  • 11. Data: 2007-05-17 11:14:27
    Temat: Re: prawa autorskie a tlumaczenie dialogow
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 17-05-2007 o 13:04:02 Olgierd <n...@o...com>
    napisał(a):

    > "Korzystać z już rozpowszechnionych". Logika się kłania ;-)

    Korzystanie z utworu polega na jego tlumaczeniu. W ten sposob film z
    lektorem mozna przystosowac dla osob nieslyszacych. Utwory te staja sie
    rozpowszechnione z chwila wejscia filmu na rynek. Nie koniecznie musi to
    byc tlumaczenie napisow. Moze to byc tlumaczenie listy dialogowej :)

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 12. Data: 2007-05-17 11:29:45
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 17-05-2007 o 13:10:41 Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>
    napisał(a):

    > Śliska sprawa, gdyż:
    > * utworem "już rozpowszechnionym" jest oryginał, nie tłumaczenie

    Tlumaczenie moze byc potraktowane jako forma korzystania z utworu.

    > * brak znajomości języka oryginału nie jest upośledzeniem

    Spora czesc osob starszych ma problemy ze sluchem. Nie sadze, zeby
    ktorykolwiek z nich znal wiecej niz 20 jezykow i umial czytac z ruchu
    warg. Ja bym to porownal do obslugi windy w metrze. Na scianie windy mamy
    200 przyciskow i na kazdym podpis jego funkcji... po wietnamsku. I niech
    sie teraz osoba na wozku meczy, mogla przeciez sie uczyc ichniejszego
    jezyka.

    Nie kazdy film dostarczany jest z napisami. Bywa z lektorem, z
    dubbingiem... albo w oryginale.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 13. Data: 2007-05-17 11:31:46
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Olgierd napisał(a):

    > "Korzystać z już rozpowszechnionych". Logika się kłania ;-)

    No ba: zgodnie z tą logiką Jaska wystawianie samego filmu w sieci moglo
    by byc uznane za dzialanie dla dobra osób niepełnosprawnych ruchowo,
    którzy nie mogą wybrać się do kina lub do sklepu po DVD.

    ;)

    R.

  • 14. Data: 2007-05-17 11:31:50
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 17-05-2007 o 13:07:23 Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    napisał(a):

    > Problem w tym, że nie tylko i zapewne brak bezpośredniego związku tych
    > tłumaczeń z ww. grupą odbiorców.

    Po ostatnich aferach zwiazanych z napisami do filmow, tworcy portali o tej
    tematyce sie wycwanili i reklamuja swoje serwisy wlasnie w ten sposob.
    Wlasciwie, szczytny cel - ulatwianie zycia osobom niepelnosprawnym.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 15. Data: 2007-05-17 11:32:07
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Thu, 17 May 2007 13:29:45 +0200, Jasko Bartnik napisał(a):

    > Tlumaczenie moze byc potraktowane jako forma korzystania z utworu.

    No właśnie, że "niebardzo", a przynajmniej nie w tym przypadku. Pamiętaj
    też bowiem o art. 35 p.a.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl || http://olgierd.wordpress.com

  • 16. Data: 2007-05-17 11:43:14
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Thu, 17 May 2007 13:31:46 +0200, Robert Osowiecki napisał(a):

    > No ba: zgodnie z tą logiką Jaska wystawianie samego filmu w sieci moglo
    > by byc uznane za dzialanie dla dobra osób niepełnosprawnych ruchowo,
    > którzy nie mogą wybrać się do kina lub do sklepu po DVD.

    Oczywiście, że tak ;-)

  • 17. Data: 2007-05-17 12:40:20
    Od: "Tiber" <p...@p...onet.pl>

    In news:op.tsgvutimrgp2nr@sempron,
    Jasko Bartnik <a...@s...nadole> typed:

    > No to zle osoby zatrzymali. Tlumaczenie dialogow filmowych i
    > upublicznianie ich jest dozwolone.

    Zasadniczo celem nie byli tłumacze, ale admini serwisu. Tłumaczami byli
    przy okazji.

    --
    tbr

  • 18. Data: 2007-05-17 12:42:40
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 17-05-2007 o 13:31:46 Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>
    napisał(a):

    > No ba: zgodnie z tą logiką Jaska wystawianie samego filmu w sieci moglo
    > by byc uznane za dzialanie dla dobra osób niepełnosprawnych ruchowo,
    > którzy nie mogą wybrać się do kina lub do sklepu po DVD.

    Spora czesc kin jest przystosowana dla potrzeb niepelnosprawnych ruchowo.
    DVD mozna spokojnie zamowic telefonicznie. Jest tylko roznica pomiedzy
    tlumaczeniem filmu a udostepnianiem go (czy nawet samych napisow).

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 19. Data: 2007-05-17 12:47:11
    Od: Olgierd <n...@o...com>

    Dnia Thu, 17 May 2007 14:42:40 +0200, Jasko Bartnik napisał(a):

> [...]
    > ruchowo. DVD mozna spokojnie zamowic telefonicznie. Jest tylko roznica
    > pomiedzy tlumaczeniem filmu a udostepnianiem go (czy nawet samych

    No i o tę właśnie różnicę chodzi.
    BTW nie wiem jaka jest zależność pomiędzy 3. zdaniem a poprzednimi?

  • 20. Data: 2007-05-17 12:48:14
    Od: Paweł <b...@m...com>

    > no wlasnie przeczytalem ten oto artykul
    > http://wiadomosci.onet.pl/1537181,11,item.html
    > w skrocie ze zatrzymali grupe osob zajmujaca sie tlumaczeniem dialogow
    > filmowych i zamieszczaniem ich w necie i ze grozi im za to do 2 lat
    > nie do konca rozumiem, czy to oznacza ze nawet sam dialog filmowy podlega
    > prawu autorskiemu i zakazie publikacji nawet tlumaczenia?

    To trochę przypomina historię z "hakerem" z Kielc, który kliknął i ściągnął
    z internetu teledysk. Niemcy donieśli, a polska policja się wykazała. Było
    wiele szumu, ale już nikt potem nie sprostował, że właściwie człowiekowi nie
    da się zgodnie z polskim prawem postawić żadnych zarzutów.

    --
    Paweł