  • 1. Data: 2005-04-16 20:08:39
    Temat: praca dyplomowa i prawa autorskie
    Od: "Sate" <s...@o...pl>

    Witam.

    Proszę sobie wyobrazić taka sytuacje. Pewien student nazwijmy go X stracił
    mase czasu na pisanie pracy magisterskiej. Po obronie, wie ze tak naprawdę to
    te wszystkie godziny spędzone w czytelniach pojda na marne. No bo kto to
    będzie czytal. Oczywiście oprocz promotora. On musi:-).
    Wiec teraz już mgr.X przekazuje prace wraz z prawami autorskimi studentowi Y
    do dowolnego wykorzystania. Oczywiście zrzeka się wszystkich praw do tej pracy.

    Student Y podpisuje prace własnym nazwiskiem, nanosi niewielkie poprawki
    (ok.5%) oddaje na uczelni i Zonk. Praca zostaje sprawdzona programem
    antyplagiatowym i zaczynają się problemy.

    Teraz pytanie &#8211; czy postępowanie X i Y jest niezgodne z prawem czy tylko
    nieetyczne ?

    Jeśli jest niezgodne z prawem to dlaczego i jakie groza konsekwencje dla X iY ?

    Moim skromnym zdaniem takie działanie nie posiada cech przestępstwa. Przede
    wszystkim nikt nie narusza praw autorskich. X miał prawo zrobić z ta praca co
    chciał , w końcu on to stworzył . Y podpisał co prawda nie swoja prace własnym
    nazwiskiem , ale przecież wielu popularnych autorów np. kryminałów podpisuje
    cudze książki swoim nazwiskiem. Z tego co wiem jest to dość często
    praktykowane i całkowicie zgodne z prawem.

    Pozdrawiam

    Sate

    P.S

    Mam świadomość iż powyższe postępowanie z etyką ma niewiele wspólnego. Jednak
    jest to grupa pl.rec.prawo a nie pl.rec.etyka dlatego wszystkich ewentualnych
    moralizatorów proszę o nie zabieranie głosu w tym wątku.

  • 2. Data: 2005-04-16 20:25:13
    Temat: Re: praca dyplomowa i prawa autorskie
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Mam świadomość iż powyższe postępowanie z etyką ma niewiele wspólnego. Jednak
    > jest to grupa pl.rec.prawo a nie pl.rec.etyka dlatego wszystkich ewentualnych
    > moralizatorów proszę o nie zabieranie głosu w tym wątku.

    Student Y to len. Nawet matury nie powinien dostac. W kazdym razie
    nadaje sie jedynie na polityka. Przykre ale prawdziwe. Prosic mozesz
    dalej ...

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2005-04-16 20:49:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sate" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > te wszystkie godziny spędzone w czytelniach pojda na marne. No bo kto
    > będzie czytal. Oczywiście oprocz promotora. On musi:-).

    A mój nei czytał :-( . Za to czytało później kilka osób :-) Tak wiec nie
    musi, choć niewątpliwie powinien.

> [...]
    > antyplagiatowym i zaczynają się problemy.
    > Teraz pytanie &#8211; czy postępowanie X i Y jest niezgodne z prawem

    Student Y nie tylko narusza prawa autorskie magistra X (który faktycznie
    może nie mieć ochoty go za to ścigać), ale również narusza prawo
    oświatowe podpisując się pod nieswoja pracą. Nie mam akurat teraz czasu
    szukać, ale z cała pewnością grożą mu conajmniej konsekwencje ze strony
    uczelni z relegowaniem włącznie. Rozważał bym ewentualnie wyłudzenie
    poświadczenia nieprawdy przez uczelnię, że się napisało pracę dyplomową
    poprzez nadanie tytułu magistra - a to już przestępstwo.

  • 4. Data: 2005-04-16 21:09:04
    Od: "Sate" <s...@o...pl>

    > A mój nei czytał :-( . Za to czytało później kilka osób :-) Tak wiec nie
    > musi, choć niewątpliwie powinien.

    A te osoby przypadkiem nie pisaly nic na podobny temat :-) ?

> [...]
    > poświadczenia nieprawdy przez uczelnię, że się napisało pracę dyplomową
    > poprzez nadanie tytułu magistra - a to już przestępstwo.

    spojz wyzej. Mgr.X PRZEKAZAL studentowi Y prace wraz z prawami autorskimi.

    Co rozumiesz pod pojeciem prawo oswiatowe?

    Pozdr.
    Sate

  • 5. Data: 2005-04-16 23:13:28
    Od: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-04-16 23:09 :
    > spojz wyzej. Mgr.X PRZEKAZAL studentowi Y prace wraz z prawami autorskimi.
    >
    > Co rozumiesz pod pojeciem prawo oswiatowe?

    Nie można przekazać praw autorskich osobistych. Y nie może (nawet jak za
    to zapłaci) powiedzieć, że jest autorem tego, co napisał X.
    w.

    --
    Jezus mu odpowiedział: "Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju"

    Łk. 23:43

  • 6. Data: 2005-04-16 23:15:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <1...@n...onet.pl>, Sate wrote:
    > spojz wyzej. Mgr.X PRZEKAZAL studentowi Y prace wraz z prawami autorskimi.

    Prawa autorskie osobiste są niezbywalne.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2005-04-17 11:38:26
    Od: "Artur M. Piwko" <p...@p...kielce.pl>

    In the darkest hour on 16 Apr 2005 23:09:04 +0200,
    Sate <s...@o...pl> screamed:
    > spojz wyzej. Mgr.X PRZEKAZAL studentowi Y prace wraz z prawami autorskimi.
    >
    > Co rozumiesz pod pojeciem prawo oswiatowe?

    Ale tylko majatkowe. Osobistych nie mogl przekazac, chocby i chcial.

    Artur

    --
    [ Artur M. Piwko : Pipen : AMP29-RIPE : RLU:100918 : From == Trap! : SIG:226B ]
    [ 13:37:57 user up 10584 days, 1:32, 1 user, load average: 0.06, 0.06, 0.06 ]

    France? I would have loved it - without the French.

  • 8. Data: 2005-04-17 12:53:51
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Artur M. Piwko napisał(a):
    > In the darkest hour on 16 Apr 2005 23:09:04 +0200,
    > Sate <s...@o...pl> screamed:

    > Ale tylko majatkowe. Osobistych nie mogl przekazac, chocby i chcial.

    Ale IMHO majatkowe (?) ma uczelnia dla ktorej prace pisal.
    Praca magisterska nie jest wlasnoscia studenta, a uczelni.

  • 9. Data: 2005-04-17 13:03:59
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    To zależy; vide mój post: http://42.pl/url/bO7 i reszta tego wątku.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have

  • 10. Data: 2005-04-17 17:20:25
    Od: poreba <d...@p...com>

    Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> popełnił 17 kwi 2005 na
    pl.soc.prawo utwór news:d3tmg7$ko6$1@nemesis.news.tpi.pl:

    > Ale IMHO majatkowe (?) ma uczelnia dla ktorej prace pisal.
    > Praca magisterska nie jest wlasnoscia studenta, a uczelni.
    A to dlaczego? Rozwiń tę swoją HO.

    --
    pozdro
    poreba