  • 1. Data: 2004-06-08 20:22:03
    Temat: proszę o pomoc
    Od: "Aneti" <a...@i...pl>

    Witam serdecznie!
    mój problem dotyczy nowej ustawy o prowadzeniu działaności gospodarczej
    przez rolnika( z którą zdążyłam sie już zapoznać) , a dokładnie o przejście
    z KRUS na ZUS. jestem rolnikiem i prowadzę dodatkowo działalność gospodarczą
    Usługi Leśne, mój zryczałtowany podatek dochodowy wynosi 7 tys 100 zł i jest
    to podatek od obrotu nie od dochodu - czy w takim przypadku podlegam
    wyłączeniu z KRUS'u ?
    jeśłi tak to chiałabym rozwiązać firmę, aby pozostać przy płaceniu KRUS.

    KRUS w odpowiedzi na moje pytanie odpisał w sposób następujący:
    Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego Oddział Regiolnalny w Krakowie w
    odpowiedzi na Pani pismo z 11. 05.2004r informujemy:

    Zgodnie z art. 5 a ustawy z dnia 2.04.2004r o zmianie ustawy o
    ubezpieczeniu społecznym rolników oraz o zmianie niektórych innych ustaw Dz.
    U. nr 91 poz. 873

    " Rolnik lub domownik, który podlega ubezpieczeniu w pełnym zakresie z mocy
    ustawy nieprzerwanie przez co najmniej 3 lata, rozpocznie prowadzenie
    pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej zgodnie z przepisami o
    zryczałtowanym podatku dochodowym lub rozpocznie współpracę przy prowadzeniu
    tej działalności , podlega nadal temu ubezpieczeniu, jeżeli nie jest
    pracownikiem i nie pozostaje w stosunku służbowym."

    Pkt. 5 do dnia 14 lutego każdego roku rolnik lub domownik prowadzący
    pozarolniczą działalność gospodarczą lub współpracujący przy prowadzeniu
    tej działalności, podlegający ubezpieczeniu, zobowiązany jest po
    rozliczeniu roku podatkowego złożyć Kasie zaświadczenie właściwego organu
    podatkowego o wysokości podatku za miniony rok."

    pkt. 6 jeżeli kwota podatku, o którym mowa w ust. 5 przekroczy kwotę 2
    528 zł, ubezpieczenie rolnika lub domownika ustaje z końcem kwartału, w
    którym rolnik lub domownik zobowiązany był złożyć Kasie zaświadczenie."

    Zgodnie z art. 5 przepisów przejściowych rolnik lub domownik, prowadzący
    pozarolniczą działalność gospodarczą lub współpracujący przy prowadzeniu tej
    działalności, podlegający ubezpieczeniu społecznemu rolników w dniu wejścia
    w życie ustawy, jest zobowiązany, w terminie do 30 września 2004r

    udokumentować Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, w jakiej formie
    jest opodatkowana prowadzona przez niego poza rolnicza działalność
    gospodarcza lub działalność, przy której jest osobą współpracującą, a w
    przypadku prowadzenia działalności w 2003 roku, udokumentować także wysokość
    należnego podatku za ten rok.

    Rolnik lub domownik zostaje wyłączony z ubezpieczenia z końcem trzeciego
    kwartału 2004r jeżeli z dokumentu, wymienionego w ust. 1 wynika, że
    prowadzona przez niego pozarolnicza działalność gospodarcza lub działalność,
    przy której prowadzeniu jest osobą współpracującą, jest opodatkowana na
    zasadach innych, niż określone w przepisach o zryczałtowanym podatku
    dochodowym lub należny podatek za ubiegły rok podatek przekroczył 2528zł.

    dziękuję z góry za odpowiedź
    Pozdrawiam serdecznie