  • 1. Data: 2008-01-22 17:17:21
    Temat: przepisanie mieszkania spółdzielczego
    Od: "Tomasz Knap" <k...@p...onet.pl>

    Sytuacja jest następująca:

    Spółdzielcze mieszkanie własnościowe. Grunt, na którym stoją budynki
    spółdzielni należy do spółdzielni.
    Włascicielem jest matka, która ma
    dorosłego syna - jedynaka.
    Czy w tym przypadku konieczne jest przepisanie mieszkania na syna z podpisem
    notariusza, aby syn uniknął
    konieczności wnoszenia do sądu o spadek i wszystkich z tym związanych
    formalności itp.?

    Czy w świetle prawa istnieje zagrożenie, że spółdzielnia w razie śmierci
    matki może przejąć to mieszkanie?

  • 2. Data: 2008-01-22 17:34:24
    Temat: Re: przepisanie mieszkania spółdzielczego
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Tomasz Knap" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podpisem
    > notariusza, aby syn uniknął
    > konieczności wnoszenia do sądu o spadek i wszystkich z tym związanych

    Alez formalności. Prosty wniosek i 50 zł.

    > Czy w świetle prawa istnieje zagrożenie, że spółdzielnia w razie śmierci
    > matki może przejąć to mieszkanie?

    Przy normalnym biegu rzeczy nie.

  • 3. Data: 2008-01-22 17:48:10
    Od: "TK" <k...@p...onet.pl>

    Tylko tyle?
    Ja na prawie się nie znam.

  • 4. Data: 2008-01-22 17:55:02
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "TK" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tylko tyle?

    Bedziesz jeszcze musial pojawic sie na rozpawie i oswiadczyc, ze nie ma
    innych spadkobiecow ustawowych oraz, ze nie jest ci nic wiadomo o tym czy
    spadkobierczyni sporzadzila testament.

  • 5. Data: 2008-01-22 17:59:10
    Od: "TK" <k...@p...onet.pl>

    Ale czy w tym przypadku trzeba będzie zapłacic podatek od spadku?

  • 6. Data: 2008-01-22 18:03:22
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    > Ale czy w tym przypadku trzeba będzie zapłacic podatek od spadku?

    Nie. Syn dziedziczacy po matce to tzw. grupa "0", zwolniona od podatko SiD,
    pod warunkiem, ze w ustawowym terminie 30 dni od uprawomocnienia sie
    postanowienia o stwierdzeniu nabyciu spadku, poinformuje US, czyli zeznanie
    podatkowe.

  • 7. Data: 2008-01-22 18:17:07
    Od: "TK" <k...@p...onet.pl>

    Wielkie dzięki. To by się zgadzało z moim rozumieniem ustawy.

    Jeszcze raz dziękuję!

  • 8. Data: 2008-01-22 22:01:56
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    To widać - masze na mysli "zapisanie" w spadku po matce, czy "przepisanie" darowizną
    jeszcze za zycia matki??
    Tak czy inaczej koszty bedą znaaacznie wieksze.
    Koszty spółdzielni - jakies wpisowe, udziały, wnioski, ...
    Koszty notariusza lub sądu zwiazane z wnioskiem (BTW może ktos wie, ile kosztuje sąd
    w przypadku zgodnego wniosku matki
    (darczyńca) i syna (obdarowany przyjmuje) do sadu z pominieciem kancelarii rejenta?
    I na koniec koszty zmiany hipoteki, i może coś jeszcze w ewidencji gruntów i budynków
    (ale sąd hipoteczny sam miasto
    zawiadomi, więc mozna olać).
    JaC

    -----

  • 9. Data: 2008-01-23 03:04:56
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik " 666" <j...@w...eu> napisał w wiadomości

> [...]
    > kosztuje sąd w przypadku zgodnego wniosku > matki
    > (darczyńca) i syna (obdarowany przyjmuje) do sadu z pominieciem kancelarii

    Sądy są od rozstrzygania sporów, a nie przyklepywania obrotu
    nieruchomościami.

    > I na koniec koszty zmiany hipoteki, i może coś jeszcze w ewidencji gruntów
    > i budynków (ale sąd hipoteczny sam
    > miasto
    > zawiadomi, więc mozna olać).

    A ja sądziłem, że dane na temat własności nieruchomości wpisuje się do
    ksiąg wieczystych, w których to dopiero mogą być ustanowione hipoteki. Ale
    jak wg Ciebie własność nieruchomości wpisuje się do hipotek, to nie
    zamierzam się spierać. Podsumowując - stek bzdur.

  • 10. Data: 2008-01-23 04:14:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Tomasz Knap pisze:

    > Spółdzielcze mieszkanie własnościowe. Grunt, na którym stoją budynki
    > spółdzielni należy do spółdzielni.
    > Włascicielem jest matka, która ma

    Mała uwaga formalna: właścicielem każdego mieszkania spółdzielczego jest
    spółdzielnia. Matka posiada tylko spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.