  • 1. Data: 2007-01-15 22:16:25
    Temat: prawo pierwokupu dzialki ? (DZ.U. z 2003 NR 64 ust. o ksztaltowaniu ustroju rolnego)
    Od: "Joanna" <j...@w...pl>

    Witam,
    moja babcia chciala nabyc dzialke, (dzierzawi juz od 60 lat wraz z rodzina)
    ktora zostala przez gmine wystawiona na sprzedaz.
    W odpowiedzi urzad napisal, ze nie przysluguje jej prawo pierwokupu
    dzierzawionej nieruchomosci, poniewaz instytucja prawa pierwokupu btla
    uregulowana art. 695 &2 kodeksu cywilnego, ktory zostal uchylony z dn. 16
    lipca 2003 r. przez aert. 10 pkt 1 ustawy z 11 kwietnia 2003 o ksztaltowaniu
    ustroju rolnego.
    Co robic w tej sytuacji?
    Dziekuje.
    J.

  • 2. Data: 2007-01-15 22:23:28
    Od: "Joanna" <j...@w...pl>

    http://nisko.bip.pl/

    Dotychczas dzialka miala charakter rolny, teraz miasto chce ja przeznaczyc
    pod zabudowe.

  • 3. Data: 2007-01-16 10:28:50
    Od: " bobesh" <b...@g...pl>

    Joanna <j...@w...pl> napisał(a):

    > http://nisko.bip.pl/
    >

    > Dotychczas dzialka miala charakter rolny, teraz miasto chce ja przeznaczyc
    > pod zabudowe.

    1. Na stronie nie ma aktualnej informacji o przetargach więc skąd wiadomo, że
    ta nieruchomość jest przeznaczona do zbycia?
    2. Ustawa na którą się powołujesz ma zastosowanie tylko do nieruchomości
    rolnych w rozumieniu tej ustawy, a więc takich, które są nieruchomościami
    rolnymi w rozumieniu Kodeksu Cywilnego z (to istotne) wyłączeniem
    nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach
    zagospodarowania przestrzennego na cele inne niż rolne.

    Zatem jeśli Gmina uchwaliła plan zagospodarowania przestrzennego i grunt jest
    przeznaczony pod zabudowę, to prawa pierwokupu nie ma.

    Jeśli planu zagosp. nie ma, nieruchomość w ewidencji gruntów oznaczona
    jest "R" to prawo pierwokupu przesługuje dzierżawcy, jesli:
    1) umowa dzierżawy została zawarta w formie pisemnej i ma datę pewną oraz
    była wykonywana co najmniej 3 lata, licząc od tej daty;
    2) nabywana nieruchomość wchodzi w skład gospodarstwa rodzinnego dzierżawcy.

    Definicje gospodarstwa rodzinnego i rolnika indywidualnego znajdziesz w
    ustawie.

    bobesh