  • 1. Data: 2003-11-21 17:27:25
    Temat: prawo autorskie treści typu "czat"
    Od: "Lingam" <p...@p...onet.pl>

    może ktoś profesjonalnie się wypowiedzic
    w kwestii czy treści rozmów prywatnych
    (często anonimowych) w internecie (czat, komunikatory)
    mogą byc publikowane w formie komercyjnej?

    proszę żeby "domorośli mądrale się nie wymądrzali"
    z góry dzięki

  • 2. Data: 2003-11-21 17:38:26
    Temat: Re: prawo autorskie treści typu "czat"
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "Lingam" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bpli3s$8mv$1@nemesis.news.tpi.pl

    > [...................]
    > proszę żeby "domorośli mądrale się nie wymądrzali"

    *Profesjonalny* mądrala powinien przychodząc
    z prośbą na grupę:
    1. Przywitać się. (wymóg kultury osobistej)
    2. Nie stawiać warunków gdyż to on jest
    * w potrzebie", a nie odwrotnie.
    3. Podpisywać post gdyż anonimowe błazny
    z reguły są ingorowane.
    4. (Poza konkursem) Skonfiguruj czytnik.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    O niektórych mówią, że myślą, a oni się tylko namyślają.

  • 3. Data: 2003-11-22 16:15:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie mam zwyczaju reagować na takie posty, ale ten mnie kw...

    > 1. Przywitać się. (wymóg kultury osobistej)

    Ukłonić się ma, czy co?

    > 2. Nie stawiać warunków gdyż to on jest
    > * w potrzebie", a nie odwrotnie.

    Ale niestety trafiają się tacy mądrzy, co odpisują mało na temat.

    > 3. Podpisywać post gdyż anonimowe błazny
    > z reguły są ignorowane.

    Przyganiał kocioł garnkowi. Wykaż mi różnicę twojego podpisu "Andy_K" czy
    "Andrzej_K." (bo w jednym poście użyłeś dwóch różnych) od jego podpisu
    "Lingam". Doby, jak każdy inny. Ten zarzut, to można by postawić pewnie
    90% grupy. Ilu spośród nas używa po prostu imienia i nazwiska?

    > 4. (Poza konkursem) Skonfiguruj czytnik.

    No to poza konkursem może i ewentualnie było jedyne z sensem, choć mój
    czytnik odczytał jego post poprawnie, a Ty zapomniałeś mu napisać, co Ci
    się w jego konfiguracji nie podoba. Nie twierdzę, że jest idealna, bo mi
    się nie chce sprawdzać i dokąd jestem w stanie odczytać post, to uważam
    wszelkie uwagi za czepialstwo. Jednak stawiając komuś zarzut wypada
    napisać jakieś uzasadnienie.

  • 4. Data: 2003-11-23 06:36:59
    Od: "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:bpohks$9pi$13@news.onet.pl

    > Ukłonić się ma, czy co?

    Pisząc np. "Witam" może się kłaniać jednocześnie,
    ale to już jego wola.

    > Ale niestety trafiają się tacy mądrzy, co odpisują mało na temat.

    Ale niestety niektórzy nie są tacy mądrzy i mogą się
    nie znać na "chat'ach" lub mogą dostać "blokady"
    po przeczytaniu zastrzeżenia o "domorosłych..."

> [...]
    > podpisu "Lingam". Doby, jak każdy inny. Ten zarzut, to można by
    > postawić pewnie 90% grupy. Ilu spośród nas używa po prostu imienia i

    Ech!. Widzę, że jesteś ściśle_jednokierunkowo zaprogramowany.
    Mylisz pojęcia. *Podpis* posta to jest tzw. popularnie "sig" i jego
    miejsce, tak jak każdego podpisu, jest pod treścią którą przecież
    powinieneś podpisać. (oczywiście Ty tego nie robisz :) ) Podpis
    powinien znajdować się pod delimiterem który zezwala na automatyczne
    wycinanie sig'a przy cytowaniu posta gdyż sig'ów się pod żadnym
    pozorem nie cytuje.(ani komentuje - vide Netykieta) "Lingam",
    "Robert Tomasik" czy "Andrzej_K" to nie jest *podpis* , to
    jest nazwa konta w czytniku. Z konta o tej nazwie został wysłany
    post.
    Faktem jest iż *powinno* się podpisywać pełnym imieniem
    i nazwiskiem lecz życie (współżycie?) usenetowe wymusiło
    ukrywanie prawdziwych danych i wystarczy nick.

