  • 1. Data: 2003-08-07 11:32:58
    Temat: pracownik i wspolpraca z inna firma
    Od: "Bogart" <k...@g...com.pl>

    czy w kodeksie pracy albo jakims innym dokumencie
    jest zapis, ze pracownik pracujacy na etat w jednej firmie
    nie moze pracowac czy wspolpracowac z inna w tej samej branzy?

  • 2. Data: 2003-08-07 11:48:17
    Temat: Re: pracownik i wspolpraca z inna firma
    Od: "beny76" <b...@w...pl>

    Ano jest takie cos w prawie pracy, jak zakaz konkurencji.

    Kodeks pracy Dz.U.1998.21.94 Rozdział IIa Zakaz konkurencji

    Art. 1011. § 1. W zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może
    prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć
    pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu
    prowadzącego taką działalność (zakaz konkurencji).

    § 2. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika
    zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika
    wyrównania tej szkody na zasadach określonych w przepisach rozdziału I w
    dziale piątym.

    Art. 1012. § 1. Przepis art. 101[1] § 1 stosuje się odpowiednio, gdy
    pracodawca i pracownik mający dostęp do szczególnie ważnych informacji,
    których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę, zawierają umowę o
    zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W umowie określa się także
    okres obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość odszkodowania należnego
    pracownikowi od pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów § 2 i 3.

    § 2. Zakaz konkurencji, o którym mowa w § 1, przestaje obowiązywać przed
    upływem terminu, na jaki została zawarta umowa przewidziana w tym przepisie,
    w razie ustania przyczyn uzasadniających taki zakaz lub niewywiązywania się
    pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania.

    § 3. Odszkodowanie, o którym mowa w § 1, nie może być niższe od 25%
    wynagrodzenia otrzymanego przez pracownika przed ustaniem stosunku pracy
    przez okres odpowiadający okresowi obowiązywania zakazu konkurencji;
    odszkodowanie może być wypłacane w miesięcznych ratach. W razie sporu o
    odszkodowaniu orzeka sąd pracy.

    Art. 1013. Umowy, o których mowa w art. 101[1] § 1 i w art. 101[2] § 1,
    wymagają pod rygorem nieważności formy pisemnej.

    Art. 1014. Przepisy rozdziału nie naruszają zakazu konkurencji
    przewidzianego w odrębnych przepisach.
    ----
    I wzor umowy jaki powinien pracodawca zawrzec z pracownikiem::

    Umowa o zakazie konkurencji w trakcie trwania stosunku pracy

    Zawarta w dniu .............. r. w
    ..... pomiędzy:
    ....................................... reprezentowanym przez
    ..................................., zwanym dalej Pracodawcą, a
    ......................................., zwanym dalej Pracownikiem.

    § 1

    Pracownik zobowiązuje się, że w trakcie trwania stosunku pracy łączącego go
    z Pracodawcą nie podejmie działalności konkurencyjnej w stosunku do
    Pracodawcy (zakaz konkurencji).

    § 2

    Podjęciem działalności konkurencyjnej w rozumieniu § 1 jest w szczególności:

    a) prowadzenie konkurencyjnej względem Pracodawcy działalności gospodarczej
    jako przedsiębiorca,

    b) zatrudnienie na podstawie stosunku pracy lub stosunku cywilnoprawnego
    (umowa o dzieło, zlecenia itp.) u przedsiębiorcy prowadzącego konkurencyjną
    względem Pracodawcy działalność gospodarczą;

    c) uczestnictwo jako wspólnik w spółce osobowej prowadzącej konkurencyjną
    względem Pracodawcy działalność gospodarczą;

    d) pełnienie funkcji członka władz spółki kapitałowej prowadzącej
    konkurencyjną względem Pracodawcy działalność gospodarczą;

    § 3

    Jako konkurencyjną względem Pracodawcy działalność gospodarczą rozumie się
    wszelką działalność gospodarczą obejmującą którykolwiek z rodzajów
    działalności gospodarczej stanowiących przedmiot działalności gospodarczej
    wykonywanej przez Pracodawcę.

    § 4

    Zmiany i uzupełnienia umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.

    § 5

    Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej
    ze stron.

    Pracodawca
    Pracownik

    .................... ...................

  • 3. Data: 2003-08-08 10:48:51
    Temat: Odp: pracownik i wspolpraca z inna firma
    Od: "news.onet.pl" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    > wymagają pod rygorem nieważności formy pisemnej.
    >
    > Art. 1014. Przepisy rozdziału nie naruszają zakazu konkurencji

    prawda to tylko, że kodeks pracy liczy sobie 304 artykuły( no troszkę
    więcej), dla niewtajemniczonych należy wyjaśnić: że cytowany przez kolegą
    art. 1011 to po prostu art. 101 ze znaczkiem w indeksie górnym 1, itd :))
    bo zadziwiła mnie ta numeracja dochodząca do 1014 artykłów:))
    -Renata.