eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › prośba o orzeczenie SN
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 4

  • 1. Data: 2003-01-21 07:52:33
    Temat: prośba o orzeczenie SN
    Od: "KSX" <k...@k...prvNOSPAM.pl>

    jeśli ktoś jest w posiadaniu jakiegoś LEXa, czy raczej Temidy i zechciałby
    podesłać mi (może być na grupę, priv lub GG) mozliwie jak najobszreniejszych
    fragmentów orzeczenia sądu najwyższego z dnia 15 listopada 2001 r. (sygn.
    III CZP 68/01)
    "pytanie prawne: Czy odszkodowanie za szkodę spowodowaną w pojeździe
    mechanicznym powinno obejmować VAT wchodzący w skład ceny części zamiennych
    oraz ceny usługi naprawy pojazdu..."

    bardzo proszę i z góry dziękuję.

    --
    pzdr

    K S X
    k s x ( a t ) k s x . p r v . p l
    GG: 490364



  • 2. Data: 2003-01-21 08:08:45
    Temat: Re: prośba o orzeczenie SN
    Od: s...@d...pl (Marcin Surowiec)


    ----- Original Message -----
    From: "KSX" <k...@k...prvNOSPAM.pl>
    To: <p...@n...pl>

    : jeśli ktoś jest w posiadaniu jakiegoś LEXa, czy raczej Temidy i zechciałby
    : podesłać mi (może być na grupę, priv lub GG) mozliwie jak
    najobszreniejszych
    : fragmentów orzeczenia sądu najwyższego z dnia 15 listopada 2001 r. (sygn.
    : III CZP 68/01)

    a może być cale? :)

    2001.11.15 uchwała SN III CZP 68/01OSNC 2002/6/74glosa aprobująca:
    Kowalewski E. OSP 2002/7-8/103
    Sędzia SN Mirosława Wysocka (przewodniczący)
    Sędzia SN Mirosław Bączyk
    Sędzia SN Irena Gromska-Szuster (sprawozdawca)

    Sąd Najwyższy w sprawie z powództwa Roberta F. przeciwko Powszechnemu
    Zakładowi Ubezpieczeń S.A. Inspektorat w N.D.M. o zapłatę, po
    rozstrzygnięciu w Izbie Cywilnej na posiedzeniu jawnym w dniu 15 listopada
    2001 r., zagadnienia prawnego przedstawionego przez Sąd Okręgowy w Warszawie
    postanowieniem z dnia 12 czerwca 2001 r.
    "Czy odszkodowanie za szkodę spowodowaną w pojeździe mechanicznym powinno
    obejmować podatek VAT, wchodzący w skład ceny części zamiennych oraz ceny
    usługi naprawy pojazdu w sytuacji, gdy szkoda ta nie została jeszcze
    zlikwidowana a osoba poszkodowana nie jest płatnikiem tego podatku?"
    podjął uchwałę:

    Odszkodowanie za szkodę poniesioną w wyniku uszkodzenia pojazdu
    mechanicznego, należącego do poszkodowanego nie będącego podatnikiem podatku
    VAT, ustalone według cen części zamiennych i usług koniecznych do wykonania
    naprawy pojazdu, obejmuje mieszczący się w tych cenach podatek VAT.

