  • 11. Data: 2008-07-07 16:03:21
    Temat: Re: pytanie o testament-jak to zrobic?
    Od: "siliana" <t...@o...pl>

    Użytkownik "William" <n...@m...mnie.pl> napisał w wiadomości
    news:g4r96v$1703$1@news2.ipartners.pl...

    > Np. zapytać czy nie trzeba kogoś pozbawić prawa do zachowku o co
    > natotariusz nie zapyta.

    przeczytalam o zachowku i nic z tego nie rozumiem:( jesli zalozyc, ze moim
    jedynym majatkiem jest mieszkanie (polowa) i mam meza, nie mam dzieci, to
    zachowek w takiej sytuacji to nadal czesc tego mieszkania?

  • 12. Data: 2008-07-07 16:03:59
    Od: "siliana" <t...@o...pl>

    Użytkownik " 666" <u...@w...eu> napisał w wiadomości

    > Np. notarialnym zrzeczeniem się dziedziczenia przez rodziców małżonki.

    nie wchodzi w gre rozmowa na ten temat przez ew. moja smiercia:/

  • 13. Data: 2008-07-07 18:40:48
    Od: Jurek W <j...@k...chip.pl>

    siliana pisze:
> [...]
    > jedynym majatkiem jest mieszkanie (polowa) i mam meza, nie mam dzieci, to
    > zachowek w takiej sytuacji to nadal czesc tego mieszkania?

    Zachowek należy sie w pieniądzu, odpowiedni przepis stwierdza to wprost.
    Pozbawić kogoś prawa do zachowku może jedynie spadkodawca poprzez
    wydziedziczenie, ale tu też muszą być spełnione warunki dodatkowe.

    Jurek W

  • 14. Data: 2008-07-07 19:09:57
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Mieszkanie jest z założenia niepodzielne. Nawet jeśli ma 2 współwłaścicieli
    to nie oznacza to, że jeden z nich ma tamte pokoje a drugi kolejne. Taki
    sposób użytkowania mogą sobie wymyśleć, ale oboje są właścicielami całości.

    > Zachowek należy sie w pieniądzu, odpowiedni przepis stwierdza to wprost.
    > Pozbawić kogoś prawa do zachowku może jedynie spadkodawca poprzez
    > wydziedziczenie, ale tu też muszą być spełnione warunki dodatkowe.

    To często bywa utrapieniem pozornie "obdarowanych" testamantem osób.
    Zachowek zmusza ich do sprzedaży odziedziczonej nieruchomości lub spłatami
    przez lata kredytu. A notariusz o zachowku nikogo nie ostrzega - to nie jego
    "broszka" i za 50zł nie będzie doradzał co trzeba zrobić.

  • 15. Data: 2008-07-07 20:28:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    siliana wrote:

    > przeczytalam o zachowku i nic z tego nie rozumiem:( jesli zalozyc, ze moim
    > jedynym majatkiem jest mieszkanie (polowa) i mam meza, nie mam dzieci, to
    > zachowek w takiej sytuacji to nadal czesc tego mieszkania?

    nie część mieszkania, tylko połowa (no powiedzmu nie do końca połowa)
    wartości tej części mieszkania.
    Po prostu trzeba wyłożyć gotówkę i zapłacić jeśli spadkobiercy ustawowi
    się o to upomną. Mają na to trzy lata.

  • 16. Data: 2008-07-07 21:17:52
    Od: Jurek W <j...@k...chip.pl>

> [...]
    > spłatami przez lata kredytu. A notariusz o zachowku nikogo nie ostrzega
    > - to nie jego "broszka" i za 50zł nie będzie doradzał co trzeba zrobić.

    Ale sąd, bo nabycie spadku bez sądu i tak się nie może odbyć, na ogół
    poucza o uprawnieniach zarówno spadkobiercy testamentowego jak i
    spadkobierców ustawowych. W końcu są trzy formy przyjęcia spadku i na
    decyzję w tym zakresie spadkobierca ma 6 miesięcy. Jest to wystarczająco
    dużo, aby ta decyzja była przemyślana.

    Jurek W

  • 17. Data: 2008-07-08 04:44:28
    Od: "siliana" <t...@o...pl>

    >nie część mieszkania, tylko połowa (no powiedzmu nie do końca połowa)
    >wartości tej części mieszkania.
    > Po prostu trzeba wyłożyć gotówkę i zapłacić jeśli spadkobiercy ustawowi
    > się o to upomną. Mają na to trzy lata.

    co oznacza, ze jesli mi sie cos stanie, to moj maz bedzie musial sprzedac
    mieszkanie i zostanie bez dachu nad glowa, bo bedzie musial splacic moja
    rodzine. chcialabym tego uniknac, zabezpieczyc mu przyszlosc. chcialabym,
    zeby maz mial gdzie mieszkac, a nie, zeby rodzina, z ktora mam kiepskie i
    rzadkie kontakty upominala sie o tzw. swoje. na mieszkanie my ciezko
    zarobilismy, nie rodzina. dlatego myslalam, ze testament to jest cos, co
    uchroni mojego meza przed bakructwem w chwili mojej niespodziewanej smierci.

  • 18. Data: 2008-07-08 05:09:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    siliana wrote:
> [...]
    > mieszkanie i zostanie bez dachu nad glowa, bo bedzie musial splacic moja

    Mieszkanie w polowie jest jego, w polowie twoje
    teraz twoją polowę dzielimy na pol, maz dostaje pol, to ma juz 3/4
    z 1/4 , ktora by dostali a nie dostaną spadkobiercy ustawowi zachowek
    stanowi polowe, czyli 1/8

    Czy dla 1/8 wartosci mieszkania trzeba odrazu sprzedawac mieszkanie?
    Może macie tyle kasy odłożone, a może kredyt pod mieszkanie?

  • 19. Data: 2008-07-08 11:34:58
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Nie rodzina, a wyłącznie Twoi żyjący rodzice.
    JaC

    -----

  • 20. Data: 2008-07-08 15:31:56
    Od: "siliana" <t...@o...pl>

    > Nie rodzina, a wyłącznie Twoi żyjący rodzice.

    czyli rodzenstwo nie ma prawa do spadku, jesli nie ma testamentu?