij prawy.

    Nie zawsze, czasem droga z ktorej skrecamy ma dwa pasy do skretu i wtedy
    mozemy zajac ten pas po ktorym jedziemy.

    inna opcja jest takze, jesli jezdnia, na ktora chcesz zjechac
    > posiada dwa pasy w "twoim" kierunku.

    Jaka? Opcja jest dokladnie taka sama. Na skrzyzowaniu skretu dokonujemy
    z prawego pasa, chyba ze znaki pokazuja inaczej.
    Jesli jezdnia w "moim" kierunku posiada dwa pasy, to zjezdzajac z ronda
    moge zajac prawy albo lewy.

    PoRD swoje i jego nalezy sie trzymac.

    Jacek

  • 6. Data: 2007-12-30 14:33:27
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    marek pisze:

    > dzieki, czyli jesli zajme lewy i zjade na prawo to jest oki?

    Tez ale z wlasnego doswiadczenia radze od razu zajac prawy (o ile jest
    taka mozliwosc)

    > zakladam, ze np chodzi o 3 zjazd. wjezdzam na wewnetrzny, czy moge do konca
    > jechac wewnetrznym i z tego wewnetrznego zjechac?

    Jesli znaki nie pokazuja inaczej (czyli np wewnetrzny jest tylko do
    skretu w najblizszy zjazd) to oczywiscie mozesz jechac wewnetrznym, ale
    przez zjazdem zajmij prawy pas do skretu. Dokladnie tak jak na kazdym
    innym skrzyzowaniu - tam takze probujesz skrecac z wewnetrznego pasa?

    /zakladajac, ze nie
    > zagrazam nikomu/, czy tez najpierw wczesniej powinienem zjechac na
    > zewnetrzny i z zewnetrznego zjechac.

    Tak, takie zachowanie jest zgodne z PoRD

    i jedna i duga wersja jest przez
    > instruktorow podawana jako dobra/oczywiscie kazdy instruktor trzyma sie
    > swojego:-((/

    Bzdury gadaja. Jesli chcemy skrecic w prawo to nalezy trzymac sie
    mozliwie blisko prawej krawedzi jezdni. Skrecanie z wewnetrznego pasa to
    jest czysty idiotyzm oraz proszenie sie o stluczke i sponsoring czyjegos
    autka.

    Jacek

  • 7. Data: 2007-12-30 14:34:15
    Od: castrol <j...@w...wp.pl>

    castrol pisze:

    > Jesli znaki nie pokazuja inaczej (czyli np wewnetrzny jest tylko do
    > skretu w najblizszy zjazd) to oczywiscie mozesz jechac wewnetrznym,

    No i pomerdalo mi sie, czlowiek myslal o zewnetrznym i napisal o
    wewnetrznym :D

    Jacek

  • 8. Data: 2007-12-30 14:53:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    marek wrote:
> [...]

    > upewnieniu sie, ze nikomu nie zagrazam - zjechac ze srodkowego lub lewego

    chcesz oblać? tylko z prawego.

  • 9. Data: 2007-12-30 14:54:39
    Od: "Piotrek" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "marek" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
    > jade droga jednokierunkowa i skrecam w droge jednokierunkowa o 2 pasach
    > ruchu. ktory pas moge zajac po skrecie? tylko prawy?, czy moge zajac lewy
    > lub prawy?

    możesz zająć dowolny pas ale praktyka jest taka, że jeśli na drodze którą
    jedziesz i tamtej w którą skręcasz jest tyle samo pasów, to lepiej zająć ten
    który wynika z toru jazdy.
    Czasem są skrzyżowania że wyjeżdżasz z drogi o dwóch pasach na drogę o
    trzech pasach - jeśli nie ma linii przerywanych pokazujących drogę to lepiej
    trzymać się prawej krawędzi jezdni,

> [...]
    > upewnieniu sie, ze nikomu nie zagrazam - zjechac ze srodkowego lub lewego

    Oczywiście zjazd jest tylko z prawego zewnętrznego pasa, problem w tym,
    kiedy go zająć ;)
    Jesli ruch jest duży a Ty nie masz doświadczenia to zajmuj go od razu (tzn.
    przy wjeździe nie zajmuj środkowego ani wewnętrznego pasa) - może nie jest
    to zgodne "z literą prawa" jazdy po rondzie ale bezpieczne dla Ciebie i
    innych - a o to głównie chodzi !
    Rozpaczliwe "ścinanie" ze środkowego i wewnętrznego pasa nie jest dobre ani
    w życiu ani na egzaminie. Jak już się władowałeś, zwłaszcza na wewnętrzny
    pas, to lepiej popełnić kilka dodatkowych rund i starać się stopniowo
    zjeżdżać na zewnątrz, pilnie wypatrując okazji....Jeśli "nie daje rady" to
    zwolnij maksymalnie, będąc gotowym do zjazdu w prawo (kierunkowskaz !) i
    wyczekuj momentu patrząc we wsteczne lusterko...
    Zresztą ciężko nauczyć tego "na papierze": jeśli mogę Ci coś poradzić to
    udaj się na takie rondo poza godzinami szczytu (późny wieczór, noc) i
    pozjeżdżaj trochę z ronda, tak naprawdę potrzeba trochę wprawy. Jak ze
    wszystkim.... :)

    Piotrek

  • 10. Data: 2007-12-30 14:55:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Sarpedon wrote:

    > mozesz dowolny, ale na egzaminie egzaminator sprawdza czy trzymasz sie
    > prawej prawedzi jezdni, wiec zajmij prawy.

    lub lewy jeśli skręt był w lewo.

> [...]
    > instruktorzy swoje, egzaminatorzy swoje, policja swoje a straz miejska
    > swoje (przerabialem ten problem na przykladzie koszalinskiego ronda

    jeździć sobie może po którym pasie chce, zjeżdżać ma z prawgo.
    Jak na zatłoczonym rondzie bedzie wyczyniał takie ceregiele jak
    napisałeś to wcześiej czy później się w kogoś wpieprzy.