    Przedstawione Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia zagadnienie prawne
    powstało na tle następującego stanu faktycznego.
    W dniu 8 października 1998 r. miał miejsce na terenie Polski wypadek
    komunikacyjny, w którym z winy polskiego kierowcy ubezpieczonego od
    odpowiedzialności cywilnej w Powszechnym Zakładzie Ubezpieczeń S.A.
    uszkodzony został samochód bmw należący do powoda będącego obywatelem
    Republiki Federalnej Niemiec i mieszkającego na jej terytorium. Przed
    naprawieniem pojazdu powód zgłosił szkodę w odpowiednim Inspektoracie PZU,
    przedstawiając między innymi kalkulację przewidywanych kosztów naprawy
    sporządzoną przez niemieckiego rzeczoznawcę, w której wyliczono te koszty na
    kwotę 6.263,39 marek niemieckich, obejmującą kwotę 519,49 marek niemieckich
    podatku VAT (MWS). Zakład Ubezpieczeń uznał i wypłacił odszkodowanie w
    kwocie odpowiadającej 5.399,47 marek, odmówił natomiast wypłaty
    równowartości kwoty obejmującej kwotę podatku VAT i o tę należność wystąpił
    powód w przedmiotowym procesie, żądając ponadto zasądzenia od pozwanego
    Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń S.A. skapitalizowanych odsetek za
    opóźnienie w wypłacie niespornej części odszkodowania.
    Sąd Rejonowy w Nowym Dworze Mazowieckim, przyjmując za bezsporne między
    innymi to, że powód nie dokonał jeszcze naprawy uszkodzonego w wypadku
    samochodu oraz że nie jest podatnikiem podatku VAT, wyrokiem z dnia 9
    grudnia 1999 r. oddalił powództwo w zakresie roszczenia o zapłatę
    równowartości podatku VAT z odsetkami.
    Sąd ten uznał, że wprawdzie nie ma przeszkód, by wypłacić poszkodowanemu
    rekompensatę pieniężną za stwierdzone uszkodzenia samochodu jedynie na
    podstawie kalkulacji rzeczoznawcy, nie żądając rachunków za naprawę pojazdu
    oraz że podatek VAT ma cenotwórczy charakter, stwierdził jednak, iż nie
    uzasadnia to zasądzenia odszkodowania w cenach obejmujących podatek VAT,
    jeśli nie nastąpiła jeszcze zapłata ceny za naprawę. W takiej sytuacji
    bowiem nie wystąpił jeszcze "obrót", który w ocenie Sądu jest warunkiem
    cenotwórczego charakteru podatku VAT. Dopiero wówczas gdy powód faktycznie
    poniesie koszty naprawy pojazdu i uiści w ich cenie podatek VAT, będzie miał
    do pozwanego roszczenie o dopłatę kwoty uiszczonego podatku. Zanim to jednak
    nastąpi, roszczenie takie jest niezasadne, jako prowadzące do uzyskania
    odszkodowania przekraczającego uszczerbek istniejący w majątku
    poszkodowanego.
    Rozpoznając apelację powoda od powyższego wyroku, opartą na podstawie
    naruszenia prawa materialnego - art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982
    r. o cenach (jedn. tekst: Dz. U. 1988 r. Nr 27, poz. 195 ze zm.) oraz art. 5
    w związku z art. 19 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i
    usług i podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.), a także art. 415
    k.c., Sąd Okręgowy w Warszawie powziął poważną wątpliwość prawną wyrażoną w
    zagadnieniu przedstawionym Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia na
    podstawie art. 390 § 1 k.p.c.
    Sąd ten wskazał, że nie są pozbawione racji argumenty powoda, iż nie można
    uzależniać wypłaty odszkodowania od uprzedniego dokonania naprawy pojazdu
    przez poszkodowanego oraz że podatek VAT stanowi integralną część ceny
    towarów i usług, a powód, który nie jest podatnikiem tego podatku, nie
    mógłby odliczyć zapłaconego w cenie naprawy podatku od podatku od niego
    należnego. Mogłoby to uzasadniać przyznanie mu odszkodowania według cen
    obejmujących podatek VAT. W ocenie Sądu Okręgowego, orzeczenie Sądu
    Najwyższego, z którego powód a contrario wyprowadza taki wniosek (uchwała z
    dnia 22 kwietnia 1997 r., III CZP 14/97, OSNC 1997, nr 8, poz. 103), wydane
    zostało jednak w odmiennym stanie faktycznym, gdy poniesione były już koszty
    odpowiadające wysokości doznanej szkody, co nie nastąpiło jeszcze w
    rozpoznawanej sprawie. Sąd Okręgowy stwierdził, że skoro nawet w razie
    ewentualnej naprawy pojazdu, zapłata w cenie naprawy podatku VAT nie jest
    zjawiskiem nieuchronnym (powód bowiem może dokonać naprawy w warsztacie,
    którego właściciel nie jest podatnikiem tego podatku), to przytoczone
    argumenty powoda przemawiające za uwzględnieniem powództwa nie wydają się
    przekonywające.
    Sąd Najwyższy zważył, co następuje:
    Na wstępie rozważań przedstawionego zagadnienia prawnego należy skorygować
    błąd, jaki wystąpił w sformułowaniu przez Sąd Okręgowy pytania w odniesieniu
    do zastrzeżenia, iż osoba poszkodowana "nie jest płatnikiem" podatku VAT.
    Zgodnie z art. 7 § 1 oraz art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
    Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), które mają na
    podstawie art. 2 § 1 pkt. 1 tejże ustawy zastosowanie także do obowiązków
