  • 1. Data: 2005-07-02 17:14:16
    Temat: prawo do mieszkania
    Od: "s...@g...pl " <s...@N...gazeta.pl>

    20 lat temu moja mama wyszła za mąż. Wybranek mamy miał troje dorosłych,
    samodzielnych, posiadajacych już własne rodziny dzieci. Mama wprowadziła się
    do mieszkania męża, swojego mieszkania nie posiadała.W trakcie trwania
    małżeństwa dokonywali wspólnych zakupów, również wykupili mieszkanie
    ojczyma.Rachunki płacą wspólnie, ale wszystko jest na męża mamy. Mama jest w
    mieszkaniu zameldowana od 20 lat. Teraz mamę zaczęły dręczyć myśli co będzie
    po jej śmierci, czy bedę miała prawo do jej rzeczy, a co będzie po śmierci
    Jego,czy jego dzieci nie wyrzucą jej z mieszkania etc. .Dodam, że oboje są
    ludźmi starszymi, pobrali się bo każde z nich bało się samotnej
    starości.Kontaktów z Jego dziećmi nie ma, nie zaakceptowały ożenku ojca.
    Poproszę o wyjaśnienie : jak to jest z dorobkiem takiego małżeństwa, na
    wypadek śmierci któregokolwiek z nich?

  • 2. Data: 2005-07-03 00:21:01
    Temat: Re: prawo do mieszkania
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    s...@g...pl wrote:
> [...]
    > starości.Kontaktów z Jego dziećmi nie ma, nie zaakceptowały ożenku ojca.
    > Poproszę o wyjaśnienie : jak to jest z dorobkiem takiego małżeństwa, na

    rozumiem , że przed ślubem mieszkanie nie było własnościowe, tylko
    lokatorskie, a po ślubie mieszkanie zostało wykupione na właśność.
    Mieszkanie w takim przypadku jest ich wspólną własnością, ale skoro
    oboje jeszcze żyją to dobrze byłoby to jasno sprecyzować, np. poprzez
    założenie księgi wieczystej dla tego mieszkania, gdzie oboje będą
    figurowali jako właściciele.
    Najprościej jest wziąć ich obojga do notariusza i niech oboje spiszą
    testamenty. Wówczas nie będzie żadnych wątpliwości.
    Mama może darować to co posiada w całości tobie, albo w całości mężowi,
    albo tak jak chce. On może w swoim testamencie darować wszystko twojej
    mamie.
    Zresztą do notariusza mama może też iść sama sporządzić testament tylko
    swój, w którym darowuje ci wszystko.
    Notariusz wyjaśni problem własności mieszkania.

  • 3. Data: 2005-07-03 15:07:24
    Od: " s...@g...pl " <s...@g...pl>

    Bardzo dziękuję za odpowiedż. Co do mieszkania, przed ślubem było
    lokatorskie, parę lat po ślubie wykupili to mieszkanie na własność. Ale
    spółdzielnia nie ma uregulowanych spraw dot. gruntu.Statut tego miszkania to
    spółdzielcze lokatorskie własnościowe - chyba tak śmiesznie to brzmi.W tej
    sprawie nie chodzi o mieszkanie jako takie, chodzi o to aby moja mama po
    Jego śmierci nie została z tego mieszkania wyrzucona przez Jego dzieci.Ona
    naprawdę nie ma dokąd wracać. W mieszkaniu od dnia ślubu jest zameldowana.
    mieszkanie jest na Niego. Od momentu wejścia w posiadanie tego mieszkania do
    dnia ślubu On mieszkał w nim sam.Więc radzisz do notariusza? Czy mieszkanie
    jest własnością ich obojga czy tylko Jego? Gdybyś mógł się do tego odnieść...
    Dziękuję
    Pozdr.

  • 4. Data: 2005-07-03 19:14:18
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    s...@g...pl wrote:
> [...]
    > spółdzielcze lokatorskie własnościowe - chyba tak śmiesznie to brzmi.

    za dużo tych przmiotników

    było spółdzielcze lokatorskie, jest spółdzielcze własnościowe.
    taki twór jak lokatorskie własnościowe nie istnieje.

> [...]
    > jest własnością ich obojga czy tylko Jego? Gdybyś mógł się do tego odnieść...

    Mieszkanie wykupione po ślubie jest własnością ich obojga. Po 50%
    W przypadku śmierci jednego z nich te 50% jednej osoby pójdzie do
    podziału. 50% z tych 50% dostanie mama, a resztę dzieci.
    Czyli jego dzieci będą de facto właścicielami 1/4 mieszkania.
    Co absolutnie nie daje im prawa do wyrzucania kogokolwiek z mieszkania.
    Mama może zaproponować, że wykupi od nich te 25% aby być właścicielką
    całości.
    Natomiast żeby nie mieć problemów, a mąż się na to zgadza, to
    najprościej jest napisać testament (on pisze testament) w którym całość
    swojej części zapisuje mamie. Proponuję testament u notariusza, aby nie
    zrobić jakiegoś głupiego błędu, żeby jego dzieci nie próbowały podważać
    testamentu.
    Wówczas mieszkanie, po jego śmierci) będzie w całości własnością mamy,
    a jego dzieciom będzie przysługiwało prawo do zachowku jeśli się o niego
    upomną , czyli 50% tego co dostaliby normalnie. Czyli 12.5% wartości
    mieszkania, ale wówczas mogą się już upominać tylko o pieniądze, a nie o
    mieszkanie.

    Tak samo byłoby z twoją mamą, gdyby ona umarła wcześcniej to 25%
    mieszkania dostaje mąż, a 25% ty.
    Jeśli mama sporządzi testament, w którym całość zapisze tobie to
    będziesz właścicielką 50% mieszkania.

  • 5. Data: 2005-07-11 14:53:44

    Piękne podziękowania ozdabiam szumem Bałtyku, pieknym słoneczkiem i
    ziarenkiem piasku z gdańskiej plaży.
    Pozdrawiam.