  • 1. Data: 2002-04-26 05:11:32
    Temat: mandaty za nadmierna predkosc do kosza?
    Od: "team2k" <t...@g...pl>

    jak wyglada sprawa mandatow np za nadmierna predkosc? czy sa sciagane??? mam
    na koncie 2 szt. za 500 (juz ponad rok) i 80 zl (pol roku). znajomi mowia
    zeby sie nie przejmowac bo komornik do mnie i takl nie trafi, no ale...
    prosze o zetelna informacje:)

    mateusz

  • 2. Data: 2002-04-26 05:20:17
    Temat: Re: mandaty za nadmierna predkosc do kosza?
    Od: "GreGG" <g...@s...uci.agh.edu.pl>

    Użytkownik "team2k" <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na koncie 2 szt. za 500 (juz ponad rok) i 80 zl (pol roku). znajomi mowia
    > zeby sie nie przejmowac bo komornik do mnie i takl nie trafi, no ale...

    Sa sciagane przez komornikow skarbowych - trafiaja i po poltora i po dwoch
    latach.
    Ale pociesz sie, nie ma od mandatow odsetek, wiec zaplacisz o ok. 5 zl na
    mandacie wiecej.
    Kiedys jak byla wieksza inflacja to to mialo sens, dzis raczej mniejszy...

    Pozdr,

    GreGG

  • 3. Data: 2002-04-30 13:24:26
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 26 Apr 2002 07:11:32 +0200), "team2k"
    <t...@g...pl> był(a) napisał(a):

> [...]
    >na koncie 2 szt. za 500 (juz ponad rok) i 80 zl (pol roku). znajomi mowia
    >zeby sie nie przejmowac bo komornik do mnie i takl nie trafi, no ale...

    Komornik trafi. Mandat nie zapłacony jest przekazywany do US i
    zostanie Ci odjęty od zwrotu podatku (o ile masz takowy) lub
    zostaniesz nawiedzony przez przedstawiciela US.

    --
    Jego Eminencja Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 4. Data: 2002-05-01 07:13:39
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    Jego Eminencja Tristan <s...@p...onet.pl> napisał:

    >Mandat nie zapłacony jest przekazywany do US i zostanie
    >Ci odjęty od zwrotu podatku (o ile masz takowy) lub
    >zostaniesz nawiedzony przez przedstawiciela US.
    Mandat NIE jest podatkiem i NIE moze byc z naleznosci podatkowych
    potracany. US nie maja podstaw prawnych do takiego dzialania. Podatnik
    moze zazadac zwrotu wraz z odsetkami nieprawanie potraconej kwoty.

    Artur Golański

  • 5. Data: 2002-05-01 20:32:58
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Wed, 01 May 2002 07:13:39 GMT), A...@k...net.pl
    (Artur Golański) był(a) napisał(a):

    >Mandat NIE jest podatkiem i NIE moze byc z naleznosci podatkowych
    >potracany. US nie maja podstaw prawnych do takiego dzialania. Podatnik
    >moze zazadac zwrotu wraz z odsetkami nieprawanie potraconej kwoty.

    Nie jestem przekonany. US jest organem państwowym mającym za zadanie
    wyegzekwować należności obywatel => państwo. Tak więc jeżeli jesteś
    winny państwu X zł to nic dziwnego, że o te X zmniejszają Ci
    należności państwo => obywatel.

    Jak prowadzisz DG i jesteś winny firmie Kowalski i s-ka 100zł, ale oni
    są Tobie winni 30zł, to normalne, że oddasz im tylko 70zł, odliczając
    sobie ich dług, choć nie ma on nic wspólnego z Twoim zobowiązaniem.

  • 6. Data: 2002-05-02 08:35:57
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Artur Golański" <A...@k...net.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    Podatnik
    > moze zazadac zwrotu wraz z odsetkami nieprawanie potraconej kwoty.

    Mylisz się, bądź mylisz mandat np. z opłatą za przejazd bez ważnego
    biletu. To drugie rzeczywiście nie podlega potrąceniu, mandat
    natomiast jest Twoim zobowiązaniem wobec Skarbu Państwa i może zostać
    zaspokojony z wierzytelności Skarbu wobec Ciebie (nadpłata podatku).

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 7. Data: 2002-05-02 18:26:21
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    =?iso-8859-2?Q?Stanis=B3aw_Pikul?= <k...@w...pl> napisał:

    >Mylisz się, bądź mylisz mandat np. z opłatą za przejazd bez ważnego
    Cytat z Gazety Prawnej: "W myśl art. 75 Ordynacji podatkowej nadpłaty
    podlegają zaliczeniu na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań
    podatkowych, a w razie ich braku zwrotowi z urzędu [..]
    Analizując dalej przepisy Ordynacji, można stwierdzić, iż, owszem,
    przepisy tej ustawy stosuje się również do niepodatkowych należności
    budżetowych państwa oraz jednostki samorządu terytorialnego, ale do
    których ustalenia bądź określenia uprawnione są organy podatkowe. Z
    definicji organów podatkowych jasno wynika, że organem takim z całą
    pewnością NIE jest policja ani też straż miejska. Organem podatkowym w
    jednostkach samorządowych jest np. burmistrz, marszałek województwa.

    Istnieją zatem poważne wątpliwości co do podstaw prawnych ściągania
    niezapłaconych przez podatnika kar i mandatów z nadpłat. Potwierdza je
    prof. dr hab. Ryszard Mastalski z Uniwersytetu Wrocławskiego.
    Stwierdza on, iż nie ma podstawy prawnej do kompensowania nadpłat z
    wierzytelnościami wynikającymi z omawianych tytułów wykonawczych.
    Ponadto, jak stwierdza profesor, mandaty mają charakter karny, a
    podatki z założenia przecież karą nie są. [..]
    Jak stwierdził kierownik działu egzekucyjnego jednego z urzędów
    skarbowych, on sam ma poważne wątpliwości, czy postępowanie to jest
    zgodne z prawem i czy nie posypie się lawina skarg podatników na takie
    rozliczenie nadpłat. " Wiesława Moczydłowska (G.P.)

    Na przyszlosc badz laskaw dobierac slowa (np. napisz, iż "Twoim
    zdaniem...." zamiast 'mylisz sie' , bo... mozesz sam wyjsc na ..... !)

    Artur Golański

  • 8. Data: 2002-05-02 18:58:23
    Od: "KS" <d...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Na przyszlosc badz laskaw dobierac slowa (np. napisz, iż "Twoim
    > zdaniem...." zamiast 'mylisz sie' , bo... mozesz sam wyjsc na ..... !)

    [KS]
    Ja tylko dodam, że organ egzekucyjny może zająć wierzytelność
    podatnika z tytuły nadpłaty podatku. W takim przypadku urząd
    skarbowy przeleje nadpłatę na konto egzekutora. Procedura
    inna ale skutek podobny.
    KS&

  • 9. Data: 2002-05-03 09:50:09
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "KS" <d...@p...onet.pl> napisał:

    >organ egzekucyjny może zająć wierzytelność podatnika
    1. a czy tym organem jest takze komornik skarbowy 9bo o nim mowa), a
    nie wylacznie sadowy ?
    2. podatnik w tym przypadku jest dluznikiem, a nie wierzycielem.

    >z tytuły nadpłaty podatku.
    W mysl art. 75 Ordynacji podatkowej nadpłaty podlegaja zaliczeniu na
    poczet zaległych oraz bieżacych zobowiazań podatkowych, a w razie ich
    braku zwrotowi z urzędu, chyba że podatnik złoży wniosek o zaliczenie
    nadpłaty na poczet przyszłych zobowiazań podatkowych. Nie ulega
    watpliwosci, że sposób rozliczenia nadpłaty jest jasno okreslony i nie
    ma w nim mozliwosci przekazywania gdzie indzej.

    >W takim przypadku urząd skarbowy przeleje nadpłatę na konto egzekutora.
    W przypadku komornika sadowego musi on:
    1. miec wyrok
    2. wierzyciel musi wiedziec o nadplacie i ja wskazac komornikowi
    3. nie jestem pewien, czy prawnie w ogole moze je zajac.

    P.S. Na przyszlosc nie cytuj calego postu - tnij smielej, szanuj
    czytelnikow (to z Netykiety)

    Artur Golański

  • 10. Data: 2002-05-03 14:45:17
    Od: "KS" <d...@f...onet.pl>

    "Artur Golański" napisał:
    |organ egzekucyjny może zająć wierzytelność podatnika
    | 1. a czy tym organem jest takze komornik skarbowy 9bo o nim mowa), a
    | nie wylacznie sadowy ?
    [KS]
    Organem egzekucyujnym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego. W jego
    imieniu czynności egzekucyjne wykonują poborcy skarbowi.

    | 2. podatnik w tym przypadku jest dluznikiem, a nie wierzycielem.
    [KS]
    W omawianym przypadku podatnik jest
    - wierzycielem urzędu skarbowego z tytułu nadpłaty podatku
    (to urząd skarbowy jest winien podanikowi pieniądze)
    - i jednocześnie dłużnikiem budżetu państwa (jednostki samorządu
    terytorialnego) z tytułu niezapłaconego mandatu.

    Ściąganie grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego
    nastęuje w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w
    administracji. Tytuł wykonawczy wystawiany jest przez wierzy-
    ciela, tj. np. Urząd Wojewódzki. Tytuł ten trafia do organu
    egzekucyjnego - tj. Naczelnika Urzędu Skarbowego. Ten
    działając przez swoich pracowniów - poborców skarbowych -
    zajmuje prawo majątkowe podatnika, tj. nadpłatę podatku.
    Urząd Skarbowy dokonuje zwrotu nadpłaty podatku
    na ręce organu egzekucyjnego zwalniając się z długu wobec
    podatnika.

    | P.S. Na przyszlosc nie cytuj calego postu - tnij smielej, szanuj
    | czytelnikow (to z Netykiety)
    [KS]
    Oczywiście.

    Krzysztof Sołtysik