  • 1. Data: 2003-04-05 21:34:44
    Temat: pytanko-przezornosc ?
    Od: "Magda" <z...@i...pl>

    Witam,
    mili doradzcy -Prawnicy mam takie pytanko i strasznie chcialabym aby ktos z
    was podpowiedzial mi co zrobic. Sprawa ma sie tak: jestesmy mlodym
    malzenstwem, czegos juz sie jednak dorobilsmy-duzo pomogli nam moi rodzice,
    z rodzinka meza nie utrzymujemy prawie zadnego kontaktu, nie mamy dzieci,
    czesto wyjezdzamy. I tu nadchodzi chwila na pytanko: w razie jakiegos
    naglego wypadku (smierci obojga z nas) chcemy caly nasz dorobek przekazac
    tylko jednej stronie-mojej rodzinie I wlasnie nie wiemy jak te nasze checi
    sformalizowac, czy spisac testament i miec go w domu, udac sie do Notariusza
    i tam dokonac jakichs zapisow tak aby w razie czegos "dobytek nie wpadl w
    rece wrogow", jak sie wogole za to zabrac? Sprawa dosc pilna, bardzo prosze
    o dobra rade w tej kwestji. Z gory dziekuje.
    Pozdrawiam
    Magda

  • 2. Data: 2003-04-05 22:37:02
    Temat: Re: pytanko-przezornosc ?
    Od: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>

    "Magda" <z...@i...pl> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
    prosze
    > o dobra rade w tej kwestji. Z gory dziekuje.

    Kazde z Was moze sporzadzic testament, najlepiej u notariusza, bo taka forma
    jest najpewniejsza. W zwiazku z tym, ze nie macie dzieci, rodzice meza (badz
    jedno z nich)byliby i tak uprawnieni do zachowku po nim (polowa tego, co
    przypadaloby im, gdyby dziedziczyli po swoim synu z ustawy). Najlepiej wiec
    dorobic sie jeszcze dzieci - wtedy prawo do zachowku rodzicow spadkodawcy
    bedzie wylaczone.

    --
    pozdr
    Przemek

  • 3. Data: 2003-04-06 11:56:27
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Pussy wrote:
    > testament i tak żeby był ważny musi być zawarty w formie aktu notarialnego.

    ciekawe...
    kiedy został uchylony art. 949 kc?

    KG

  • 4. Data: 2003-04-06 12:40:35
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik Pussy napisał:
    > testament i tak żeby był ważny musi być zawarty w formie aktu notarialnego.

    bzdury gadasz, nie musi być
    wystarczy go sporządzić w 3 identycznych kopiach podpisanych przez oboje
    z nich.. Aha, no i trzeba napisac tam date, kiedy dokument został napisany.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 5. Data: 2003-04-06 13:08:30
    Od: "Magda" <z...@i...pl>

    Dziekuje za szybki odzew, jednak z tego co widze to i tak mimo zapisu
    notarialnego osoby wydziedziczone maja prawo do zachowku, mimo iz osoba
    sporzadzajaca testament je wykluczy? Czy nie jest to bez sensu? Aha, ile
    mniej wiecej kosztuje spisanie testamentu u Notariusza, czy Notariusz
    posiada jakis wzor, na co nalezy zwrocic szczegolna uwage przy takim spisie?
    Magda

  • 6. Data: 2003-04-06 13:12:20
    Od: "Magda" <z...@i...pl>

    Najlepiej wiec
    > dorobic sie jeszcze dzieci - wtedy prawo do zachowku rodzicow spadkodawcy
> [...]
    Tzn, w przypadku pojawienia sie na swiecie naszego dzidziusia rodzice juz
    zostaja nieuwzgledniani - a co z zachwokiem, czy tez nie maja do niego
    prawa?
    Magda

  • 7. Data: 2003-04-06 13:16:51
    Od: "Magda" <z...@i...pl>

    Mam jeszcze pytanko odn. zachowku, kiedy zostaje on przydzielany, czy jak
    strona sie o niego zacznie ubiegac, czy z gory ustala i dzieli to sad?
    Magda

  • 8. Data: 2003-04-06 14:05:46
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Magda wrote:
    > Tzn, w przypadku pojawienia sie na swiecie naszego dzidziusia rodzice juz
    > zostaja nieuwzgledniani - a co z zachwokiem, czy tez nie maja do niego
    > prawa?

    tak, do zachowku ma prawo jedynie osoba, która dziedziczyłaby z ustawy

    KG

  • 9. Data: 2003-04-06 14:06:28
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    scream wrote:
    > bzdury gadasz, nie musi być
    > wystarczy go sporządzić w 3 identycznych kopiach podpisanych przez oboje
    > z nich.. Aha, no i trzeba napisac tam date, kiedy dokument został napisany.

    jakich trzech kopiach?

    KG

  • 10. Data: 2003-04-06 14:10:29
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Magda wrote:
    > Dziekuje za szybki odzew, jednak z tego co widze to i tak mimo zapisu
    > notarialnego osoby wydziedziczone maja prawo do zachowku, mimo iz osoba
    > sporzadzajaca testament je wykluczy?

    Wydziedziczenie to wg kodeksu cywilnego właśnie pozbawienie prawa do
    zachowku. Dopuszczalne jest tylko w określonych sytuacjach.

    Art. 1008. Spadkodawca może w testamencie pozbawić zstępnych, małżonka i
    rodziców zachowku (wydziedziczenie), jeżeli uprawniony do zachowku:
    1) wbrew woli spadkodawcy postępuje uporczywie w sposób sprzeczny z
    zasadami współżycia społecznego;
    2) dopuścił się względem spadkodawcy albo jednej z najbliższych mu osób
    umyślnego przestępstwa przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności albo
    rażącej obrazy czci;
    3) uporczywie nie dopełnia względem spadkodawcy obowiązków rodzinnych.

    Natomiast, to co masz na myśli mówiąc wydzidziczenie to zmiana kręgu
    spadkobierców - zamiast ustawowych wskazani w testamencie.

    > Czy nie jest to bez sensu?

    Nie, bo istotą zachowku jest właśnie ochrona najbliższej rodziny przed
    działaniami spoadkodawcy, który inaczej mógłby całkowicie pozbawić ją
    majątku.

    KG