  • 1. Data: 2002-12-12 22:05:30
    Temat: rozdzielność majątkowa
    Od: Sly <s...@i...pl>

    Hej! Pilnie potrzebuję porady na temat rozdzielności majątkowej w
    trakcie trwania małżeństwa.
    Sytuacja jest następująca: mąż posiada dług do spłacenia i żona posiada
    dług do spłacenia. Oba długi ciążyły na małżonkach przed zawarciem
    małżeństwa. W jaki sposób można ograniczyć/znieść odpowiedzialność
    jednego z małżonków do długu drugiego małżonka i vice-versa. Proszę o
    pomoc!

    Sly

  • 2. Data: 2002-12-13 00:09:47
    Temat: Odp: rozdzielność majątkowa
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Sly <s...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:atb18p$5lf$...@z...polsl.gliwice.pl...
> [...]
    > małżeństwa. W jaki sposób można ograniczyć/znieść odpowiedzialność
    > jednego z małżonków do długu drugiego małżonka i vice-versa. Proszę o

    przez zniesienie wspólności majątkowej między małżonkami sciśle określając
    ją datą zniesienia , małżonkowie odpowiadaja wspólnie za długi jedynie
    zniesienie może wykluczyć odpowiedzialnośc wspólną wzgledem wierzycieli ...

    Sandra

  • 3. Data: 2002-12-13 06:43:57
    Temat: Re: Odp: rozdzielność majątkowa
    Od: Sly <s...@i...pl>

    A czy jest możliwe ustalenie rozdzielności majątkowej kilka miesięcy po
    zawarciu związku małżeństwa, ale tak aby działała np. od daty zawarcia
    małżeństwa.
    W jaki sposób przeprowadza się taką rozdzielność:
    -czy wystarczy umowa między małżonkami sporządzona przy notariuszu,
    -czy może konieczne jest postępowanie sądowe,

  • 4. Data: 2002-12-13 07:08:27
    Temat: Re: rozdzielność majątkowa
    Od: "Ewfka" <e...@w...pl>

    Każdy z małżonków odpowiada swoim własnym majątkiem i jeśli wierzyciel chce
    zaspokoić się z majątku wspólnego musi otworzyć sprawę w sądzie. Pomimo
    wspólności majątkowej Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy określa jakie składniki
    majątku nie wchodzą do majątku wspólnego. Jeśli chcą się uchronić od
    egzekucji z tytułu długu współmałżonka to:
    1) zacząć dobrowolnie spłacać -każdy swój dług- wbrew pozorom z
    wierzycielami można się dogadać
    2) podpisać intercyzę rozdzielającą majątek wspólny od dnia zawarcia związku
    małżeńskiego- to trochę kosztuje.
    Zastanawia mnie jadnak fakt że dług powsatł przed zawarciem związku
    małżeńskiego. Poszperam jeszcze co w tej sytuacji. Tak na marginesie już
    wtedy powinni o tym pomyśleć, na pewno mniej by ich to kosztowało.
    Pozdrawiam Ewfka

  • 5. Data: 2002-12-13 07:10:45
    Od: "Ewfka" <e...@w...pl>

    Intercyza u notariusza a rozdzielność od początku małżeństwa przez sąd.
    Dlatego to kosztuje bo ustala się wartość majątku i -tu nie jestem pewna-
    ale od tej wartości ustala się wartość wpisu.

  • 6. Data: 2002-12-13 10:52:28
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Ewfka <e...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:atc0k3$ak5$...@n...tpi.pl...

    wszystko co napisałes jest prawda ale zazanaczam, jeżeli w małżeństwie
    dojdzie do zniesienia wspólnoście majątkowej i za długi małżonka od dnia
    zniesienia nie odpowiadam...

    i tu w tym konkretnym wypadku można by pokusić sie na taki wybieg by ją
    zniósł z dniem np. datą wsteczną ,która by ujmowała dług małżonka

    co do reszty nie mam zastrzeżen odn. poddzialu wspólnego majątku, masy
    majątku czy też zobowiązan małżonków wzglem wierzyciel...
    zniesienie wspólności a podział to dwie rózne sprawy... po zniesieniu może
    zakupić sobie firme ,wziąść kredyt a ja za to nie będę odpowiadał zgodnie z
    datą zniesienia choć bym trwała dalej w związku małżeńskim ...

