  • 1. Data: 2003-09-01 18:22:11
    Temat: problem z licencją programu
    Od: Marcin Tałajczyk <t...@p...onet.pl.ZAMIEN_ulu_NA_ala>

    Tworzę program komputerowy w pewnym darmowym środowisku
    programistycznym. Licencja tego środowiska kategorycznie zabrania
    przyjmowania jakichkolwiek korzyści majątkowych z tytułu dystrybucji
    stworzonego programu - można jedynie rozdawać kopie za darmo. To nie
    problem bo mój program jest darmowy.

    Problemem jest to że w licencji środowiska progamistycznego jest
    napisane że "efekty pracy" (czyli w tym przypadku mój program) nie mogą
    być wykorzystywane w celach komercyjnych. Dokładnie jest napisane coś
    takiego, że jeśli zezwalam na komercyjne wykorzystywanie mojego programu
    to sam będę musiał zakupić inną wersję środowiska programistycznego
    (która sporo kosztuje).

    I teraz pytanie : czy poniższy fragment licencji mojego programu będzie
    w zgodzie z licencją środowiska programistycznego?

    2. Program jest przeznaczony TYLKO do użytku niekomercyjnego. Autor NIE
    ZEZWALA na komercyjne wykorzystywanie tego programu.
    3. Złamanie punktu 2 licencji grozi grzywną w wysokości 1 zł.

    Pozdr. Marcin.

  • 2. Data: 2003-09-01 21:36:54
    Temat: Re: problem z licencją programu
    Od: "Dran" <d...@o...pl>

    Użytkownik "Marcin Tałajczyk" <t...@p...onet.pl.ZAMIEN_ulu_NA_ala>
    napisał w wiadomości news:bj02pf$r0f$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > ZEZWALA na komercyjne wykorzystywanie tego programu.
    > 3. Złamanie punktu 2 licencji grozi grzywną w wysokości 1 zł.

    Prawnikiem to ja nie jestem, ale na moj rozum to tak srednio z ta
    zgodnoscia. Znaczy sie, Ty nie zezwalasz, wiec jestes czysty i raczej nie
    bedziesz musial kupowac srodowiska programistycznego. Za to osoba
    korzystajaca z Twojego programu, niezgodnie z licencja (czyli komercyjnie),
    bedzie musiala poniesc konsekwencje. I niezaleznie od tego jak smieszna
    grzywne ustalisz, podpadnie takze pod polskie prawo, ktore kary wymierza
    chyba nieco surowiej, chociaz dokladnie sie nie orientuje ;).

    Pozdrawiam
    Dran

  • 3. Data: 2003-09-01 23:17:21
    Od: Marcin Tałajczyk <t...@p...onet.pl.ZAMIEN_ulu_NA_ala>

    Dnia 2003-09-01 23:36, Użytkownik Dran napisał:

> [...]
    > grzywne ustalisz, podpadnie takze pod polskie prawo, ktore kary wymierza
    > chyba nieco surowiej, chociaz dokladnie sie nie orientuje ;).

    Ale przecież ta osoba nie ma obowiązku znać licencji środowiska
    programistycznego, poza tym w żadnym punkcie licencji nie ma słowa o
    odpowiedzialności osób używających "efektów pracy" środowiska. Jedyne
    ograniczenie jest takie że wymaga się ode mnie, jako twórcy i
    dystrybutora programu, żebym NIE ZEZWALAŁ na jego komercyjne
    wykorzystywanie. Ten fragment wygląda dokładnie tak :

    "Jeżeli licencjobiorca korzysta z Produktu lub jakichkolwiek Dzieł w
    dowolnym Celu komercyjnym lub zezwala innym na takie korzystanie, w
    sprzeczności z udzieloną licencją, licencjobiorca zgadza się zakupić po
    obowiązujących w danym czasie cenach detalicznych taką liczbę licencji
    aktualnej w danym czasie wersji programu..."

    Muszę więc dać odpowiedni punkt licencji odnoszący się do tej stytuacji
    - jednocześnie chce żeby było jasne dla wszystkich że to martwy punkt ;)

    PS. Program jest o tematyce biznesowej (giełda) dlatego tak mi zależy na
    "obejściu" tego punktu - inaczej jego użytkowanie nie miało by sensu

    Pzdr. Marcin.

  • 4. Data: 2003-09-03 00:48:43
    Od: "Dran" <d...@o...pl>

    napisał w wiadomości news:bj0k40$ggp$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    >
    > PS. Program jest o tematyce biznesowej (giełda) dlatego tak mi zależy na
    > "obejściu" tego punktu - inaczej jego użytkowanie nie miało by sensu

    No wiec wlasnie. Ta osoba nie ma juz nic wspolnego z licencja srodowiska,
    natomiast ma z licencja Twojego programu. W ktorej to piszesz, ze NIE
    ZEZWALASZ na komercyjne wykorzystanie. Jesli ktos to robi to narusza
    licencje, czyli lamie prawo. I niewazne chyba, ze Ty mowisz o grzywnie 1zl.
    Punkt nie jest martwy, bo naruszenie licencji sciga prawo i naklada wlasne
    kary.
    Po prostu Ty jestes czysty w zwiazku z licencja srodowiska, ale uzytkownik
    nie jest czysty w zwiazku z licencja Twojego programu. Tak mi sie wydaje
    przynajmniej, logicznie myslac.