    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: praca dyplomowa i prawa autorskie
    Date: Sat, 16 Apr 2005 22:49:38 +0200

    Użytkownik "Sate" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:14fe.0000044c.426170c6@newsgate.onet.pl...

    > Proszę sobie wyobrazić taka sytuacje. Pewien student nazwijmy go X
    stracił
    > mase czasu na pisanie pracy magisterskiej. Po obronie, wie ze tak
    naprawdę to
    > te wszystkie godziny spędzone w czytelniach pojda na marne. No bo kto
    > będzie czytal. Oczywiście oprocz promotora. On musi:-).

    A mój nei czytał :-( . Za to czytało później kilka osób :-) Tak wiec nie
    musi, choć niewątpliwie powinien.

    > Wiec teraz już mgr.X przekazuje prace wraz z prawami autorskimi
    studentowi Y
    > do dowolnego wykorzystania. Oczywiście zrzeka się wszystkich praw do
    tej pracy.
    > Student Y podpisuje prace własnym nazwiskiem, nanosi niewielkie
    poprawki
    > (ok.5%) oddaje na uczelni i Zonk. Praca zostaje sprawdzona programem
    > antyplagiatowym i zaczynają się problemy.
    > Teraz pytanie &#8211; czy postępowanie X i Y jest niezgodne z prawem
    czy tylko
    > nieetyczne ?

    Student Y nie tylko narusza prawa autorskie magistra X (który faktycznie
    może nie mieć ochoty go za to ścigać), ale również narusza prawo
    oświatowe podpisując się pod nieswoja pracą. Nie mam akurat teraz czasu
    szukać, ale z cała pewnością grożą mu conajmniej konsekwencje ze strony
    uczelni z relegowaniem włącznie. Rozważał bym ewentualnie wyłudzenie
    poświadczenia nieprawdy przez uczelnię, że się napisało pracę dyplomową
    poprzez nadanie tytułu magistra - a to już przestępstwo.