    Sandra

  • 7. Data: 2002-12-13 13:07:13
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > wszystko co napisałes jest prawda ale zazanaczam, jeżeli w małżeństwie
    > dojdzie do zniesienia wspólnoście majątkowej i za długi małżonka od dnia

    To nie do końca prawda - z zastrzeżeniem art. 47 par 2. Fakt zawacia i
    rodzaj umowy musi byc drugiej stronie znany ( ostatnio nawet było orzeczenie
    w temacie )

    > i tu w tym konkretnym wypadku można by pokusić sie na taki wybieg by ją
    > zniósł z dniem np. datą wsteczną ,która by ujmowała dług małżonka

    _sprzed_ zawarcia małzeństwa? I don't think so.

    Za długi przedamałżeńskie w zasadzie odpowiadają z majątków odrębnych, ze
    wspólnego, jeśli umową rozszerzyli wspólność.

    Depi.

  • 8. Data: 2002-12-14 10:31:18
    Od: Sly <s...@i...pl>

    Użytkownik Depilator napisał:

    > Za długi przedamałżeńskie w zasadzie odpowiadają z majątków odrębnych, ze
    > wspólnego, jeśli umową rozszerzyli wspólność.

    Dlaczego w zasadzie? - czy jest na to jakiś przepis prawny, przecież
    przy zawarciu związku nie było prawnej rozdzielności majątku (chociaż
    wiedzieli o swoich długach), więc za długi przeszłe i teraźniejsze
    małżonkowie chyba odpowiadają solidarnie.

    Sytuacja jest taka, że małżonkowie znali swoje długi przed zawarciem
    małżeństwa. Wszystko było OK do czasu, gdy jeden z małżonków utracił
    pracę i nie jest w stanie spłacać swojego zadłużenia. Problem jest taki,
    czy w związku z tym wierzyciele małżonka, który stracił pracę mogą sami
    (lub przez sąd) domagać się np. przedstawienia zarobków współmałżonka,
    celem określenia, czy są w stanie zawrzeć ugodę na rozłożenie długu na
    raty itp (dokładnie chodzi o zadłużenie mieszkania). Pracujący małżonek
    także jest obciążony długiem (kredyt na sam.), którego teoretycznie jest
    się w stanie pozbyć, tylko zbyt dużo na tym straci (aktualnie wartość
    sam. jest w zasadzie równa pozostałej części kredytu do spłaty). Chodzi
    o to czy wierzyciele (lub sąd w ich imieniu) współmałżonka
    niepracującego uwzględniają taki stan rzeczy i mogą stwierdzić, że np.
    małżonek pracujący musi się pozbyć swojego kredytu, aby spłacać
    wierzycieli drugiej strony?

    Sly

  • 9. Data: 2002-12-14 10:54:42
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Sly <s...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:atf1b7$ghu$...@z...polsl.gliwice.pl...
    > Dlaczego w zasadzie?
    nie ma w zasadzie tylko odpowiadają za zobowiazania wspólnie gdy nie było
    rozdzielności...

    > małżonkowie chyba odpowiadają solidarnie.

    tak odpowiadaja wtedy solidarnie..

    > (lub przez sąd) domagać się np. przedstawienia zarobków współmałżonka,
    > celem określenia,

    a dlaczego ? komornik ma tyt. i wchodzi na majątek małżonków...nie musi
    dodatkowo o coś się zwracać ...tyt. mu pozwala wszcząć egzekucje ...

    współmałżonka
    > niepracującego uwzględniają taki stan rzeczy i mogą stwierdzić, że np.
    > małżonek pracujący musi się pozbyć swojego kredytu, aby spłacać
    > wierzycieli drugiej strony?

    sąd wyda orzeczenie na bazie ,którego można wszczynać egzekucje a komornik
    zna przepisy i wie,że zaspokoić wierzycieli może z majątku wspólnego
    małżonków...polecam przepisy co wchodzi w skład majątku wspólnego ...

    Sandra

  • 10. Data: 2002-12-14 16:04:02
    Od: Sly <s...@i...pl>

    OK. Dzięki za wszystkie informacje - wiem już wszystko co mi było potrzebne.

    pozdrowienia
    Sly