  • 1. Data: 2002-04-26 00:13:58
    Temat: Tytuł wł. w małżeństwie?
    Od: "Mariusz W" <m...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczów.
    Czy prawdą jest ,iż po pięciu latach małżeństwa mającego wspólnotę majątkową
    tytuł własności do nieruchomości nabytej przed ślubem przechodzi na
    współmałżonka?
    Czy potpisanie intercyzy jest możliwe w dowolnym okresie trwania małżeństwa.
    Serdecznie dziękuję za informację.

  • 2. Data: 2002-04-26 10:27:30
    Temat: Re: Tytuł wł. w małżeństwie?
    Od: "Szymon Kobyłt" <m...@N...poczta.gazeta.pl>

    Pozdrawiam i informuję :-)

    W kwestii skladników majątku odrębnego małżonków, nie ma znaczenia ile lat
    istnieje między małżonkami wpólność majątkowa. Kwestia zasiedzenia
    współwłasności (postan. SN 1972.01.05, Lex nr 7047) jest możliwa na wnosek
    zainteresowanego postanowieniem sądu jeżeli minie 20 lat korzystania przez
    wnioskodawcę jak właściciel w dobrej wierze (bez świadomości że jest inny
    właściciel) lub 30 latach w złej wierze (tzn ze świadmością że nie jest się
    właścicielem), ale w przypadku wspólnosci małżeńskiej taka sytuacja nie jest
    moim zdaniem w praktyce możliwa (tym bardziej jeżeli w księdze wieczystej
    jest wpisany jeden z małżonków). Na pewno nie ma mowy o jakimś automatyzmie w
    nabywaniu własnosci po 5 latach przez małżonka.
    Dla uzupelnienia zamieszczam Atr 33 Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego

    Art. 33. Odrębny majątek każdego z małżonków stanowią:
    1) przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności
    ustawowej;
    2) przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub
    darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił;
    3) przedmioty majątkowe nabyte ze środków uzyskanych w zamian za
    przedmioty wymienione w dwóch punktach poprzedzających;
    4) przedmioty majątkowe służące wyłącznie do zaspokajania
    osobistych potrzeb jednego z małżonków;
    5) przedmioty majątkowe służące do wykonywania zawodu, jeżeli
    zostały nabyte ze środków należących do odrębnego majątku małżonka
    wykonywającego ten zawód; nie dotyczy to jednak przedmiotów służących do
    prowadzenia gospodarstwa rolnego lub przedsiębiorstwa;
    6) prawa niezbywalne;
    7) przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie
    ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za
    doznaną krzywdę; nie dotyczy to jednak renty należnej poszkodowanemu
    małżonkowi z powodu całkowitej lub częściowej utraty zdolności do pracy
    zarobkowej albo z powodu zwiększenia się jego potrzeb lub zmniejszenia
    widoków powodzenia na przyszłość;
    8) wierzytelności o wynagrodzenie za pracę lub za inne usługi
    świadczone osobiście przez jednego z małżonków;
    9) przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste
    osiągnięcia jednego z małżonków;
    10) prawa autorskie twórcy, prawa twórcy wynalazku, wzoru lub
    projektu racjonalizatorskiego.

    Co do drugiego pytania to odpowiedż zawiera artykuł 47 KROiOp.

    Art. 47. § 1. Małżonkowie mogą przez umowę wspólność ustawową rozszerzyć,
    ograniczyć lub wyłączyć. Umowa powinna być zawarta w formie aktu
    notarialnego. Można ją zawrzeć także przed zawarciem małżeństwa.
    § 2. Małżonkowie mogą powoływać się względem osób trzecich na rozszerzenie,
    ograniczenie lub wyłączenie wspólności tylko wtedy, gdy zawarcie przez nich
    umowy majątkowej oraz jej rodzaj były tym osobom wiadome.

    Konieczna jest więc zgodna wola stron do zawarcia umowy. Zawarcie umowy
    wywołuje skutki od momentu zawarcia, nie dokonuje np. przywrócenia pełnej
    własności rzeczy kupionej z pensji jedneg z małżonków przed zawarciem
    intercyzy. W wyjątkowych wypadkach mozliwe jest zniesienie wspólnosci
    majątkowej przez sąd..ale to początek innej opowiesci ;-)

  • 3. Data: 2002-04-26 14:42:18
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Fri, 26 Apr 2002, Mariusz W wrote:

    > Czy prawdą jest ,iż po pięciu latach małżeństwa mającego wspólnotę majątkową
    > tytuł własności do nieruchomości nabytej przed ślubem przechodzi na
    > współmałżonka?

    Nie. Kolejny mit?

    > Czy potpisanie intercyzy jest możliwe w dowolnym okresie trwania małżeństwa.

    Tak.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 4. Data: 2002-04-29 10:29:30
    Od: Janusz_K <J...@u...bielsko.pl>

    Witam
    Jestem tu nowy, niestety zaglądam do was w potrzebie po śmierci żony
    (nowotwór),
    i w związku z tym mam pytanie:

> [...]
    >
    > Art. 33. Odrębny majątek każdego z małżonków stanowią:
    > 1) przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności
    Dotyczy to tego punktu, żona była właścicielką lokalu w budynku i połowy
    budynku, teraz dziedziczę
    ja i jej siostra po połowie (testamentu nie było), czy majątek odrębny
    żony też dziedziczę? czy tylko dorobek małżeństwa?

    --
    Pozdr.

    Janusz