    podatkowych wynikających z ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od
    towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.),
    "płatnikiem" jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna
    nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa
    podatkowego do obliczania i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we
    właściwym terminie organowi podatkowemu. "Podatnikiem" natomiast jest osoba
    fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości
    prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
    Nie ulega wątpliwości, że w przedstawionym pytaniu chodzi o podatnika, a nie
    o płatnika podatku VAT w rozumieniu powyższych przepisów, wskazany problem
    prawny odnosi się bowiem do osoby, która, jak powód w sprawie, nie jest
    obciążona obowiązkiem płacenia podatku VAT (nie jest podatnikiem tego
    podatku), wobec czego nie mogłaby, na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o
    podatku od towarów i usług, odliczyć podatku VAT uiszczonego w cenie usługi
    naprawy samochodu, od podatku VAT należnego od niej. (...)
    Odpowiedź na przedstawione zagadnienie prawne zależy przede wszystkim od
    określenia pojęcia "szkody" i "odszkodowania" w sytuacji odpowiedzialności
    zakładu ubezpieczeń za szkody wyrządzone ruchem pojazdów mechanicznych, a to
    z kolei wymaga rozważenia tych pojęć na gruncie kodeksu cywilnego. Zgodnie z
    obowiązującym w dacie powstania szkody powoda przepisem § 10 ust. 4
    rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 9 grudnia 1992 r. w sprawie ogólnych
    warunków obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy
    pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów
    (Dz. U. Nr 96, poz. 475 ze zm.), zakład ubezpieczeń z tytułu ubezpieczenia
    odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu ponosi co do zasady
    odpowiedzialność w granicach odpowiedzialności cywilnej sprawcy szkody i w
    takich też granicach ustalane jest i wypłacane odszkodowanie.
    Podobną regulację zawiera także przepis § 10 ust. 4 obecnie obowiązującego
    rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 marca 2000 r. w sprawie ogólnych
    warunków obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy
    pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów
    (Dz. U. Nr 26, poz. 310 ze zm.). Oznacza to konieczność stosowania
    odpowiednich przepisów kodeksu cywilnego przy ustalaniu pojęcia "szkody" i
    "odszkodowania" w razie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń za szkody
    spowodowane ruchem pojazdów mechanicznych, z tym zastrzeżeniem, że zakład
    ubezpieczeń, stosownie do § 31 i 32 wskazanego rozporządzenia Ministra
    Finansów z dnia 9 grudnia 1992 r., obowiązany jest do naprawienia szkody
    tylko w formie wypłaty odpowiedniej sumy pieniężnej, nie zaś wedle wyboru
    poszkodowanego także przez przywrócenie stanu poprzedniego, co wyłącza
    stosowanie w tych okolicznościach art. 363 § 1 k.c. i ogranicza rozważania
    dotyczące pojęcia "naprawienia szkody" do wykładni art. 363 § 2 k.c.
    Rozważania rozpocząć jednak należy od zdefiniowania pojęcia "szkody" w
    rozumieniu art. 361 § 2 k.c. Zagadnienie to budzi spory, jednak zarówno w
    doktrynie, jak i w orzecznictwie przeważa pogląd, zgodnie z którym szkodą w
    rozumieniu powyższego przepisu jest różnica między stanem majątku
    poszkodowanego, jaki zaistniał po zdarzeniu wywołującym szkodę, a stanem
    tego majątku, jaki istniałby, gdyby nie wystąpiło to zdarzenie. W
    odniesieniu do szkody komunikacyjnej jest to w praktyce różnica pomiędzy
    wartością, jaką pojazd przedstawiał w chwili wypadku, a jego wartością po
    wypadku.
    Jest niewątpliwe, że szkoda powstaje w chwili wypadku komunikacyjnego i
    podlega naprawieniu na podstawie art. 436 k.c. oraz według zasad określonych
    w art. 363 k.c., a w wypadku odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń - według
    zasad określonych w § 2 tego przepisu. Obowiązek naprawienia szkody przez
    wypłatę odpowiedniej sumy pieniężnej powstaje z chwilą wyrządzenia szkody i
    nie jest uzależniony od tego, czy poszkodowany dokonał naprawy rzeczy i czy
    w ogóle zamierza ją naprawić, odszkodowanie bowiem ma wyrównać uszczerbek
    majątkowy powstały w wyniku zdarzenia wyrządzającego szkodę, istniejący od
    chwili wyrządzenia szkody do czasu, gdy zobowiązany wypłaci poszkodowanemu
    sumę pieniężną odpowiadającą szkodzie ustalonej w sposób przewidziany
    prawem. Przy takim rozumieniu szkody i obowiązku odszkodowawczego nie ma
    znaczenia, jakim kosztem poszkodowany faktycznie dokonał naprawy rzeczy i
    czy w ogóle to uczynił albo zamierza uczynić. Dlatego dla określenia
    wysokości należnego poszkodowanemu od zakładu ubezpieczeń odszkodowania za
    szkodę wynikającą z uszkodzenia pojazdu w wypadku komunikacyjnym nie ma
