  • 1. Data: 2005-05-18 18:56:38
    Temat: prawa autorskie przy ręcznym przerysowaniu zdjęcia
    Od: projekt22 <p...@g...pl>

    mam zlecenie na wykonanie rysunku (odręcznej grafiki) ze znanego zdjęcia
    jak jest w takim przypadku z prawami autorskimi?
    - czy to jest powielanie zdjęcia?
    - czy popełniam czyn niedozwolony?
    - czy zmiany w kompozycji i szczegółach nie powodują że staje się ono
    oryginalnym autorskim dziełem?
    czy ktoś miał złe doświadczenia w podobnych sprawach?
    dzięki za wszelkie informacje

  • 2. Data: 2005-05-18 19:19:43
    Od: MiKey <u...@u...post.pl>

    projekt22 napisał(a):
> [...]
    > oryginalnym autorskim dziełem?
    > czy ktoś miał złe doświadczenia w podobnych sprawach?

    Przecież zmiana (techniki, układu, wymowy, etc.) oraz tworzenie
    nieautomatyczne (nie powielanie) powoduje, że tworzysz coś innego w
    nawiązaniu do pierwowzoru. Na tym poniekąd opiera się sztuka - na
    ustosunkowaniu się do poprzedników.

    W ten sposób są tworzone parodie ale i zapożyczenia. Kwestie sporne
    może ustalić tylko sąd. :) Duże znaczenie będzie miał zapewne cel -
    komercyjny komplikuje sprawę. Artystyczny (np. jeden egzemplarz)
    powoduje, że sprawa raczej jest czysta prawnie, całkowicie legalna.

    Jeśli w ogóle pomogłem, to się cieszę. :)

    --
    pzdr
    Michał Kordulewski GG: 5115

  • 3. Data: 2005-05-18 19:32:13
    Od: projekt22 <p...@g...pl>

    MiKey napisał(a):
    Duże znaczenie będzie miał zapewne cel -
    > komercyjny komplikuje sprawę.

    no właśnie - nie podałem, że to w celach komercyjnych

    a jak to komplikuje...

  • 4. Data: 2005-05-18 19:32:49
    Od: projekt22 <p...@g...pl>

  • 5. Data: 2005-05-18 19:33:22
    Od: projekt22 <p...@g...pl>

  • 6. Data: 2005-05-18 22:15:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <d6g355$4vu$1@inews.gazeta.pl>, projekt22 wrote:
    > mam zlecenie na wykonanie rysunku (odręcznej grafiki) ze znanego zdjęcia
    > jak jest w takim przypadku z prawami autorskimi?
    > - czy to jest powielanie zdjęcia?

    Nie. To jest jego opracowanie.

    > - czy popełniam czyn niedozwolony?

    Przerysowując - nie.

    > - czy zmiany w kompozycji i szczegółach nie powodują że staje się ono
    > oryginalnym autorskim dziełem?

    Tak, nawet jeśli nie zmienisz kompozycji.
    Z tym, że jeśli chcesz swoje opracowanie opublikować to musisz mieć zgodę
    autora utworu wyjściowego, chyba że ów utwór już nie jest chroniony prawem
    autorskim np. jest to fotografia której autor zmarł ponad 70 lat temu.

    (podstawa - art. 2. Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i
    prawach pokrewnych). Wygooglaj sobie.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2005-05-20 22:28:35
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    projekt22 <p...@g...pl> writes:

    > MiKey napisał(a):
    > Duże znaczenie będzie miał zapewne cel -
    >
    > no właśnie - nie podałem, że to w celach komercyjnych
    >
    > a jak to komplikuje...

    Z punktu widzenia etyki, powinieneś się skontaktować z autorem
    oryginału :)

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl