  • 1. Data: 2002-04-26 06:52:17
    Temat: prawo autorskie
    Od: Andrzej Kasperek <a...@w...pl>

    Witam ....
    po raz pierwszy na grupie

    z góry przepraszam wszystkich - jesli za chwile zadane
    przeze mnie pytania powtarzają się średnio raz na miesiąc

    pytania są konkretne

    do swojej strony domowej, ściągnąłem zdjęcia
    z innej www, oczywiscie zaznaczyłem iż autorem
    zdjecia jest <tu imie i nazwisko> i zdjęcia pochodzą
    z <tu link do www>
    autora o tym fakcie nie poinformowałem

    czy złamałem prawo autorskie ?

    inne podobne pytanie
    przepisałem trochę tekstu z ksiażki i trochę zeskanowałem
    oczywiscie zaznaczyłem iż "wszystkie te materiały pochodzą
    z 'takiej' i takiej ksiazki, 'takiego' i takiego autora"

    czy złamałem prawo autorskie ?

    dziekuje
    i prosze o wyrozumiałosć

    A.

  • 2. Data: 2002-04-26 09:48:56
    Temat: Re: prawo autorskie
    Od: Romek Bieda <r...@i...pl>

    On Fri, 26 Apr 2002 08:52:17 +0200, Andrzej Kasperek <a...@w...pl>
    wrote:

    >Witam ....
    >po raz pierwszy na grupie
    >
    >z góry przepraszam wszystkich - jesli za chwile zadane

    By?y zadawane i to wielokrotnie
    >przeze mnie pytania powtarzaj? si? ?rednio raz na miesi?c
    >
    >do swojej strony domowej, ?ci?gn??em zdj?cia
    >z innej www, oczywiscie zaznaczy?em i? autorem
    >zdjecia jest <tu imie i nazwisko> i zdj?cia pochodz?
    >z <tu link do www>
    >autora o tym fakcie nie poinformowa?em
    >
    >czy z?ama?em prawo autorskie ?
    Najprawdopodobniej zlama?es. Chyba ze od œmierci twórcy mine?o 70 lat
    lub korzystasz ze zdjecia w ramach dozwolonego u?ytko publicznego, w
    gr? moze wchodziae prawo cytatu lub przedruku.
    .

    >inne podobne pytanie
    >przepisa?em troch? tekstu z ksia?ki i troch? zeskanowa?em
    >oczywiscie zaznaczy?em i? "wszystkie te materia?y pochodz?
    >z 'takiej' i takiej ksiazki, 'takiego' i takiego autora"
    Odpowiedz dokl?dnie taka sam aja powyzej..
    Nie ma znaczenia czy to zdjecia czy ksiazka.
    Podpisujac autora nie naruszy?es jego posobistych praw autorskich.
    Ale s? jeszcze mjatkowe pawa autorskie.
    Musisz zatem nabyae te prawa lub uzyskaae licencje.
    Oczywiœcie zawsze mo?esz korzystac z utworu w ramach prawa cytatu (
    zarównoa ze zdjecia jak i ksiazki) ale ustawa przewuduje kiedy i na
    jakich zasadach mozna z tego prawa korzystac. Przedewsystkim takie
    korzystanie nie moze naruszac narmalnego korzystania z utworu. Nie
    moze zmierzac "zast?pienia" koniecznosci zaznajomienia sie z
    orgina?em. Mówiac inaczej nie moze naruszac interesów twórcy. Ponadto
    dozwolona jest t okreslonym celu , ustawa wymienia jaki cel powinien
    przeœwiecaae cytatowi - cel nauczania , analizy krytycznej, prawa
    goatuynku twórczoœci.
    A zatm jezeli przepiszesz kawa?ek ksi?zki lub dazsz skan i dalej
    analizujesz, krytykujesz cytowany fragment to wszystko jes tok.
    ANAtomiast jak robisz stronke o hodowli byd?? i zeskanujesz 20 stron z
    podrecznika , wsadzisz to jako odrebny dzia? pt. krowa :) to jest to
    ewidentne z?amanie ustawy. Przyk?ad ten pochodzi z niniejszej grupy
    dyskusyjnej. Pewna firma u?atwi?a sobie prace, skanujac ksiazke
    pracwownik naukowego jednej z szkó? wy?szych.
    Pozdrawiam
    Romek
    www.prawnik.net.pl

  • 3. Data: 2002-04-26 14:45:56
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Fri, 26 Apr 2002, Andrzej Kasperek wrote:

    > do swojej strony domowej, ściągnąłem zdjęcia
    > z innej www, oczywiscie zaznaczyłem iż autorem
    > zdjecia jest <tu imie i nazwisko> i zdjęcia pochodzą
> [...]

    To zależy w jakim celu zacytowałeś. Poczytaj art. 29 Ustawy.

    Jw.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)