  • 1. Data: 2008-10-23 20:01:48
    Temat: prawo autorskie - wykorzystanie fotografii
    Od: "ChOpLaCz" <c...@g...pl>

    Witam,

    W archiwum firmy znalazlem pakiet starych, czarno-bialych fotografii.
    Na zdjeciach sa pracownicy firmy podczas pracy.
    Foty maja sporo lat (trudne do okreslenia - 30, moze 40).
    Nie wiem kogo przedstawiaja, nie znam pochodzenia, nazwisk.

    Obecnie przygotowuje kalendarz firmowy i chcialbym nawiazac
    do tradycji, historii w firmie. Czy moge uzyc tych fotografii bez
    zezwolenia osob na fotach?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-10-23 20:35:28
    Temat: Re: prawo autorskie - wykorzystanie fotografii
    Od: Piotr Ratajczak <r...@g...com>

    On 23 Paź, 22:01, "ChOpLaCz" <c...@g...pl> wrote:
    > Witam,
    . Czy moge uzyc tych fotografii bez
    > zezwolenia osob na fotach?

    Wizerunek jest chroniony do 20 lat po śmierci.

  • 3. Data: 2008-10-24 04:55:11
    Od: "ChOpLaCz" <c...@g...pl>

    Tyle, że ja nie mam bladego pojęcia, czy Ci ludzie
    jeszcze żyją :(

    pozdr

  • 4. Data: 2008-10-24 06:41:41
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 24.10.2008 ChOpLaCz <c...@g...pl> napisał/a:
> [...]

    ...a zdjęcie, jako utwór z reguły do 70 lat po smierci autora.

    > Tyle, że ja nie mam bladego pojęcia, czy Ci ludzie
    > jeszcze żyją :(

    Myślę, że choć tyle pomogłem, że pomniejszyłem nieco wagę powyższego
    dylematu.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2008-10-24 08:15:55
    Od: 4...@g...de

    On 23 Paź, 22:35, Piotr Ratajczak <r...@g...com> wrote:

    > Wizerunek jest chroniony do 20 lat po śmierci.

    A co grozi w przypadku naruszenia?

    Art. 83. KC:
    Do roszczeń w przypadku rozpowszechniania wizerunku osoby na nim
    przedstawionej oraz rozpowszechniania korespondencji bez wymaganego
    zezwolenia osoby, do której została skierowana, stosuje się
    odpowiednio przepis art. 78 ust. 1; roszczeń tych nie można dochodzić
    po upływie dwudziestu lat od śmierci tych osób.

    Art. 78.
    1.56) Twórca, którego autorskie prawa osobiste zostały zagrożone
    cudzym działaniem, może żądać zaniechania tego działania. W razie
    dokonanego naruszenia
    może także żądać, aby osoba, która dopuściła się naruszenia, dopełniła
    czynności potrzebnych do usunięcia jego skutków, w szczególności aby
    złożyła publiczne
    oświadczenie o odpowiedniej treści i formie. Jeżeli naruszenie było
    zawinione, sąd może przyznać twórcy odpowiednią sumę pieniężną tytułem
    zadośćuczynienia
    za doznaną krzywdę lub - na żądanie twórcy - zobowiązać sprawcę, aby
    uiścił odpowiednią sumę pieniężną na wskazany przez twórcę cel
    społeczny.

    Jeśli osoba umrze, a prawo do wizerunku nie podlega dziedziczeniu, to
    kto może żądać zaniechania i komu sąd może przyznać ewentualne
    zadośćuczynienie?

    Czarek

  • 6. Data: 2008-10-24 08:18:20
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Thu, 23 Oct 2008 13:35:28 -0700, Piotr Ratajczak napisał(a):

    > Wizerunek jest chroniony do 20 lat po śmierci.

    ???
    Ochrona wizerunku wygasa w momencie, w którym osoba przestaje być osobą.
    Natomiast nie zmienia to faktu, że rodzinie mogłoby służyć roszczenie o
    naruszenie JEJ dóbr osobistych (chociaż raczej nie w takim przypadku --
    brak bezprawności oraz samego naruszenia tychże).