    > No to poza konkursem może i ewentualnie było jedyne z sensem,

    Jako kulturalny i wykształcony człowiek powinieneś
    zaznaczyć iż jest to *wyłącznie Twoje zdanie*

    > choć mój
    > czytnik odczytał jego post poprawnie,
    > a Ty zapomniałeś mu napisać, co Ci
    > się w jego konfiguracji nie podoba.

    Brak deklaracji kodowania

    > Nie twierdzę, że jest idealna, bo mi
    > się nie chce sprawdzać i dokąd jestem w stanie odczytać post, to uważam
    > wszelkie uwagi za czepialstwo.

    Nie zauważyłem abyś choć słowo powiedział na
    posty w którym były "krzaki" i "kwadraciki".
    np. tu - news:bpjmsn$bso$1@news.onet.pl

    >Jednak stawiając komuś zarzut wypada
    > napisać jakieś uzasadnienie.

    Może mnie jego buta zatkała?. :)

    P.S. Pozostawiaj wrotki to bardzo ułatwia życie.

    --
    Pozdrawiam - Andy_K.
    "Dla komputera nie ma rzeczy niemożliwych z

  • 5. Data: 2003-11-24 21:18:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Sprawę normuje USTAWA z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach
    pokrewnych.

    Art. 1. 1. Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności
    twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci,
    niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
    2. W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:
    1) wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi
    (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy
    komputerowe),
    (...)

    Tak więc w tym wypadku moim zdaniem korespondencja typu CHAT nie podpada
    pod żadną z wymienionych w pkt. 2 kategorii. Ale to wyliczanka przypadków
    szczególnych. Czy można taką korespondencję zaliczyć do rzeczy mogących
    być przedmiotem prawa autorskiego na podstawie pkt. 1, to już silnie
    zależy od jej treści. Jeśli to będzie wiersz, to to moim zdaniem podpada,
    ale jeśli po prostu dyskusja, to już raczej nie.

    Drugi aspekt, to art. 82. "Jeżeli osoba, do której korespondencja jest
    skierowana, nie wyraziła innej woli, rozpowszechnianie korespondencji, w
    okresie dwudziestu lat od jej śmierci, wymaga zezwolenia małżonka, a w
    jego braku kolejno zstępnych, rodziców lub rodzeństwa."

    No ale charakter korespondencji w CHAT-cie jest taki, że ta korespondencja
    jest w zasadzie rozpowszechniona przez samego nadawcę, więc moim zdaniem
    stosując ten sposób przesyłania korespondencji daje on mimowolnie
    przyzwolenie na rozpowszechnianie. W sumie każdy jest odbiorcą tej
    informacji, tak więc każdy może wejść w jego prawa i wyrazić zgodę na
    rozpowszechnienie. konsekwencją tego rozumowania jest konkluzja, że i ty
    jako adresat tych wiadomości możesz sam sobie wyrazić zgodę na publikację.

    Reasumując uważam, że o ile treść korespondencji nie podpadnie pod art.
    1.2.1, to jej rozpowszechnianie jest dozwolone w dowolny sposób. Gdyby
    podpadło to ewentualnie pozostaje ostatnia szansa polegająca na
    skorzystaniu z treści art. 25.1 ustawy. Tyle tylko, że w tym miejscu mówi
    się o rozpowszechnianiu w "prasie, radiu i telewizji". O internecie nie ma
    mowy. Ale można by ewentualnie usiłować przekonać sąd, że internet stał
    się takim samym medium, jak prasa czy telewizja. Gdyby uczynić takie
    założenie, no to można by cytować to jako "aktualne wypowiedzi". Ale to
    już jest trochę naciąganie prawa i niczym nie zaręczę, że jakby co, to sąd
    się da przekonać do mojego poglądu.