  • 1. Data: 2006-03-25 07:04:49
    Temat: przeciw totalitarnemu państwu
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    W wątku na temat "szczytów idiotyzmu" zwróciłem uwagę na
    jeden z elementów zniewolenia: ignorowanie przez przedstawicieli
    władzy elementarnej logiki.
    A oto inne pozostałości totalitarnego systemu,
    jaki dostrzegam w obszarze związanym z prawem:

    1. Prewencyjne stosowanie zasad.
    Najbardziej znanym przykładem była prewencyjna cenzura.
    Jej brak stwarza "realne zagrożenie", że wolność słowa będzie
    nadużywana. Jednak w państwie demokratycznym musimy ponosić
    takie ryzyko.
    To jednak nie dotyczy jedynie wolności słowa.
    Stosowanie prewencji do zasad prawnych powinno być
    czymś wyjątkowym. Dlatego nie możemy zaakceptować argumentacji, że
    jakieś rozwiązanie jest nie do przyjęcia, bo ktoś, kogo dotyczy może
    łamać prawo (przypominam - sędziowie TK
    użyli argumentu o realnym zagrożeniu bezprawnymi
    działaniami RRiT).

    2. Ograniczanie demokracji.
    "Demokracja socjalistyczna" polegała na tym, że elita, którą
    wówczas nazywano "aktywem", podejmowała decyzje w imieniu
    społeczeństwa. Dlatego ograniczano aktywność władz
    przedstawicielskich.
    Niektóre działania zmierzające do ograniczenia autonomii sejmu
    nawiązują do tej tradycji. Jeśli społeczeństwo, poprzez
    swych przedstawicieli zechce sformalizować niektóre uniwersalne
    zasady etyki (z poszanowaniem wolności osobistej obywateli),
    to prawnikom guzik do tego (mają dokładnie takie same prawa
    w wyrażaniu swych przekonań, jak np. bezdomni z Dworca Centralnego).

    3. Poszanowanie decyzji większości.
    Po ostatnich wyborach pojawił się pewien problem: oto naród
    wyraził opinię, z którą "oświeconym" trudno się pogodzić.
    (Choć nierzadko objawy tego "oświecenia" przypominają
    porażenie słoneczne).
    Większość może się mylić.
    Jednak występując w takim przypadku przeciw demokratycznym regułom,
    musimy odwoływać się do zasad bardziej fundamentalnych.
    Własne mniemania nie wystarczą. Decyzję TK trudno zrozumieć
    inaczej, niż jako wyraz mniemań sędziów.

    4. Solidarność grupowa
    Nikt tak dobrze, jak funkcjonariusze PZPR nie rozumiał,
    że "kruk krukowi oka nie wykole". Takie myślenie przetrwało
    w prawie nie naruszonej formie wśród przedstawicieli władzy sądowniczej
    (to zdumiewające - jak oni czują się bezkarni).
    Taka sama "solidarność grupowa" pojawia się też wśród "prawomyślnych"
    mediów. Bez takiej solidarności nie udałoby się zrobić
    nagonki w ubeckim stylu - takiej, jak kiedyś zorganizowano
    w mediach przeciw ks. Jankowskiemu. Elementy takiej nagonki
    pojawiają się obecnie w krucjacie mediów przeciw "kaczorom".
    W tym miejscu (zdając sobie sprawę z tego, że jestem
    na forum prawników), śpieszę z wyjasnieniem, że słowa
    "zorganizowano" w powyższej wypowiedzi nie należy rozumieć
    jako odgórnie kierowanych działań. Zamiast kierownictwa mamy
    tu do czynienia z mechanizmami (wspomniana "grupowa slolidarnosć").

    Jurek

  • 2. Data: 2006-03-25 07:43:35
    Temat: Re: przeciw totalitarnemu państwu
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Jurek Wawro napisał(a):
    > W wątku na temat "szczytów idiotyzmu" zwróciłem uwagę na
    > jeden z elementów zniewolenia: ignorowanie przez przedstawicieli
    > władzy elementarnej logiki.

    Może byś najpierw wymagał tego od siebie, a potem od innych.
    A tak w ogóle to chyba pomyliłeś grupy. Jakbym chciał czytać takie
    bzdury to bym się zapisał na pl.soc.polityka.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    "Gdy nie wiemy czegoś w ogóle, bądź wiemy mało - jesteśmy skłonni do
    podstawiania uczuć w miejsce rozumu"

  • 3. Data: 2006-03-25 10:13:20
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Jurek Wawro wrote:

    > Ale macie jakieś argumenty?

    Tak. Trole sio na p.s.p.

    ________________
    Gore, gore, gore!!! Horrory mniamusne, krwia ociakajace i oplywajace
    w bezsensownej sadystycznej nieraz przemocy. Dlaczego i co nas kreci
    w takich filmach, brutalnych, wrecz chorych? ... http://tiny.pl/md2f

  • 4. Data: 2006-03-25 10:39:04
    Od: Jurek Wawro <j...@W...tenar.pl>

    Johnson napisał(a):

    > Może byś najpierw wymagał tego od siebie, a potem od innych.
    > A tak w ogóle to chyba pomyliłeś grupy. Jakbym chciał czytać takie
    > bzdury to bym się zapisał na pl.soc.polityka.

    Ale macie jakieś argumenty? (Piszę w liczbie mnogiej,
    bo widzę tu więcej wypowiedzi, na które nawet reagować nie
    ma sensu).
    Nie ma przymusu czytania wszystkich postów.
    Są też mechanizmy filtrowania (tylko nie zapomnij
    ogłosić publicznie, że filtrujesz moje posty -
    to będzie ostateczny i druzgocący dowód Twojej
    intelektualnej wyższości).

    Jurek

    PS.
    Google to świetne narzędzie.
    W parę minut wybrałem z pl.soc.prawo kilka cytatów,
    które nadają się na tą grupę (w przeciwieństwie do
    moich postów):
    "Obyś miał rację - jak kaczory z giertychowizna sie dorwą do sukienkowym
    purpuratom wejdą do odb...u. "

    "jednym slowem: spierd...kaczory i inne ptactwo:-)))))))
    pozdro
    ape
    Ne noceas, dum vis prodesse, memento! (Ovidius) "
    [ cytuję całą wypowiedź, bo jest krótka i charakterystyczna]

    "No i rządzą nami kaczki.
    To oznacza że większość tak chciała, a co z tego wynika dużo debili
    jest w Polsce. Za granicą się dziwią że wygrali."

    Nic - tylko podziwiać.
    Jeszcze raz wiwat młoda polska (ćwieć)inteligencja