  • 31. Data: 2002-01-23 02:05:59
    Temat: Re: skradziona karta kredytowa
    Od: "MAGISTER" <w...@2...pl>

    Art. 60. 1. W razie zgłoszenia bankowi utraty dowodu zawarcia umowy rachunku
    oszczędnościowego, czeku tub blankietu czeku, bank jest odpowiedzialny za
    wypłaty gotówkowe, a także za przelewy dokonane w jednostce organizacyjnej
    banku prowadzącej rachunek oszczędnościowy, od chwili otrzymania przez tę
    jednostkę zgłoszenia.

    2. W umowie zawartej między bankiem a posiadaczem rachunku bankowego powinna
    być określona odpowiedzialność banku za dokonane w innych przypadkach
    wypłaty gotówkowe po otrzymaniu zgłoszenia utraty dokumentów, o których mowa
    w ust. 1.

    Klauzule omawianego rodzaju, jeśli mogą być zakwalifikowane w konkretnym
    przypadku jako tzw. klauzule indywidualnie uzgodnione w rozumieniu art.
    385[1] k.c., podlegają ocenie z punktu widzenia przepisu art. 353[1] k.c.;
    mogą one być w szczególnych przypadkach uznane za klauzule naruszające
    właściwość (naturę) stosunku prawnego i jako takie za nieważne. W innych
    przypadkach (tzn. gdy stanowią one element regulaminu bankowego) wchodzi w
    grę uznanie tych klauzul za tzw. klauzule niedozwolone w rozumieniu art.
    385[3] pkt 2 k.c.
    W szczególności za niedopuszczalne należy uznać klauzule przerzucające
    całkowicie ryzyko wypłaty wkładu osobie nieuprawnionej na posiadacza
    rachunku bez względu na przyczyny utraty dokumentów, o których mowa w art.
    60 ust. 1 lub bez względu na przyczyny niedokonania lub nieterminowego
    dokonania zgłoszenia [bliżej na ten temat - zob. K. Oplustil, Skutki
    wypłaty...].

    moze to cos pomoze...
    zapraszam do dyskusji.
    pzdr.