  • 21. Data: 2013-09-30 08:53:42
    Temat: Re: reklamacja niezgodnosci towaru z umowa - sklep dyktuje warunki
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Sep 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Pismo nadane w urzędzie pocztowym uznaje się za doręczone w terminie, jeśli
    > zostało nadane przed upływem terminu i nie ma co tu kombinować.

    To dotyczy prawa administracyjnego czy cywilnego?
    Bo w KPA (i np. Ordynacji) jest kilka wyjątków dotyczących terminu, które
    obejmują m.in. wysyłanie pism lub płatnosć przelewem, i które stanowią
    WYJĄTEK co do zasad ogólnych z KC!

    pzdr, Gotfryd

  • 22. Data: 2013-09-30 09:08:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Sep 2013, Liwiusz wrote:

    > Kiedyś jeden sąd się wypowiedział,
    > że w odpowiedzi na reklamację listem poleconym liczy się dzień doręczenia,

    IMO miał rację.

    > a nie dzień wysłania. Mało inteligentny sędzia nie zauważył,
    > że w ten sposób dochodzimy do sytuacji, kiedy odpowiedź
    > nigdy nie będzie mogła być udzielona w terminie

    IMO masz rację, sędzia wykazał się brakiem refleksu, ale błąd
    leży w założeniu co do wymagania: nie jest wymagane "dostarczenie
    odpowiedzi".
    IMO to jest taki sam przypadek, jak przy fakturze - istnieje
    obowiązek "wystawienia" (w tym przypadku "wyartykułowania" odpowiedzi)
    ale nie ma obowiązku "doręczenia", tu strony powinny ustalić
    formę komunikacji, IMO z tym zastrzeżeniem (podobnie jak przy
    fakturze) iż zobowiązany ma obowiązek "wydać" na żądanie
    zainteresowanego.

    BTW: zwróć uwagę, że w wątku padły sprzeczne rekomendacje dotyczące
    owego "wydania", bo widziałem iż ktoś pisał aby np. *nie*
    zostawiać danych pozwalajacych na kontakt zdalny.

    IMO wszystkie te "rekomendacje" mają jakieś swoje uzasadnienie,
    znaczy każda ma jakieś zalety i wady, ale jednocześnie stanowią
    doskonały dowód na to, że sprzedawca NIE MOŻE być zobowiązany
    do "doręczenia", to jest po prostu niewykonalne.
    Sprzedawca powinien IMO "podjąć decyzję", tak jak pisze "ww",
    i stosownie do posiadanej wiedzy próbować o niej poinformować
    kupującego, ale już nie "w terminie".
    Jak kupujący zostawił tylko adres i sprzedawca posłał list,
    to tyle, a decyzja była podjęta w momencie wysyłania (o ile
    w liście jest odpowiedź :))

    > bowiem wysłana już w dniu złożenia reklamacji, może być
    > przetrzymana przez konsumenta na poczcie przez 14 dni i być tym samym
    > spóźniona.

    Jeśli orzekł, że sprzedawca ma obowiązek terminowego
    dostarczenia odpowiedzi klientowi, to rzeczywiście
    IMO głupio orzekł - ustawodawca całkiem rozsądnie nie
    nakłada takiego obowiązku.
    "Lex neminem cogit ad impossibila", "nemo tenetur ad impossibile".

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2013-09-30 09:14:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Sep 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Brak odpowiedzi w terminie jest uznaniem reklamacji

    Brak odpowiedzi.
    Nie brak doręczenia.

    > i domaganie się od
    > konsumenta dowodu, że sklep odpowiedzi nie udzielili jest bezsensowne.

    Przeciwnie.
    Domaganie się wykazania, że klient tej odpowiedzi nie chciał jest
    bezsensowne. Nie ma sensu wykazywanie czy ta odpowiedź leżała
    w 14. dniu, jeśli klient jej NIE CHCIAŁ w tym dniu.
    Jak komuś zależy na wykazaniu nieterminowości to w obecności
    drugiej strony przywala niezwłocznie datownik :D

    Dowodem zaś jest, że po upłynięciu terminu sklep nie umie tej
    odpowiedzi udzielić ani wskazać (tu już w sposób wiarygodny) jak
    została udzielona (mam na myśli odpowiedź "wysłaliśmy poleconym").

    pzdr, Gotfryd

  • 24. Data: 2013-09-30 09:22:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Sep 2013, Diabeł wrote:

    > Nie podawaj swojego telefonu, maila ani nic z tych zreczy. Sposob
    > poinformowania cie o wyniku reklamacji jest opisany w ustawie.

    Zacytuj, BARDZO proszę.
    Cut & paste poproszę, z numerem artykułu.
    Czy podrzucić Ci link do tej ustawy, do której tak zachęcasz
    żeby przeczytać? Tej:
    http://www.uokik.gov.pl/download.php?id=548
    ;)

    pzdr, Gotfryd