  • 1. Data: 2004-05-17 11:49:58
    Temat: ryczałt, ZUS i US problemy.
    Od: "Diesella" <s...@g...pl>

    Witajcie,
    Mam poważny problem z urzędami i nie wiem zupełnie od czego zacząć
    załatwianie formalności.
    Mój mąż prowadził dodatkową działalność gosporadczą w formie ryczałtu. Ze
    względu na utratę stałej pracy zawiesił ją w Urzędzie Gminy, żeby nie płacić
    pełnych składek ZUS.
    Przez ostatnie dwa i pół roku wszystko było w porządku. Przy okazji
    rozliczeń PITów za rok 2003 w US okazało się, że nigdy nie zostali oni
    powiadomieni przez Urząd Gminy o zawieszeniu owej działalności. Po wizycie w
    Urzędzie Gminy okazało się, że u nich także nie ma żadnej adnotacji na ten
    temat. Urząd Skarbowy wymaga złożenia deklaracji za ostatnie dwa i pól roku
    o zerowym dochodzie na ryczałcie. Ale co w takim razie z ZUSem. Czy może on
    kazać mojemu mężowi uregulować należności za ostatnie lata? Przyznam się, że
    perspektywa jest przerażająca. Tym bardziej, że przez ostatnie lata nie był
    on formalnie zatrudniony. Czy wystarczy może napisanie oświadczenia w ZUSie,
    że taka działalność była zawieszona?
    Poradźcie coś, szczególnie od którego urządu zacząć załatwianie formalności.

    Z góry dziękuję,
    Diesella

  • 2. Data: 2004-05-17 12:02:52
    Temat: Re: ryczałt, ZUS i US problemy.
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    In article <c8a922$cr$1@nemesis.news.tpi.pl>, Diesella wrote:
> [...]
    > on formalnie zatrudniony. Czy wystarczy może napisanie oświadczenia w ZUSie,

    Więc tak:

    - zawieszenie w US trzeba jakoś tam zgłosić, o ile pamiętam. Nie wszystkie
    urzędy tego chcą. Nie znalazłem w żadnych przepisach niczego o
    'zawieszeniu', wychodzi na to, że w kontekście podatkowym zawieszenie tak
    naprawdę nie istnieje.
    - co do składania deklaracji za okres zawieszenia opinie są różne,
    najlepiej powiedzą w danym US. Mój jakieś pół roku temu uważał, że PIT-5
    (nie byłem na ryczałcie) trzeba składać do końca roku, jeśli się już
    zaczęło, a VAT-7 do czasu automatycznego wyrejestrowania jako płatnika
    VAT (chyba 10 mcy od wystąpienia ostatniej sprzedaży (albo obrotu, nie
    pamiętam)) i moim zdaniem jest to zgodne z ustawami. Nieskładanie
    deklaracji mimo istnienia takiego obowiązku jest złamaniem prawa i może
    męża spotkać za to kara.
    - jeśli maż się nie wyrejestrował z ubezpieczenia w ZUS, to ma poważny
    problem i zapłaci ZUS za ten okres, z odsetkami. Istnieją drogi do
    umorzenia zaległości, ale to nie takie proste i wcale nie musi się udać.

    Jeśli traficie na ludzkich urzędników, to moim zdaniem pomogą to jakoś
    odkręcić przy minimalnych konsekwencjach. Ale jeśli ktoś będzie chciał
    zaszkodzić, to macie problem.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl

  • 3. Data: 2004-05-17 15:54:21
    Od: "pablio" <p...@p...wp.pl>

    > - jeśli maż się nie wyrejestrował z ubezpieczenia w ZUS, to ma poważny
    > problem i zapłaci ZUS za ten okres, z odsetkami. Istnieją drogi do
    > umorzenia zaległości, ale to nie takie proste i wcale nie musi się udać.

    wystarczy złożyć druki ZUS ZWPA i ZUS ZWUA z datą wsteczną
    czyli wyrejestrować się z datą wsteczną - jest to całkiem mozliwe i polecam
    jeżeli panie w zusie w okienku będą coś bredzić o piśmie zawieszającym z US
    trzeba je olać i wysłać druki pocztą
    albo jeszcze lepiej elektronicznym przekazem oczywiście z najnowszej wersji
    Płacznika:)))
    skutek będzie taki że nikt nie będzie pytał o to co się działo przez 2 lata
    chyba że jest egzekucja wtedy nalezy się przed zusem wyletigimować pismem z
    US (wystarczy że jest na nim pieczątka wpływu do US i ZUS to wsiorbie jak
    młoda foka śledzia)
    pod względem prawnym wszystko jest git
    ustawa o systemie ubezpieczeń społecnych nie ogranicza wsteznego okresu za
    jaki można składać dokumenty

  • 4. Data: 2004-05-18 20:42:17
    Od: "Noodles" <n...@e...net.pl>

    Użytkownik "Diesella" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ZUSie,
    > że taka działalność była zawieszona?
    > Poradźcie coś, szczególnie od którego urządu zacząć załatwianie

    W Urzędach Skarbowych jest obowiazek zgłasznia przerwy w prowadzeniu
    działalności gospodarczej w przypadku opodatkowania prowadzonej działalności
    gospodarczej w formie karty podatkowej ( aby nie płacic karty podatkowej za
    okres przerwy). Osoby prowadzące działaność gospodarczą opodatkowaną
    zryczałtowanym podatkiem dochodowym tzw. ryczałt od przychodów - nie mają
    obowiązku zgłaszania przerwy, opodatkowują bowiem osiągnięty przychód.W
    Urzędzie Skarbowym - nie ma pojęcia zawieszenie działaności.
    Jesli chodzi o PIT-28 zerowy, to podatnik dopóki nie wyrejestruje
    działaności gospodarczej - jest czynnym podatnikiem i ma wypełniac obowiazki
    wynikajace z ustawy czyli np. składac zeznania roczne. Oczywiscie w
    przypadku zerowego przychodu ten obowiązek jest bardziej dla celów
    ewidencyjnych -. Póki podatnik nie złoży zeznania, to nie wiadomo czy
    zapomniał złozyć pomimo osiagniecia przychodu czy jego przychód za dany rok
    jest zerowy. Oczywiscie w takim przypadku nie będzie sprawy karnej za nie
    złożenie zeznania rocznego w terminie.
    Natomiast - sprawa składek ZUS- u nie opłacanych za okres przerwy. Należy
    poinformowac się w ZUS-ie. Był obowiazek zgłoszenia przerwy w ZUS, jezeli za
    dany okres nie chciała Pani opłacac składek, teraz przy składaniu wyjasnień
    w ZUS dotyczących nie obciążania składkami za okres przerwy mozna posiłkowac
    sie zgłoszona przerwą w Urzedzie Miejskim tj. np. przedłożyć w ZUS-ie
    zaświadczenia o zgłoszonej przerwie w Urzędzie Miejskim za dany okres, lub
    dysponuje Pani innym dokumentem potwierdzającym zgłoszenie tej przerwy i
    zaświadczeniem z Urzędu Skarbowego o zerom przychodzie za ten okres ( wg.
    złozonego PIT-28), który potwierdziłby nie prowadzenie działaności.
    Wyjasnienia takie powinny być złożone w ZUS i póxniej pozostaje czekać na
    wynik ( powinien byc dla Pani pozytywny).Jeżeli Pani zgłosiłaby przerwe w
    Urzędzie Skarbowym to w ZUS mogłaby Pani przedłożyc również zaswiadczenie o
    zgłoszonej przerwie.

    Sylwia