    znaczenia fakt, że poszkodowany nie wykonał jeszcze naprawy pojazdu, na co
    zwrócił już uwagę Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 27 czerwca 1988 r., I CR
    151/88 ("Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego" 1989, nr 10-12, s. 310-311).
    W tym stanie rzeczy także w rozpoznawanej sprawie dla rozstrzygnięcia
    przedstawionego zagadnienia prawnego nie ma znaczenia fakt nienaprawienia
    pojazdu przez powoda, co Sądy obu instancji, bez dostatecznych podstaw,
    uznały za decydujące. Niezależnie zatem od tego, czy poszkodowany naprawił,
    uszkodzony w wypadku pojazd, należy mu się od zakładu ubezpieczeń
    odszkodowanie ustalone według zasad art. 363 § 2 k.c., w związku z art. 361
    § 2 k.c., co oznacza, że jego wysokość ma odpowiadać kosztom usunięcia
    opisanej wyżej różnicy w wartości majątku poszkodowanego, a ściślej -
    kosztom przywrócenia pojazdowi jego wartości sprzed wypadku. Gdy zatem
    naprawa pojazdu przywróci mu jego wartość sprzed wypadku, odszkodowanie
    winno odpowiadać kosztom takiej właśnie naprawy ustalonym przez
    rzeczoznawcę.
    Zgodnie z art. 363 § 2 k.c., wysokość tak określonego odszkodowania powinna
    być ustalona według cen części zamiennych i usług koniecznych do wykonania
    naprawy (co do zasady mają być to ceny z daty ustalania odszkodowania).
    Skoro zaś, stosownie do postanowień art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego
    1982 r. o cenach, cena towaru lub usługi opodatkowanej podatkiem VAT
    obejmuje wielkość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą nabywca
    obowiązany jest zapłacić sprzedawcy za towar lub usługę wraz z kwotą
    należnego podatku od towarów i usług, to miernikiem wysokości szkody
    ustalanej według cen kosztów naprawy jest tak właśnie określona cena naprawy
    pojazdu, a zatem cena części zamiennych i usług obejmująca podatek VAT.
    Takie określenie wysokości szkody przyjął Sąd Najwyższy także w uzasadnieniu
    uchwały z dnia 22 kwietnia 1997 r., III CZP 14/97 (OSNC 1997, nr 8, poz.
    103), która dotyczyła ustalenia odszkodowania za szkodę poniesioną przez
    podatnika podatku VAT na skutek zniszczenia rzeczy. Sąd Najwyższy,
    stwierdzając w uzasadnieniu uchwały, że miernikiem wysokości szkody
    polegającej na zniszczeniu rzeczy jest jej cena określona według zasad
    zawartych w art. 1 ust. 2 ustawy o cenach, a więc obejmująca podatek VAT,
    uznał jednocześnie, że jeśli poszkodowany jest podatnikiem podatku VAT i na
    podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku
    akcyzowym może obniżyć należny od niego podatek o kwotę podatku naliczonego
    przy nabyciu rzeczy mającej zastąpić rzecz zniszczoną, to należne mu
    odszkodowanie nie obejmuje podatku VAT mieszczącego się w cenie nabytej
    rzeczy w takim zakresie, w jakim poszkodowany może obniżyć należny od niego
    podatek.
    Także z tego orzeczenia można wyprowadzić wniosek, że jeśli poszkodowany nie
    jest podatnikiem podatku VAT i nie może należnego od niego podatku obniżyć o
    podatek zapłacony w cenie rzeczy nabytej w zamian za rzecz zniszczoną, to
    należne mu odszkodowanie za zniszczenie rzeczy winno obejmować cenę nowej
    rzeczy wraz z podatkiem VAT. Jak wywiedziono wyżej, te same zasady trzeba
    odnieść także do odszkodowania należnego za uszkodzenie rzeczy, ustalanego
    według cen części zamiennych i usług koniecznych do jej naprawy.
    Jeśli zatem poszkodowany - także ten, który mieszka za granicą i ma prawo do
    dokonania tam naprawy samochodu w profesjonalnym warsztacie - musiałby za
    taką naprawę przywracającą stan i wartość samochodu sprzed wypadku zapłacić
    koszty naprawy obejmujące podatek VAT, to należne mu od zakładu ubezpieczeń
    odszkodowanie powinno być ustalone według cen części zamiennych i usług
    obejmujących mieszczący się w tych cenach podatek VAT.
    Na marginesie jedynie trzeba stwierdzić, że podnoszone przez Sądy obu
    instancji okoliczności odnoszące się do chwili i podstaw powstania obowiązku
    podatkowego w zakresie podatku VAT nie mają znaczenia dla ustalenia
    odszkodowania należnego według zasad prawa cywilnego. Przepisy art. 6 ust. 1
    i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i
    usług oraz o podatku akcyzowym stanowiące, że obowiązek podatkowy powstaje z
    chwilą sprzedaży rzeczy lub wykonania usługi oraz że podstawą opodatkowania
    jest obrót, ustanawiają zasady, zakres i moment powstania obowiązku
    podatkowego podatnika podatku VAT, pozostają natomiast bez wpływu na
    określony w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o cenach
    cenotwórczy charakter tego podatku oraz na zasady określania odszkodowania
    wynikające z postanowień art. 363 § 2 k.c.
    Mając powyższe na względzie, Sąd Najwyższy, na podstawie art. 390 k.p.c.,
    rozstrzygnął przedstawione zagadnienie prawne, jak w uchwale.
    49443


    --
    Archiwum grupy: http://niusy.onet.pl/pl.soc.prawo


  • 3. Data: 2003-01-21 09:00:29
    Temat: Re: prośba o orzeczenie SN
    Od: "KSX" <k...@k...prvNOSPAM.pl>

    Baaaaardzo dziękuję!

    To orzeczenie dotyczy pozwu obywatela Niemiec, któremu wypłacono
    odszkodowanie (za części i robociznę) pomniejszone o podatek VAT.
    Czy jeśli jestem obywatelem polskim, jestem w identycznej sytuacji, (szkoda
    z OC sprawcy), płacę podatek dochodowy od osób fizycznych (nie jestem
    płatnikiem VAT) to to przeczenie ma zastosowanie także do mnie?
    PZU twierdzi, że nie...


    --
    pzdr

    K S X
    k s x ( a t ) k s x . p r v . p l
    GG: 490364


  • 4. Data: 2003-01-21 12:59:11
    Temat: Re: prośba o orzeczenie SN
    Od: "Piotrus" <p...@d...com.pl>

    Mogę Ci powiedzieć jak to jest praktycznie.

    Jeżeli kupiłes samochód na firmę (działalność) to mogłeś go ubezpiezcyć na
    wertość brutto lub netto. W przypapadku ubezpieczenia netto nie dostaniesz
    vatu, a w przypadku brutto dostaniesz. Ja w firmie mam kilka samochodow
    (jestem płatnikiem VAT). w przypadku szkody samochodem ubezpieczonym brutto
    zawsze dostawałem z vatem, a w przypadku ubezpieczenia samochodu netto bez
    vatu ale fra za naprawę zostawała u mnie i odliczłem vat (pomimo że wartość
    netto nie stanowiła kosztu). Problem pojawił się z samochodem z kratką bez
    fabrycznej homologacji po zmianie przepisów. Tam nie mogłem juz odliczyc
    VAT-u ale VAT mogłem wliczyć w koszty (czli że na vacie byłem 72% w plecy
    [Sp. z o.o.])

    Pozdrawiam


strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1