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 7. Data: 2008-10-24 08:18:56
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 24 Oct 2008 06:55:11 +0200, ChOpLaCz napisał(a):

    > Tyle, że ja nie mam bladego pojęcia, czy Ci ludzie jeszcze żyją

    Nie ma w kadrach żadnych danych tych ludzi? W sensie adresów itd.?

  • 8. Data: 2008-10-24 08:37:31
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Fri, 24 Oct 2008 01:15:55 -0700, 4x5 napisał(a):

    > Jeśli osoba umrze, a prawo do wizerunku nie podlega dziedziczeniu, to
    > kto może żądać zaniechania i komu sąd może przyznać ewentualne
    > zadośćuczynienie?

    Rodzinie, ale nie z art. 81 pr.aut., lecz z art. 23 kc.

  • 9. Data: 2008-10-24 09:11:18
    Od: "ChOpLaCz" <c...@g...pl>

    > Nie ma w kadrach żadnych danych tych ludzi? W
    > sensie adresów itd.?

    Może i są, tego nie wiem, ale jak zidentyfikować
    kogoś z fotki sprzed
    30, 40 lat (zakładając do tego, ze to szeregowy
    pracownik dużej firmy
    np. jeden ze stoczniowców, czy górników) :(

    pozdr

  • 10. Data: 2008-10-24 09:31:12
    Od: "ChOpLaCz" <c...@g...pl>

    Niewykluczone, że rozpętałem zadymę o nic, bo:
    fotki są własnością firmy (wykopane w zakurzonym
    pudle archiwum) do tego są naprawdę stare i nam
    jako pracownikom nie sposób zidentyfikować osób
    na tych fotach.

    Tak więc osoby na zdjęciach najprawdopodobniej
    nie żyją.

    Kalendarz ma formę gadgetu wewnątrzfirmowego,
    czyli będzie służył pracownikom firmy oraz jako
    jakieś tam świąteczne souveniry dla firm
    zewnętrznych,urzędów w obszarze miasta.

    Nie będzie to drukowane na sprzedaż,
    nie będzie to kalendarz tworzony w "celach
    zarobkowych" nie będzie powszechnie dostępny

    Do tego najczęstszą formą dociekania swoich praw
    jest postulat autora fotografii, a bardzo rzadko
    osoby uwiecznionej na fotografii. Zakładam więc,
    że fotki te były robione przez jakiegoś dawnego
    pracownika firmy,który (jeżeli żyje, w co wątpię)
    najprawdopodobniej nigdy takiego kalendarza
    nie zobaczy (bo jak).

    Trudno też spodziewać się ataku niegdysiejszej -
    sprzed 30-40 lat (bez ujmy) "osoby fizycznej /
    pracownika fizycznego".

    Pozostaje jeszcze fakt "udowodnienia" winy.
    W końcu foty były robione w czasach kliszy, itd.
    Właścicielem więc może się okazać tylko właściciel
    "oryginału" (kliszy - a kto trzyma klisze 30 lat i
    jaka klisza poradzi sobie z upływem czas).

    Więc na dobrą sprawę właściciel jedynie odbitki
    (zarówno fotografujący i firma) stoją na jednej
    płaszczyźnie.

    Równie dobrze można powiedzieć, że to ktoś ma
    "naszą" odbitkę.

    Zdaję sobię sprawę, że cały kontekst powyższej
    wypowiedzi generuje posmak "próby oszukania"
    kogoś (właściciela fot czy osób na nich).
    Natomiast nikt nie ma zamiaru kantowania nikogo.
    Nie chciałbym jednak popaść w konflikt z
    kimkolwiek.

    Projekt jest "niekomercyjny". Równie dobrze mogę
    pójść po najmniejszej linii oporu, machnąć logo
    firmy i po temacie.

    W ręce wpadły fajne materiały - szkoda tego.
    Jednak - jak dla mnie - nie ma jak załatwić tematu
    w sposób cywilizowany. Więc co? Wyrzucić fotki
    i odpuścić? Też troszkę chore.

    pozdro