  • 1. Data: 2004-11-07 18:10:02
    Temat: renta rodzinna
    Od: "olleo" <o...@s...pl>

    Czesc,

    czy to jest prawidlowa grupa do pytan o rente rodzinna?

    Na jakiej podstawie renta rodzinna dla dziecka, po smierci rodzica, jest
    obliczana? Na podstawie wysokosci jego ostatniego roku, czy na podstawie
    wysokosci jego pierwszego roku? Po drodze bylo przeciez wiele waloryzacji i
    ten drugi przypadek jest kilkaset zl nizszy, a taka wlasnie ZUS podjal
    decyzje. Jak to jest?
    --
    Olleo

  • 2. Data: 2004-11-07 19:58:19
    Temat: Re: renta rodzinna
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "olleo" <o...@s...pl> napisał w wiadomości
    > Czesc,
    >
    > czy to jest prawidlowa grupa do pytan o rente rodzinna?

    Tak.

> [...]
    waloryzacji i
    > ten drugi przypadek jest kilkaset zl nizszy, a taka wlasnie ZUS podjal

    Na podstawie wynagrodzenia zmarłego rodzica z kolejnych 10 lat
    kalendarzowych wybranych z ostatnich 20 lat lub dowolnie wybranych 20 lat.
    Jeżeli zmarły miał krótszy okres zatrudnienia, to oczywiście uwzględnia
    się tylko wynagrodzenie z przepracowanego okresu.

    Renta rodzinna dla 1 osoby wynosi 85% renty II grupy, jaka przysługiwałaby
    zmarłemu.

    Pozdrawiam

    wa

  • 3. Data: 2004-11-08 05:59:42
    Od: "olleo" <o...@s...pl>

> [...]
    > się tylko wynagrodzenie z przepracowanego okresu.
    >
    > Renta rodzinna dla 1 osoby wynosi 85% renty II grupy, jaka przysługiwałaby

    Hm tego nie zrozumialem, mozesz jeszcze raz?
    Zmarly mial tak:
    - 4 lata przepracowane, okres uzupelniony do 25 lat i z tego obliczona rente
    za pierwszym razem - 623zl.
    - potem kilka waloryzacji i w efekcie przez kilka ostatnich lat mial rente w
    wysokosci 1000+zl

    Dziecko zmarlego otrzymalo decyzje w sprawie renty:
    - 623zl podstawy
    - 85% z tego czyli 500+ zl
    - podciagniete do najnizszej renty, czyli dalej 500+ zl.
    Nie powinno miec 85% z 1000+zl? Przeciez ta podstawa 623zl byla wyliczana
    jakies 20 lat temu! Od tej pory byla spora inflacja, zmiany w najnizszych
    zarobkach i rentach i waloryzacje.
    Jak dla mnie okantowali je rowno. Tym bardziej, ze to bedzie jedyny dochod
    do konca jego nauki, a przeciez zyc i placic trzeba.
    --
    Olleo

  • 4. Data: 2004-11-08 17:06:12
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    wyliczana
    > jakies 20 lat temu! Od tej pory byla spora inflacja, zmiany w

    Jeżeli zmarły był rencistą, to wydaje mi się, że dziecko powinno
    otrzymywać 85% ostatnio pobieranej renty (tzn. z wszystkimi
    waloryzacjami).
    Do 30 dni od dnia otrzymania decyzji można złożyć odwołanie do sądu pracy
    i ubezp. społ. (jest pouczenie na drugiej stronie decyzji).
    Ale najpierw, niezwłocznie, radzę udać się do ZUS - Sekcja przyznawania
    rent i emerytur - i złożyć ustne odwołanie do protokołu (zostanie spisany
    przez pracownika ZUS), prosząc o wyjaśnienie, czy renta jest poprawnie
    obliczona i na jakiej podstawie nie uwzględniono waloryzacji.
    Jeżeli ostatnio przepisy się nie zmieniły, to z interpretacji art. 73.1
    ustawy emerytalno-rentowej można wnioskować, że ZUS się pomylił w decyzji:
    "Renta rodzinna wynosi:
    1) dla jednej osoby uprawnionej - 85% świadczenia, które przysługiwałoby
    zmarłemu".

    Nawet gdyby zmarły rencista pobierał rentę najniższą (tzw. III grupy), to
    rentę rodzinną należałoby obliczyć jako 85% renty II grupy, jaka
    przysługiwałaby zmarłemu.

    Pozdrawiam i życzę szybkiego wyjaśnienia i pozytywnego załatwienia sprawy

    wa